نتایج پژوهشی درباره عوامل اضطراب درس ریاضی در کنکور نشان داد؛

روش الگوریتمی بهترین روش برای برطرف شدن اضطراب ریاضی در کنکور

تهران (پانا) - نتایج یک پژوهش نشان داد که اضطراب دانش‌آموزان در آزمون ورود به دانشگاه (کنکور) ریاضی به برخی کلیدواژه‌هاست اما در بقیه مباحث شاهد واکنش اضطرابی نیستیم همچنین براساس نتایج همین پژوهش روش الگوریتمی بهترین روش برای برطرف شدن اضطراب ریاضی در کنکور است.

کد مطلب: ۱۳۳۳۴۸۲
لینک کوتاه کپی شد
روش الگوریتمی بهترین روش برای برطرف شدن اضطراب ریاضی در کنکور

توانایی درک ریاضی در آموزش نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب و صلاحیت شغلی آینده دانش‌آموزان بازی می‌کند. به‌ویژه در دنیایی که هر روز بیشتر به تکنولوژی وابسته می‌شویم و یافته‌های تکنولوژیک جدیدی وارد بازار می‌شوند.در چنین زمانی داشتن توانایی بالای درک ریاضی می‌تواند بیش از پیش مزیت رقابتی برای ورود به بازار کار به حساب آید.

وقتی طبق آمار بیش از نیمی از جمعیت کشور پیشرفته انگلیس در ساده‌ترین محاسبات ریاضی مشکل دارند این پرسش به ذهن خطور می‌کند که اگر مشکل در مواد درسی نیست پس مشکل در کجاست؟ تحقیقات انجام شده بیشتر این مشکل را به‌علت اضطراب ریاضی می‌دانند. اضطراب ریاضی نظیر اضطراب در هر حیطه دیگری سبب پایین آمدن سطح عملکرد در حیطه مربوطه می‌شود.

محمد صالح سلامیان در پژوهشی عوامل اضطراب درس ریاضی در کنکور و راهکارهای حل آن را بررسی کرد پژوهش با آزمایشات مکرر بر روی ۴۰ دانش‌آموز که به‌صورت خوشه‌ای از مدارس شهر تهران انتخاب شده بود انجام شد و داده‌های جمع‌آوری شده به روش کواریانس تحلیل شدند.

سلامیان در این‌باره می‌گوید: همه درصدی از اضطراب ریاضی را در دوره ابتدایی زمانی که درس ریاضی پرسیده می‌شد تجربه کرده‌ایم. ممکن است یک اضطراب ریاضی در حد بسیار پایین باعث اضطراب فلج‌کننده‌ای در دوره‌های بعدی تحصیل شود چون وقتی اضطراب ریاضی در سطح پایین برطرف نمی‌شود به‌علت سخت شدن تدریجی دروس ریاضی تحت‌تأثیر اثر گلوله برفی، به مرور زمان بزرگتر می‌شود، پس اضطراب ریاضی به محض این‌که نشان داده می‌شود باید در جهت تشخیص و درمان آن اقدام کند.

وی می افزاید: اضطراب ریاضی عموماً سبب احساس اضطراب در دروس دیگر نمی‌شود، یعنی ممکن است دانش‌آموزی در تمام دروس عملکرد خوبی داشته باشند اما در حل مسایل ریاضی به اضطراب زیادی دچار شود. پس عملکرد در ریاضی فقط از اضطراب ریاضی تأثیر می‌پذیرد و عملکرد در دروس دیگر تحت‌تأثیر اضطراب ریاضی نیست.

سلامیان ادامه می‌دهد: یکی از نشانه‌هایی که می‌توان در مورد توانمندی شناختی به آن استناد کرد همین مورد است که دانش‌آموز فقط و فقط در ریاضی عملکرد پائینی دارند و اگر عملکرد پائین در تمام دروس وجود داشت، احتمال تشخیص اضطراب ریاضی تقریباً منفیست.

این پژوهشگر خاطرنشان می‌کند: اضطراب‌های طبقه‌بندی شده تحت‌عنوان اضطراب سبب بروز نشانه‌های فیزیولوژیک نظیر افزایش ضربان قلب، تعریق و لکنت زبان می‌شوند. همین‌طور در این دسته از اضطراب‌ها رفتارهای اجتماعی و خطاهای شناختی بسیار رایج هستند.

وی تصریح می‌کند: هنوز دلایل قطعی ایجاد اضطراب ریاضی مشخص نشده است اما از شایع‌ترین علل پیدایش اضطراب تجربیات منفی دوره ابتدایی تحصیل و تأثیر ژنتیک است. در تداوم و تشدید این اضطراب معلمان، والدین و هم‌کلاسی‌ها نقش دارند.

این مدرس تخصص ریاضی و پژوهشگر با توجه به سوابق تدریس ۲۵ ساله خود برای برطرف شدن اضطراب ریاضی روش الگوریتمی را پیشنهاد می‌دهد به این معنی که از تکالیف ساده در محیطی خارج از کلاس شروع شود و مرحله به مرحله پیش رفت تا اضطراب کاملاً برطرف شود.

وی ادامه می‌دهد: در این روش می‌توان از تکنیک‌هایی مثل تجزیه با بازسازی مسایل ریاضی استفاده کرد. در تکنیک تجزیه یک مسأله به اجزای کوچکتر تقسیم و هر بخش جداگانه حل و در تکنیک بازسازی مسأله مورد نظر ساده‌سازی می‌شود و حل مسأله از نسخه ساده‌سازی شده شروع می‌شود در مواردی که اضطراب ناشی از دیدن کلید واژه‌هاست می‌توان از روش بازسازی استفاده کرد.

نتایج این پژوهش در دومین کنفرانس بین‌المللی روانشناسی، مشاوره تعلیم و تربیت گزارش شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار