مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران مطرح کرد:
مدرسه، مکان اجراییشدن سند تحول بنیادین و معلم، محور اصلی آغاز این کار است
تهران (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، مدرسه را مکان اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و معلم را عنصر اصلی آغاز این کار دانست.
نشست هم اندیشی «مدرسه، کلید طلایی اجرای سند تحول بنیادین» صبح امروز با حضور محمود امانی طهرانی؛ دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و مدیران مناطق و مدارس آموزش و پرورش پایتخت در دبیرستان ماندگار البرز، برگزار شد.
در این نشست، علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سید الشهدا (ع) واقعه عاشورا را نقطه عطف و حماسه مهم فراجغرافیایی و فرا انسانی در تاریخ بشر دانست و اظهار کرد: در مدرسه حسین (ع) ما شاهد دمیده شدن روح حقیقت در جان آدمیان و مردم هستیم و در مدرسه حسین(ع) حریت، عبودیت و عزت، پیام های اصلی هستند. در این مدرسه زندگی در پرتو کرامت انسانی است و شاهد رفع ظلمت ها و ذلالت ها هستیم.
کریمیان مربی این مدرسه را امام حسین علیه السلام خواند که تمام لطافت ها را دارد و آزادمنشی و کمال، عدالت خواهی و ظلم ستیزی، خداپرستی و ترس ناپذیری، کرامت مندی و عزت پذیری ویژگی های آن است و امیدواریم در مدرسه امام حسین(ع)، دانش آموزان خوبی باشیم.
وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «در آموزش و پرورش سندها و برنامه های خوب و مهمی داریم که ارزش آنها به اجرایی شدن آن است» خاطرنشان کرد: امروز سندی داریم که مدت زیادی افراد زیادی برای تدوین آن تلاش کرده اند و اکنون فرصت اجرایی شدن آن است و برای تحقق آن، باید ابتدا چالش های پیش رو بررسی شود.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، مدرسه را مرکز ثقل و کانون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد: نه ستاد و نه ادارات کل مکان اجرا شدن سند تحول نیستند بلکه فقط و فقط مدرسه مکان اجرایی شدن سند و معلم، محور اصلی این کار است.
کریمیان با بیان اینکه تمام مدیران، معاونین و کادر اجرایی مدرسه معلم هستند اظهار کرد: بی شک مدرسه خوب مدرسه ای است که بتواند با اجرا کردن سند تحول، تجلی بخش فرهنگ غنی اسلامی، ایرانی ما باشد؛ مدرسه ای که بتواند نقطه اتکا دولت و مردم برای پیشرفت و توسعه کشور قرار گیرد. همانطور که در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی شاهد انجام کارهای مهمی در مدارس بوده ایم که یکی از آنها فعالیت در اجرای انتخابات است.
وی با تاکید بر اینکه، مدرسه باید آنقدر ارتقاء یابد که قدرت تصمیم سازی و تصمیم گیری داشته باشد، گفت: باید به مدرسه اجازه و فرصت تصمیم سازی و تصمیم گیری بدهیم، مدرسه باید این ویژگی را داشته باشد که اگر دانش آموز ما در بزنگاه هایی قرار گرفت که مجبور به انتخاب بود، مدرسه بتواند کمک کند تا او بهترین انتخاب را داشته باشد.
مدرسه ایدهآل باید، یادگیرنده، کمال جو و خواستار تعالی مستمر باشد
مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت، کشف استعدادهای متنوع و ظرفیت پذیرش تفاوت های میان دانش آموزان و تعامل با مساجد و نهادهای علمی و فرهنگی را از ویژگی های اصلی مدرسه ایده آل خواند و افزود: مدرسه ما باید یک مدرسه یادگیرنده، کمال جو و خواستار تعالی مستمر باشد و باید برای این مهم مسیری ترسیم کنیم که مدارس در یک فضای خود ارزیابی به تعالی مستمر برسند و تامین کننده تمام نیازهای مسیر رشد دانش آموزان باشند. چراکه تعامل با دنیای خارج از مدرسه، موجب موفقیت های مهمی می شود.
کریمیان مشارکت جویی، نقدپذیری و استقبال از مشارکت در تمام زمینه های فکری و تخصصی را لازمه راه رشد برشمرد و گفت: شیوع ویروس کرونا توفیق اجباری بود که به واسطه آن، در زیست بوم جدید به استقبال فناوری های جدید رفتیم که منجر به اتفاقات مبارکی شد و همکاران ما سرآمد تولید محتوا شدند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران مسیر رسیدن به مدرسه ایده آل و اجرای سند تحول را در ده سال گذشته، به دلیل وجود چالش هایی دانست و در این مورد یادآور شد: اجرای سند تحول بنیادین فقط به عهده آموزش و پرورش نیست بلکه باید یک عزم ملی ایجاد شود و برای این منظور باید یک تقسیم کار ملی ایجاد و از ظرفیت همه دستگاهها بهره برد.
وی یکی دیگر از چالش های مهم در اجراسازی سند تحول را موضوع نیروی انسانی عنوان و کمبود و توزیع نامتوازن نیروی انسانی را دغدغه ای در فضای آموزشی خواند.
کریمیان در ادامه داشتن اعتبارات پایدار و قابل اطمینان و نظام مند بودن ارتباط رسانه ها با آموزش و پرورش را از عوامل مهم و موثری دیگر برای اجرای سند تحول خواند و گفت: همانطور که رسانه ملی و اصحاب رسانه نقش مهمی در بازگشایی حضوری مدارس داشتند، می توانند نقش موثری هم برای اجرای سند تحول داشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره بر اینکه آموزش و پرورش دیربازده است تاکید کرد: باید بپذیریم هر کدام از ما در هر کجا و هر سمتی که هستیم؛ باید در اجرایی شدن سند تحول، برای خود وظیفه ای داشته باشیم و با افزایش سطح آگاهی ارکان آموزش و پرورش و توانمندسازی آنها باعث حرکت خوب در این مسیر شویم.
کریمیان با بیان اینکه، اگر مدیران مدارس توانمند باشند و نگرش آنها نسبت به سند تحول مثبت باشد، سند تحول اجرایی می شود خاطرنشان کرد: مدیران مدارس باید در مقاطع مورد نیاز قدرت تصمیم سازی و تصمیم گیری داشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پایان، تجربه گردانی و ایجاد زمینه و بستر مناسب برای تحقق آن را امر مهمی تلقی و با بیان اینکه تجربه معلمان و مدیران پیشکسوت، یک گنجینه ارزشمند است گفت: معلمان و مدیران پیشکسوت، با اشتراک گذاری تجربیات خود با نو معلمان و نومدیران، موجبات رشد و مدیریت دانش را محقق می کنند که استفاده از تجربیات کاربردی آن ها در یک سازو کار مدون و بسط آن در سطح شهر تهران باعث رشد و تعالی مدیریتی است.
در ادامه، معصومه معصومیان؛ معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، عاشورا را بزرگترین سند تحول تاریخ بشریت خواند و گفت: ما تحول را از شهدای کربلا و حماسه بزرگ عاشورا درک کردیم لذا دیر زمانی است که ما با جریان تحول آشنا هستیم.
وی با تاکید بر اینکه، سند تحول بنیادین، مولفه های مختلفی دارد که یکی از آنها فهم درست از تحول است، تشکیل نشست های گفت و گویی برای تحقق یک فهم و زبان مشترک در اجراسازی سند تحول دانست.
معصومیان تهران را به دلیل ویژگی ها و زیست بوم خاص آن، ام القرای ایران عنوان کرد و گفت: ما در تهران، بالاترین جمعیت دانش آموزی را داریم. بنابراین شناخت شرایط از اهمیت بالایی برخوردار است و جریان تحول را اگر در تربیت تمام ساحتی ببینیم، تحول یک جریان دائمی است.
وی مهمترین ویژگی انسان در مسیر تعالی را، تحول لحظه به لحظه دانست و گفت: باید به اجرایی شدن سند تحول ایمان داشته باشیم.
ارسال دیدگاه