رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

بسیاری از دستاوردهای جامعه پزشکی در سایه انقلاب محقق شده است

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ایران یکی از هشت کشور دنیا است که زودتر از زمان مقرر تعیین شده توسط who به اهداف طرح کاهش مرگ و میر مادر و نوزاد دست یافته، تاکید کرد این دستاورد ارزنده در سایه انقلاب محقق شده است.

کد مطلب: ۱۳۴۵۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد
بسیاری از دستاوردهای جامعه پزشکی در سایه انقلاب محقق شده است

علیرضا زالی در آیین تجلی پیشرفت که به مناسبت گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار شد، برگزاری این آیین را تبلوری از افتخار ملی عنوان کرد و گفت: جامعه خدوم پزشکی کشور‌ در عرصه‌ها و بحران‌های مختلف خوش درخشیدند. مجموعه سلامت کشور با تقدیم ۳۰۰ شهید سلامت در کرونا بار دیگر ثابت کرد همواره سرافرازانه در کنار مردم ایستاده‌ است.

وی یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی را گرامیداشت و اظهار داشت: مجموعه‌های درمانی دانشگاه از همان ابتدای شکل‌گیری انقلاب در کنار مردم بودند، خدماتی که پزشکان و کادر درمان بیمارستان جرجانی دانشگاه به مجروحان دادند هرگز از یاد ملت غیور ایران پاک نخواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به رشادت‌های اساتید و پزشکان دانشگاه در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: تشکیل تیم‌های اضطراری در عملیات‌های مختلف دوران جنگ توسط اساتید دانشگاه در بحرانی‌ترین شرایط کشور و درمان مجرحان برگ زرین دیگری از افتخارات مجموعه بزرگ دانشگاه است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از گذشت چهار‌دهه از انقلاب اسلامی، پیشتازی در پژوهش و فناوری به جامعه پزشکی تعلق دارد و یکی از گروه‌هایی که از نخستین روزهای انقلاب اسلامی به خودباوری رسید حوزه پزشکی است.

زالی یادآور شد: امروز در دورترین نقاط کشور هم جراحی پیوند کلیه انجام می‌شود، درمانی که تا همین چند دهه بیش بسیار هزینه‌بر بود و بیماران ناگزیز بودند برای انجام عمل پیوند به خارج از کشور اعزام شوند و یا به طور کلی از درمان صرف نظر کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که بیمارستان مسیح دانشوری به عنوان کانون اصلی ملی و فراملی در زمینه پیوند ریه فعالیت می‌کند، ادامه داد: پیوند ریه و یا پیوند همزمان قلب و ریه (از اعمال جراحی استثنایی در دنیا) که از پیچیده‌ترین اعمال جراحی است در این بیمارستان انجام می‌شود.

وی گفت: در حوزه بهداشت نیز بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به دستاورهای مطلوبی رسیده‌ایم. در منطقه‌ای که همچنان کشورهای همجوار ایران مملو از ویروس وحشی فلج اطفال است، ریشه‌کنی این ویروس در کشور کار کوچکی نیست.

زالی خواستار ایجاد بسته‎‌های حمایتی و تکمیلی برای جامعه دانشگاهی و پزشکی شد و تاکید کرد: برای دسترسی به عدالت در تمامی حوزه‌ها خصوصا سلامت، نیازمند عزم و اراده ملی هستیم. همچنین حفظ نخبگان فرض واجب است، نخبگان و سرمایه‌های انسانی که عرق خدمت به کشور را دارند تنها یک فرد نیستند بلکه زنجیره انسانی هستند که باید حفظ شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بهره‌مندی از ظرفیت‌های سازمان انرژی اتمی را در حوزه‌های مختلف دانشگاهی و با هدف رفع نیازهای سلامت مورد توجه قرار داد و افزود: استفاده از ظرفیت پلاسماتراپی در درمان سرطان‌های پیچیده، لیزر درمانی، امواج مافوق‌صوت، رادیوداروها و روش‎‌های نشان‌دار کردن با هدف آسیب کمتر به سایر نسوج مجاور گوشه‌ای از ظرفیت‌های این سازمان است.

وی با بیان این‌که استریل و استفاده مجدد از وسایل پزشکی با کمک روش اشعه گاما، سازوکاری است که در دنیا برای استفاده مجدد از تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود، گفت: بی‌خطر کردن پسماندهای بیمارستانی از دیگر اقداماتی است که با دستاورهای علوم هسته‌ای در علم پزشکی کارکرد دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار