حجت‌الاسلام علی شیرازی*

منظومه فکری امام خمینی (ره) متکی و مبتنی بر جهان‌بینی «توحید»

هدف تمامی پیامبران الهی دعوت به توحید بوده است. بنابراین هدف امام نیز از انقلاب، دعوت به توحید بوده است.

کد مطلب: ۱۳۴۴۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد

هدف امام خمینی (ره)، همان هدف پیامبران و اولیای الهی بود. خداوند در آیه ۳۶ سوره نحل، درباره هدف پیامبران الهی می‌فرماید: وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ - و در میان هر امتى فرستاده‏‌اى برانگیختیم [تا بگوید]: ۱. خدا را بپرستید؛ ۲. و از طاغوت دوری کنید. امام خامنه‌ای در ۲۳ آبان ۱۳۹۱ فرمودند: توحید؛ عبارت است از: ۱. اعتقاد به خدا؛ ۲. کفر به طاغوت. پس هدف تمامی پیامبران الهی دعوت به توحید بوده است. بنابراین هدف امام نیز از انقلاب، دعوت به توحید بوده است.

امام خامنه‌ای در ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ فرمودند: منظومه فکری امام ... متکی و مبتنی بر یک جهان بینی است که این جهان بینی عبارت است از "توحید". ایشان همچنین در ۱۶ فروردین ۱۳۷۴ فرمودند: آن امام بزرگوار، موحد بود، و توحید در سراسر وجود او جریان داشت. همه وجود او، خدا، عظمت و عزت الهی را قبول داشت. با همین مبنا و منظومه نیز رشد کرد و در خانه و در همه زندگی او، توحید و نام و یاد خدا ساری و جاری بود.

در آیه ۳۶ سوره نور می‌خوانیم: فِی بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِیهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ - [این نور هدایت] در خانه‌هایی است که خداوند اجازه داده است [شأن و منزلت و قدر و عظمت آن‌ها] رفعت یابد و نامش در آن خانه‌ها برده شود، و همواره در آن خانه‌ها؛ صبح و شام او را تسبیح گویند. امام باقر (ع) فرمودند: مراد از "بیوت" در این آیه، خانه‌های پیامبران و حکماء و امامان معصوم است. پایه تفکر امام بزرگوار در این بیوت گذاشته شد، او را دائم الذکر کرد، صبح و شام به یاد خدا، و وصل به خدا بود. متقی و پاکیزه گشت و انقلابش را بر همین پایه گذارد. در آیه ۱۰۸ سوره توبه فرمود: لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِیهِ فِیهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا - مسجدى که از روز نخستین بر پایه تقوا بنا شده، سزاوارتر است که در آن [به نماز] بایستى [و] در آن مردانى‏‌اند که دوست دارند خود را پاک سازند.

انقلاب امام، در مساجد الهی شکل گرفت تا از مسجد و حرم اولیاء الهی و از بیت حکیم متاله انقلاب اسلامی، یک پیام منتشر شود و آن پیام توحید و دعوت به بندگی و مبارزه با طاغوت و شاه و امریکا باشد. روحانیت در مساجد، پرچمدار مبارزه شد تا در استمرار حرکت انبیاء و اولیاء و در امتداد دعوت امام خمینی (ره) به توحید، هدف همه ملت ایران در قیام علیه شاه، دینداری و دفاع از دین مبین اسلام ناب محمدی (ص) باشد. در توحید، کفر به طاغوت و نفی طاغوت نهفته است. امام با هدف دعوت به توحید، راه انبیاء را پیمود و بر اساس آیه ۳۶ سوره نحل، واجتنبوا الطاغوت؛ پرچم مبارزه با محمدرضا پهلوی و سران کاخ سفید امریکا را برافراشت، با استکبار جهانی مبارزه کرد، با اسرائیل غاصب مبارزه کرد، با صدام مبارزه کرد، با هر پرچم کفر و شرک و نفاق مبارزه کرد، با ملی گرایان وابسته به شرق و غرب و با منافقین خلق مبارزه کرد و با کمک ملت دیندار و خداترس ایران، حکومت طاغوت را برانداخت و حکومت اسلامی تشکیل داد.

آن گوهر بی‌نظیر و رهبر سترگ در ۵ آذر ۱۳۵۷، در تبیین هدف نهضت و تشکیل حکومت دینی فرمود: برنامه ما در حکومت اسلامی، مبتنی بر توحید است. ایشان در ۶ مرداد ۱۳۶۶ مبارزه با دشمن را مستمر دانست و فرمود: اعلان برائت در حج، تجدید میثاق مبارزه و تمرین تشکل مجاهدان برای ادامه نبرد با کفر و شرک و بت پرستهاست و به شعار هم خلاصه نمی‌شود؛ که سرآغاز علنی ساختن منشور مبارزه و سازماندهی جنود خدای تعالی در برابر جنود ابلیس و ابلیس صفتان است و از اصول اولیه توحید به شمار می‌رود. اماممان در ۲۳ آبان ۱۳۴۴ فرمود: پیغمبر اسلام ( ص ) ... چهار تا مکتوب مرقوم فرموده‌اند، به چهار تا امپراطور؛ یکی ایران، یکی روم، یکی مصر، یکی حبشه ... این چهار مکتوبی که مرقوم فرموده‌اند، به مضمون واحد است به چهار امپراطور، و آن‌ها را دعوت به اسلام کرده‌اند و دعوت به توحید. پس امام خمینی (ره) از همان روزهای شکل‌گیری انقلاب اسلامی، هدف را دعوت به توحید دانسته‌اند و در ۵ شهریور ۱۳۶۴ نیز فرموده‌اند: ما باید مردم را با توحید آشنا کنیم. علمای اعلام باید مردم را با توحید آشنا کنند. باز سخن از دعوت به توحید است و علماء و روحانیت باید در مسجد و محراب و در حرم اولیاء الهی، مردم را دعوت به خدا و بندگی خدا و دعوت به مبارزه علیه طاغوت‌های زمان نمایند.

این راهی است که پیامبران و نبی مکرم اسلام پیمودند. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ۲۰ خرداد ۱۳۵۷ فرمودند: پیغمبر بزرگ اسلام، همه چیزش را فدای اسلام کرد تا پرچم‌ توحید را به اهتزاز در آورد، و ما به حکم پیروی از آن بزرگوار باید همه چیزمان را فدا کنیم تا پرچم‌‌ توحید برقرار ماند. ایشان در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۸ فرمودند: این ملت، یک دل و یک جهت، در جهت توحید، با تحولات روحی رو به اسلام آوردند و این نهضت مقدس را بارور کردند.

با بیانات اماممان روشن است که هدف انقلاب اسلامی، دعوت به توحید بود. پس امام و انقلاب، به هدف رسیده‌اند. امروز ملت ایران به اهتزاز درآمدن پرچم توحید را در ایران و منطقه مشاهده می‌کند. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در ۱۰ خرداد ۱۳۶۹ بر این حقیقت تاکید می‌کنند و می‌فرمایند: امام ما برای حیات دوباره اسلام، درست همان راهی را پیمود که رسول معظم‌ (ص) پیموده بود. ایشان بر استمرار همان راه پای می‌فشرند و در ادامه می‌فرمایند: نام امام پرچم این انقلاب، و راه او راه این انقلاب، و اهداف او اهداف این انقلاب است. امام‌ خامنه‌ای می‌افزایند: راه امام خمینی (ره) راه ما، هدف او هدف ما، و رهنمود او مشعل فروزنده ماست. تا زمانی که همه در این مسیر حرکت می‌کنیم، پیروزیم. راه خدا، در ذیل حمایت الهی قرار دارد. ۴۴ سال با تبعیت از ولی فقیه زمان و استمرار دعوت به توحید، انقلاب اسلامی ماند. آینده نیز تا در همین مسیریم،‌ پیروزی‌ها زیباتر و روشن‌تر خواهد بود.

*جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع

منبع: وزارت دفاع

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار