‌وزیر امور خارجه در نشست خبری؛

توطئه جنگ داخلی و تجزیه ایران شکست خورد

پیام‌ها بین ایران و امریکا در مسیر دیپلماتیک در حال انتقال است/ در صورت تامین خواسته‌ها می‌توانیم در آینده نزدیک نشست وزرای خارجه عضو برجام را در وین برگزار کنیم، بورل در حال هماهنگی است

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه گفت ایجاد جنگ داخلی و تجزیه جمهوری اسلامی ایران در هشت هفته گذشته که با سواستفاده از احساسات مردمی ایجاد شده بود، شکست خورد.

کد مطلب: ۱۳۲۶۲۵۱
لینک کوتاه کپی شد
توطئه جنگ داخلی و تجزیه ایران شکست خورد

حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری با اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی، اظهار کرد: روند سیاست خارجی دولت سیزدهم ذیل نگاه آسیا محور در مسیر درست و رو به رشدی قرار دارد؛ در حدود ۱۴ ماه گذشته حجم تبادل تجاری ما از قاره اروپا، از ۳۷ درصد در کمترین حالت تا ۵۷۱ درصد رشد داشته است. بخش عمده‌ای از این رشد خارج از حوزه سنتی تجارت در عرصه نفت و انرژی بوده است.

وی بیان کرد: در ارتباط با برخی از تحولات جدید‌ در محیط داخلی ایران، خوشبختانه توطئه‌ای که براساس اسناد دقیق و موجود در دستگاه دیپلماسی کشور با هدف ایجاد جنگ ترورویستی، ایجاد جنگ داخلی و تجزیه جمهوری اسلامی ایران در هشت هفته گذشته با سواستفاده از احساسات مردمی ایجاد شده بود، شکست خورد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: چندی پیش درباره این توطئه دیپلماتی عالی رتبه اظهار داشت که امریکا در عراق در سال‌های اخیر و در دوره نخست وزیری عادل عبدالمهدی توانست در یک کشور دارای ۴۱ میلیون نفر جمعیت، با آوردن ۳۰ هزار زن و جوان عراقی به میدان بغداد و با به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی، دولت حاکم در عراق را ساقط کند که موجب شد عادل عبدالمهدی استعفا دهد. همچنین این مقام دیپلمات اظهار داشت که با استفاده از شرایط داخلی چنین فرصت بزرگی را امریکا و تعداد اندکی کشورهای غربی بتوانند به اهداف خودشان در این راستا دست یابند.

تا زمانی که تهدید از سوی کشوری همسایه متوجه ما باشد، نیروی مسلح ما برای تامین امنیت ملی به اقدامات خود ادامه خواهد داد

وی با بیان اینکه دخالت‌های خارجی در هشت هفته گذشته در اوج خود قرار داشت، گفت: توافق‌های زیادی را به عمل آوردیم و حکومت مرکزی عراق متعهد به دور کردن تروریست‌ها از مرزهای ایران شد. ٧۶ مرکز تروریستی و ضدانقلاب در مرکز اقلیم عراق فعال شدند و سلاح‌های آمریکایی و اسرائیلی وارد ایران شد. گفت‌و‌گوهای ما و پیگیری عملی شدن توافقات با عراق ادامه دارد و طبعا زمانی که نیروهای مسلح عراق در مرز مشترک عراق با اقلیم کردستان مستقر شوند و امنیت مرزها را تعیین کنند، ما برای دفاع از امنیت خود نیازی به برخورد ما نخواهد بود ولی تا زمانی که تهدید از سوی کشوری همسایه متوجه ما باشد، نیروی مسلح ما برای تامین امنیت ملی به اقدامات خود ادامه خواهد داد.

پلیس در این اغتشاشات خویشتنداری کرد

امیرعبداللهیان تاکید کرد: پلیس در این اغتشاشات خویشتنداری کرد؛ اینکه بیش از ۵۰ پلیس به شهادت رسیدند و چند هزار نیروی پلیس و مدافع امنیت مجروح شدند و آسیب‌های جسمی دیدند، نشان‌دهنده حقوق بشر و خویشتنداری پلیس در جمهوری اسلامی است.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: برای بررسی حوادث اخیر، کمیته‌ای در جمهوری اسلامی ایران زیر نظر وزیر کشور تشکیل شده و جمعی از حقوقدانان و مقامات دولتی و غیردولتی مرتبط در چارچوب کمیته‌ای مستقل موضوعات را پیگیری و بررسی می‌کنند.

ایران مذاکرات را در دستورکار خود دارد؛ ما از خطوط قرمز خود عبور نکرده‌ایم

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران علیرغم مواضع غیرسازنده‌ سه کشور اروپایی و امریکا، در مسیر دیپلماتیک، گفت‌و‌گوها و مذاکرات را از طریق واسطه‌ها در دستور کار خود دارد. ما از خطوط قرمز خود عبور نکرده‌ایم. برای رسیدن به توافق خوب و پایدار در چارچوب رعایت خطوط قرمز آمادگی داریم. پیام‌ها بین ما و امریکا در مسیر دیپلماتیک در حال انتقال است.

برای ما مهم است که در این جنگ ترکیبی وضعیت ایرانیان خارج از کشور به چه صورت است

وی افزود: ایرانیان مقیم خارج از کشور مورد توجه جدی ما در دولت و دستگاه دیپلماسی هستند. جمعیت فرهیخته و سفیران واقعی ما در خارج از کشور هستند. واقعیت ایرانی‌ها در خارج از کشور متفاوت از این تصاویر بزرگنمایی شده است. به نمایندگی‌های خود در سایر کشورها اعلام کرده‌ایم که ضمن توجه ویژه به گروه کنسولی و حمایت قوی از ایرانیان خارج از کشور به کنسولگری‌ها گزارش شود. برای ما مهم است که در این جنگ ترکیبی وضعیت ایرانیان خارج از کشور به چه صورت است. شاهد رشد مراجعه ایرانیان برای انجام امور کنسولی‌شان هستیم.

قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور را در دولت در دستور کار داریم

وی اضافه کرد: قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور را در دولت در دستور کار داریم تا ایرانیان خارج از کشور با پیوند هرچه بیشتر به سرزمین مادری برای آبادی ایران تلاش کنند.

وی در خصوص مذاکره رفع تحریم‌ها نیز اظهار کرد: یکی از نکاتی که در ماه‌های گذشته موجب تاخیر در مذاکرات شد، حل مسائل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی بود. پیشنهاد این بود که برجام مورد تاکید قرار بگیرد اما مسائل بین ایران و آژانس در آینده حل و فصل شود. مبنای این حرف این بود که قانون اقدام راهبردی علیه لغو تحریم‌ها را اجرا نکنیم و پس از اینکه دست ما خالی شد، به مذاکره بپردازیم.

برجام با همه ضعف و قوت‌ها موضوعی است که همچنان روی میز قرار دارد

امیرعبداللهیان ادامه داد: اتفاقی که هفته گذشته رخ داد در حالی که مقامات ما به وین سفر کردند، مقامات آژانس اعلام کردند، قطعنامه جدیدی در کار نخواهد بود اما به یکباره با قطعنامه جدید مواجه شدیم. ما در ماه مارس توافقی را در خصوص تبادل زندانیان با امریکا داشتیم، در آن توافق طرف امریکایی پیشنهاد کرد که تبادل زندانی‌ها انجام شود و ما پذیرفتیم اما چهل روز بعد آمریکا اعلام کرد که این توافق نیز باید در زمان برجام انجام شود. شش ماه گذشت البته در هفته‌های گذشته مجددا امریکا به‌دنبال تبادل زندانیان است و ما نیز به لحاظ انسانی این موضوع را دنبال می‌کنیم. برجام با همه ضعف و قوت‌ها موضوعی است که همچنان روی میز قرار دارد.

آمریکایی‌ها در تبادل پیام‌ها به یک شکل و در رسانه به شکل دیگر عمل می‌کنند

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها در تبادل پیام‌ها به یک شکل و در رسانه به شکل دیگر عمل می‌کنند. پاسخشان این است که در رسانه به افکار عمومی داخل آمریکا نگاه می‌کنیم از این رو اظهاراتشان دوگانه و با هدف امتیاز گرفتن از ایران و تشدید اغتشاش در ایران انجام می‌شود.

می‌توانیم در آینده نزدیک نشست وزرای خارجه عضو برجام را در وین برگزار کنیم، بورل در حال هماهنگی است

وزیر امور خارجه گفت: درباره احیای مذاکرات برجام فهم همه طرف‌ها این است که در ماه‌های گذشته به اندازه کافی گفت‌و‌گو و مذاکره انجام شده است. در آخرین پیامی که هفته گذشته به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا دادیم اعلام کردیم در چارچوب دیدگاه‌هایی که اعلام شده چنانچه طرف‌های مقابل آماده باشند می‌توانیم در آینده نزدیک نشست وزرای خارجه عضو برجام را در وین برگزار کنیم. بورل در حال هماهنگی است و زمانی این اتفاق می‌افتد که ما نسبت به خواسته‌های منطقی خودر این زمینه نائل شویم.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره تعاملات چین و ایران نیز گفت: از سال گذشته در پی سفر من به چین، وارد فاز اجرایی همکاری‌های ۲۵ ساله تهران و پکن شدیم. برنامه‌ای که بسیاری از حوزه‌ها را در برمی‌گیرد، موجب رشد همکاری‌های تهران و پکن شده است. تا این لحظه انتظارات ما از این توافق برطرف شده است. به زودی دیداری در یکی از پایتخت‌های دو کشور انجام می‌شود و سفر آیت الله رئیسی به چین هم در دستور کار است.

تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین دریافت نکردیم

وی در پاسخ به سوالی درباره نشست کارشناسان نظامی ایران و اوکراین درباره پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین نیز بیان کرد: ۱۱ ماه قبل از شروع جنگ اوکراین در چارچوب همکاری‌های دفاعی با روسیه یکی از اقلام دفاعی و تعداد معدودی پهپاد ایرانی به روسیه ارسال شد اما تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ دریافت نکردیم. وزیر خارجه اوکراین در گفت‌وگوی تلفنی به من اعلام کرد که یک پهپاد به صورت سالم به دست نیروهای اوکراینی افتاده که روسی است اما شبیه پهپاد شاهد ایرانی است و من گفتم که این گواه این است که ایران به مواضع خود پایبند است. به روس‌ها بیش از دو بار گفتیم و گفتند که صرفا از سلاح‌های ساخت روسیه در جنگ اوکراین استفاده شده است. جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم و به تلاش‌ها برای بازگشت صلح و آرامش را ادامه خواهیم داد.

ایران معتقد است که ‌رژیم جعلی و نامشروع صهیونیستی باید به رعایت مباحث عدم اشاعه متعهد شود

امیرعبداللهیان در پاسخ به پرسشی درباره امکان حمله ترکیه به سوریه و واکنش ایران به این موضوع، گفت: از ماه‌ها قبل چنین خبری روی میز رسانه‌های منطقه قرار داشت. در اوج این تحولات در سفری به ترکیه و سپس سوریه انجام شد و پس از رایزنی‌های لازم دولت سوریه پذیرفت نسبت به حفظ تمامیت ارضی ترکیه و تامین امنیت مرز مشترک خود با این کشور عمل کند. در مسیر امنیتی هم گفت‌وگوهایی بین مقامات این دو کشور انجام شد. ما همچنان به توصیه خود برای واگذاری نقش تامین امنیت مرز مشترک ترکیه و سوریه به دولت و نیروهای مسلح سوری تاکید داریم و تداوم حضور نظامی در خاک سوریه و اشغال این کشور را از هر طرفی که باشد غیرسازنده و باعث پیچیده‌تر شدن وضعیت می‌دانیم اما نگرانی‌های کشور همسایه و دوست خود ترکیه را در حوزه امنیت ملی این کشور را درک می‌کنیم. ما با خود را نسبت به رعایت قوانین منع گسترش سلاح‌های اتمی و معاهده NPT متعهد می‌دانیم؛ در این موضوع جمهوری اسلامی ایران بیش از همه طرف‌ها پایبندی خود را نشان داده است. نگرانی جدی در منطقه ما وجود صدها کلاهک هسته‌ای رژیم صهیونیستی است و ایران معتقد است که این رژیم جعلی و نامشروع باید به رعایت مباحث عدم اشاعه متعهد شود.

هرگونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه با واکنش ایران مواجه خواهد شد

وی ضمن اشاره به سفر خود به ایروان، بیان کرد: آذربایجان و ارمنستان را دو همسایه ایران می‌دانیم و هیچگاه روابط خود را با یک طرف به حساب طرف دیگر تفسیر نمی‌کنیم. اولویت نگاه به سیاست همسایگی مناسبات با همه همسایگان در اولویت ایران است و هیچ چشم‌داشتی به اراضی کشورهای همسایه از جمله آذربایجان نداریم اما به صراحت به همه بازیگران در حوزه قفقاز اعلام کردیم هرگونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه با واکنش ایران مواجه خواهد شد. ما با نگاه به همسایگی و برادری مناسبات با آذربایجان و سایر کشورهای همسایه را پیگیری می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار