آیت‌الله رئیسی در دیدار سفرا و مسئولان نمایندگی‌های خارجی مقیم ایران:

جمهوری اسلامی برغم همه طراحی‌های نظام سلطه بالنده‌تر از همیشه در مسیر آبادانی ایران قرار دارد

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری با بیان اینکه خودکفایی اقتصادی در حوزه‌های راهبردی، از ابتدا برنامه ایران اسلامی بوده است، تصریح کرد تقویت و تنوع‌بخشی زیرساخت‌های اقتصادی، ایجاد شبکه‌های فراگیر در همکاری‌های اقتصادی برغم جنگ تمام‌عیار دشمنان و نیز توسعه سیاسی مبتنی بر نظام مردم‌سالاری دینی تنها گوشه‌ای از دستاوردهای ملت ایران در ۴۴ سال گذشته است.

کد مطلب: ۱۳۴۵۹۴۴
لینک کوتاه کپی شد
جمهوری اسلامی برغم همه طراحی‌های نظام سلطه بالنده‌تر از همیشه در مسیر آبادانی ایران قرار دارد

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز پنجشنبه در آیین سلام و تبریک سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی در کشورمان به مناسبت فرارسیدن چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: قیام تاریخ‌ساز ملت سرافراز ایران بر علیه رژیم دست‌نشانده و مستبد پهلوی پاسخی به دهه‌ها مداخله خارجی، کودتا، استبداد، وابستگی، عقب‌ماندگی و تحقیر همه‌جانبه ملتی با فرهنگ بود که در منطقه و جهان از جمله تمدن‌سازترین ملت‌ها است.

رئیس جمهوری ‌با گرامیداشت یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) و شهدای والامقام نهضت اسلامی، افزود: جمهوری اسلامی به عنوان ثمره این قیام سراسری، بر مبنای ایده مردم‌سالاری دینی، اراده و رأی مردم و مبتنی بر آموزه‌های الهی و معنوی ملت ایران شکل گرفت؛ ملتی که در طول تاریخ همواره در برابر ظلم ظالمان قیام کرد و برای رسیدن به عدالت و استقلال ایستاده و اسارت را نه برای خود و نه برای هیچ ملتی تحمل نکرده است.

رئیسی اظهار داشت: امروز بعد از ۴۴ سال از این رویداد تاریخ‌ساز جمهوری اسلامی ایران تحت رهبری حکیمانه و هوشمندانه امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، با تأکید بر همان آرمان‌های متعالی روزهای نخست انقلاب در مسیر آزادی، عدالت‌خواهی، استقلال و پیشرفت همه‌جانبه پیش می‌رود و در پیشرفت و مقاومت الهام‌بخش همه ملت‌های آزاده جهان بخصوص در منطقه بوده و می‌باشد.

رئیس جمهوری اضافه کرد: با مشاهده پیشرفت‌های ملت ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، دور از انتظار نبود که مستکبران عالم چنین رستاخیزی را تحمل نکنند و با همه توان برای خفه کردن صدای آزادیخواهی و استقلال‌طلبی ملت ایران علیه او توطئه کنند، اما جمهوری اسلامی برغم همه طراحی‌های نظام سلطه به رهبری ایالات متحده و کارزارهای گوناگون، بالنده‌تر و قدرتمندتر از هر زمان دیگر در مسیر آبادانی ایران عزیز قرار دارد و به دستاوردهای غرورآفرینی در عرصه‌های مختلف دست یافته است.

آیت‌الله رئیسی گسترش کمی و کیفی نظام آموزشی و مراکز تحصیلی و دانشگاهی، ارائه خدمات پایه اجتماعی و بهداشتی در سرتاسر سرزمین پهناور ایران و دستیابی به دانش‌های نوین در تراز جهانی از جمله در حوزه‌های مهمی همچون نانوفناوری، نانوپزشکی، بیوتکنولوژی، هوا و فضا، هسته‌ای، صنایع نظامی و غیره را بخشی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه خودکفایی اقتصادی در حوزه‌های راهبردی، از ابتدا برنامه ایران اسلامی بوده است، تصریح کرد: تقویت و تنوع‌بخشی به زیرساخت‌های اقتصادی، ایجاد شبکه‌های فراگیر در همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی برغم جنگ تمام‌عیار اقتصادی دشمنان علیه ملت ایران و نیز توسعه سیاسی مبتنی بر نظام مردم‌سالاری دینی که در آن تمامی مسئولین کشور از عالی‌ترین مقامات در سطح ملی تا مقامات محلی با رأی مردمی انتخاب می‌شوند، تنها گوشه‌ای از دستاوردهای ملت ایران است.

رئیسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد دستاوردهای علمی و فناوری و همچنین ظرفیت‌های اقتصادی، انرژی، ترانزیتی، مواصلاتی خود را در جهت ارتقای صلح و توسعه به اشتراک گذاشته و ساز و کارها و قالب‌های نوینی از همکاری را برای کسب منافع مشترک جمعی ایجاد کند.

آمریکا و برخی کشورهای غربی لجوجانه از درک واقعیت‌های ایران به عنوان کشوری آزاد سرباز می‌زنند

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش بخش مهمی از مشکلات جامعه بشری و درگیری‌های ایجاد شده در سطوح مختلف میان کشورها و آسیب‌های ناشی از آنها را متأثر از اجرای سیاست‌های برگرفته از رویکرد سلطه و یکجانبه‌گرایی دانست که بدون در نظر گرفتن منافع دیگر کشورها منجر به کاهش سطح اعتماد جهانی و برانگیخته شدن شعله‌های جنگ و خونریزی شده است.

آیت‌الله رئیسی تاریخ ۴۴ ساله جمهوری اسلامی ایران را روایت مقاومت ملتی دانست که مسیر بالندگی و پیشرفت همه جانبه و بومی خود را برغم تمامی بدخواهی‌ها و شرارت‌های نظام سلطه با قدرت پیش برده است.

رئیس جمهوری گفت: هر ناظر منصفی می‌داند که ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای غربی تا چه حد لجوجانه بر موضع سلطه‌گرانه خود پافشاری می‌کنند و از درک و پذیرش واقعیت‌های ایران اسلامی به عنوان کشوری مستقل و آزاد سرباز می‌زنند و این خود مبنای خطاهای راهبردی و سیاست‌های اشتباهی است که در طول سال‌های گذشته در قبال مردم و دولت ایران و البته منطقه به اجرا گذاشتند.

ایران در بستر احترام متقابل شریکی قابل اعتماد و موثر و در مقابل سلطه‌جویی سدی محکم است

رئیسی با اشاره به اینکه نظام سلطه از لحظه آغازین نهضت اسلامی ملت ایران از هیچ دشمنی و عداوتی فروگذار نکرده است، افزود: از حمایت کامل از صدام برای حمله به ایران گرفته تا ایجاد بزرگترین نظام تحریم‌های ظالمانه علیه یک کشور در طول تاریخ و بزرگترین جنگ جهانی رسانه‌ای و روانی علیه افکار عمومی ملت ایران بخشی از دشمنی‌ها علیه جمهوری اسلامی بوده، اما این دشمنی‌ها هرگز ملت ایران را متوقف نکرده و نخواهد کرد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است که برای تمام طرف‌هایی که براساس احترام و اصول و منافع متقابل در پی برقراری، حفظ و ارتقای روابط بین‌المللی هستند شریکی قابل اعتماد و مؤثر بوده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی متقابلا در مقابل آنانی که در پی نادیده گرفتن و یا ضربه زدن به منافع مردم ایران و سلطه‌جویی یا پیاده‌سازی طرح‌های استعماری برای منطقه و جهان می‌باشند، سدی محکم و نفوذ‌ناپذیر است.

تعامل حداکثری هوشمند با جهان و چندجانبه‌گرایی اقتصادی، رهیافت کلان دولت

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه در مراسم مشابه سال گذشته رویکرد کلان، مواضع و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد اشاره قرار دادم، تصریح کرد: مایلم بار دیگر تأکید کنم تعامل حداکثری هوشمند با جهان و چندجانبه‌گرایی اقتصادی، شعار و رهیافت کلان دولت جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی و در تنظیم روابط سازنده با کشورها و حضور شایسته در مجامع و ساز و کارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بوده است.

رئیس جمهوری اضافه کرد: این رویکرد در قالب اولویت‌هایی همچون توسعه مناسبات با همسایگان، نگاه ویژه به مناسبات درون‌منطقه‌ای آسیا، کمک به توسعه و توانمندسازی اقتصاد داخلی و بی‌اثرسازی تحریم‌های ظالمانه و پیگیری رفع این تحریم‌ها، طی ۱,۵ سال گذشته پیگیری و در بسیاری از حوزه‌ها به نتایج و دستاوردهای بسیار خوبی نایل شده است.

رئیسی خاطرنشان کرد: در موضوع خاص هسته‌ای نیز، برغم تمامی بدعهدی‌های طرف‌های غربی در عمل به تعهدات خود، جمهوری اسلامی ایران از ماه‌ها پیش آمادگی خود را برای نهایی کردن مذاکرات رفع تحریم و دستیابی به یک توافق خوب و منصفانه اعلام کرده و در مسیر تحقق این هدف حسن نیت خود را نشان داده است.

آمریکا و سه کشور اروپایی گرفتار توهم و محاسبه غلط شده‌اند

رئیس جمهوری با بیان اینکه متأسفانه دولت آمریکا و اخیراً سه کشور اروپایی گرفتار دو مشکل«توهم» و «محاسبه غلط» شده‌اند، تصریح کرد: آنها به جای استفاده از فرصت مذاکره و بازگشت به تعهدات، به اذعان مقامات رسمی خود، ترجیح داده‌اند تا با دخالت در امور داخلی ایران، طرح بحث‌های انحرافی را به عنوان راهی دیگر برای فرار مجدد از پذیرش مسئولیت در قبال عدم پایبندی به تعهدات خود تجربه کنند.

رئیسی در ادامه به اظهارات و مداخلات کشورهای غربی در اغتشاشات اخیر اشاره کرد و گفت: در چند ماه گذشته از نزدیک شاهد موج جدیدی از طراحی‌های پیچیده و دخالت‌های برخی کشورهای غربی در تحولات داخلی ایران بوده‌ایم. این کشورها با تکیه به تحریم و اطلاعات سراسر غلط دشمنان و معاندین ملت ایران، خود را در برابر ملت مقاوم و سربلند ایران قرار دادند و یکی از بارزترین مصادیق جنگ ادراکی و ترکیبی علیه جمهوری اسلامی ایران را در ماه‌های گذشته به راه انداختند.

رئیس جمهوری همچنین به ارائه اطلاعات نادرست از وضعیت زنان و تحولات داخلی ایران برای مخدوش کردن چهره جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی از سوی معاندین و دشمنان ملت ایران، اشاره کرد و گفت: این تلاش‌ها در جهت انحراف افکار عمومی و ایجاد فضای مسموم رسانه‌ای همچنان ادامه دارد و البته محکوم به شکست است؛ شکستی مفتضحانه که شاهد آن بوده‌اید و بعد از این نیز خواهید بود.

ارتقای وضعیت زنان به‌رغم تصویرسازی مغرضانه از دستاوردهای درخشان جمهوری اسلامی ایران است

آیت‌الله رئیسی در ادامه سخنان خود در جمع سفرا، نمایندگی‌ها و سازمان‌های خارجی مقیم تهران به جایگاه و نقش‌آفرینی فعال زنان در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: ارتقای وضعیت زنان و زمینه‌سازی برای مشارکت آنها در توسعه کشور، به‌رغم تصویرسازی منفی و مغرضانه جریان اصلی رسانه‌ای غرب، یکی از افتخارات و دستاوردهای درخشان جمهوری اسلامی ایران در طی ۴۴ سال گذشته بوده است.

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تأسیس، اهتمام ویژه‌ای به ارتقای جایگاه و احقاق حقوق بانوان داشته است، تصریح کرد: آمارها و ارقام درخشان حضور و مشارکت بانوان در عرصه‌های مدیریتی، سیاسی، تقنینی، علمی، اقتصادی، پزشکی، فرهنگی، هنری و ورزشی گواه روشنی بر جایگاه رفیع آنان بویژه در مقایسه با دوره رژیم ستمشاهی است.

رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه پیشرفت زنان، مفصل‌تر از آن است که بتوان در این فرصت کوتاه حتی سرفصل‌های آن را بیان کرد، افزود: افزایش قابل ملاحظه اعضای هیئت علمی زن در دانشگاه‌ها، کاهش آمار بیسوادی زنان به کمتر از ۱۰ درصد و حضور ۵۶ درصدی دانشجویان دختر در دانشگاه‌های کشور بخشی از ارتقای حضور اجتماعی زنان در جمهوری اسلامی بوده است.

آیت‌الله رئیسی افزایش پزشکان زن دارای فوق‌تخصص، مشارکت گسترده زنان در شرکت‌های دانش‌بنیان، حضور در پست‌های مدیریتی، مشارکت فعال در عرصه رسانه، حضور کیفی و موثر در صنعت فیلمسازی، کسب بیش از ۸۰۰ مدال ورزشی در رویدادهای مختلف ورزشی بین‌المللی در یکسال گذشته و حضور به عنوان داور در عرصه‌های ورزش ملی و بین‌المللی را نیز از دیگر جلوه‌های رشد، بالندگی و اثربخشی زنان توانای ایرانی برشمرد.

نگاه جمهوری اسلامی به حقوق بشر بر اساس منافع و اهداف سیاسی نیست

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود در این مراسم به تشریح مبانی و مواضع حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای باورها و ارزش‌های اسلامی و ملی همواره پایبندی و احترام خود را به مبانی و اصول انسانی حقوق بشر در ابعاد ملی و جهانی نشان داده است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه برخورد و نگاه ما به حقوق بشر براساس منافع و اهداف سیاسی نیست، بلکه برآمده از اعتقاد و باوری است که به این ارزش متعالی الهی و انسانی داریم، تصریح کرد: از همین‌روی آمادگی داریم با هدف رسیدن به درک مشترک، گفتگوهای متقابل با کشورها را درباره وضعیت حقوق بشر داشته باشیم.

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه رعایت حقوق بشر امری یکطرفه نیست و مدعیان غربی نیز باید نسبت به وضع اسفبار داخلی خود پاسخگو باشند، اظهار داشت: توسل به استاندارد دوگانه و تبعیض‌آمیز در موضوع حقوق بشر نه تنها به بهبود وضعیت حقوق بشر در جهان نمی‌انجامد، بلکه تهدیداتی جدی را متوجه اصول و مبانی انسانی حقوق بشری می‌کند و به اعتماد کشورها به سازمان‌های بین‌المللی آسیب وارد می‌نماید.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران نسبت به کمک به امنیت منطقه، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ثبات، توسعه و امنیت منطقه و همسایگان خود را هم‌راستا با ثبات و توسعه خود و هرگونه عامل تنش و ناامنی در منطقه را مخل ثبات و توسعه فراگیر می‌داند و همواره بر گفتگوهای درون‌منطقه‌ای تأکید داشته است.

حضور مخرب رژیم صهیونیستی منشأ ریشه‌ای بحران ۷۰ ساله غرب آسیا و جهان اسلام است

رئیس جمهوری تأکید و دفاع از حق حاکمیت مردم فلسطین را در زمره اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: معتقدیم حضور مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه به عنوان منشأ و عامل ریشه‌ای بحران ۷۰ ساله غرب آسیا و جهان اسلام بدون شک شرایط امنیتی منطقه را بدتر کرده است.

آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با الهام از آموزه‌های ادیان الهی و مطابق با حقوق بین‌الملل بویژه حق تعیین سرنوشت و حقوق اساسی بشر، حمایت مستمر از مبارزات رهایی‌بخش و مقاومت مردم فلسطین را با هدف پایان اشغال و تحقق حقوق مشروع این مردم در زمره اصول اساسی سیاست خارجی خود قرار داده و بر برگزاری همه‌پرسی ملی در فلسطین به عنوان تنها راه دمکراتیک و ریشه‌ای حل بحران تأکید می‌کند.

رئیس جمهوری تأکید کرد: از نظر ما استانداردهای دوگانه غرب و سازمان‌های بین‌المللی در موضوع فلسطین از عوامل تأثیرگذار بر تداوم اشغال و حتی افزایش جنایات رژیم آپارتاید اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین است.

مبارزه همه‌جانبه با گروه‌های تروریستی و تکفیری از اولویت‌های همکاری منطقه‌ای ایران بوده است

رئیسی در ادامه به نقش اثرگذار جمهوری اسلامی ایران در برقراری صلح و امنیت و مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه اشاره کرد و گفت: مبارزه همه جانبه با گروه‌های تروریستی - تکفیری و اشرار یکی از اولویت‌های اصلی همکاری ما در منطقه بوده و لازم است همه کشورهای منطقه در چارچوب یک همکاری نزدیک منشأ فکری، مالی و همچنین حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی این گروه‌ها را هدف قرار دهند تا آرامش، صلح و توسعه پایدار و همکاری‌ همه‌جانبه در میان کشورهای منطقه شکل گیرد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه ما با وجود مشکلات داخلی ناشی از تحریم‌های آمریکا هنگامی که برادرانمان در جای جای منطقه برای مبارزه با تروریسم دست نیاز به سمت ما دراز کرده‌اند تمام قد در کنار آنها ایستاده‌ایم، تصریح کرد: اما بنیانگذاران تروریسم در جهان فرمانده مبارزه با تروریسم در منطقه، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را بزدلانه در یک فرودگاه بین‌المللی به شهادت رساندند؛ او قهرمان مبارزه با تروریسم در جهان بود.

جنگ و تحریم عوامل تشدید مشکلات جامعه بشری هستند

آیت‌الله رئیسی در جمع سفرا، نمایندگی‌ها و سازمان‌های خارجی مقیم ایران بر لزوم مقابله با مشکلات کنونی جامعه بشری تأکید کرد و گفت: تحولات سال گذشته میلادی نشان داد که جهان بیش از همیشه نیاز به گفتگو و همکاری متقابل دارد و جنگ و تحریم از جمله عواملی هستند که مشکلات جامعه بشری را بیش از پیش تشدید کرده و میان ملت‌ها فاصله انداختند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه معتقدیم از طریق اتخاذ راهکارهای جدید باید با این ۲ پدیده شوم مقابله کرد، افزود: تقویت پیوند دوستی میان کشورها و ملت‌ها یکی از مهم‌ترین کارویژه‌های دیپلماسی است و انتظار می‌رود که شما به عنوان سفرای کشورهای جهان حقایق و واقعیات جامعه و ملت ایران را انعکاس دهید.

رئیسی با تأکید بر اینکه دیپلماسی قوی و مسئولانه بسیاری از سوءتفاهم‌ها را برطرف می‌کند و زمینه‌های همکاری را گسترش می‌دهد، اظهار داشت: مسئولیت دیپلمات‌ها در این خصوص بسیار مهم و ارزشمند است و این انتظار تاریخی ملت ما و ملت‌هایی است که شما نمایندگی‌های آنها را برعهده دارید.

رئیس جمهوری در پایان گفت: برای همه شما در جهت تحقق این مأموریت مهم آرزوی توفیق دارم و برای مردم گرفتار در بلایای طبیعی، علی‌الخصوص خواهران و برادرانمان در کشورهای سوریه و ترکیه و برای زندگی در روزگاری پر از سعادت، صلح و امنیت همه ملت‌های جهان دعا می‌کنیم.

رئیسی در ابتدای سخنان خود با اشاره به وقوع حادثه زلزله ویرانگر در دو کشور دوست، برادر و همسایه سوریه و ترکیه اظهار داشت: وقوع این حادثه موجب اندوه همه ما شد. جا دارد که به دولت و ملت سوریه و ترکیه تسلیت و تعزیت عرض کنم و برای بازماندگان این حادثه از خداوند متعال طلب صبر و اجر کنم. همه ما در غم عزیزانمان در این دو کشور سهیم و شریک هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار