تاکید وزیر راه بر نیاز کشور به جهش تاریخی در حوزه ریلی و ترانزیت

تهران (پانا) - وزیر راه و شهرسازی طی مراسم بهره‌برداری از ۳۱۹ دستگاه ناوگان ریلی جدید، بر ضرورت تکمیل مسیر ریلی ۱۶۲ کیلومتری رشت – آستارا تاکید کرد و خواستار تخصیص منابع لازم برای تکمیل هر چه سریع‌تر این مسیر مهم شد.

کد مطلب: ۱۲۹۱۵۸۸
لینک کوتاه کپی شد
تاکید وزیر راه بر نیاز کشور به جهش تاریخی در حوزه ریلی و ترانزیت

به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی به همراه دکتر سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن با حضور مدیران شرکت‌های تولید کننده و سرمایه گذاران بخش خصوصی حمل و نقل ریلی، امروز ۱۳ تیر در آیین بهره‌برداری از ۳۱۹ ناوگان نو و بازسازی شده توسط تولیدکنندگان داخلی که در ایستگاه راه‌آهن تهران برگزار شد، حضور به هم رساندند.

وزیر راه و شهرسازی در ابتدای این مراسم، ضمن همدردی با خانواده‌های زلزله‌زده هرمزگان، یاد شهدای حمله جنایتکارانه ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران را گرامی داشت.

ایشان در ادامه با تاکید بر تقویت بهره‌مندی از ظرفیت‌های حمل و نقلی کشور به ویژه بخش ریلی یادآور شد: ایران از نظر جعرافیای سیاسی در جایگاهی قرار دارد که دارای فرصت‌های فراوانی است که چنانچه با آن هوشمندانه برخورد شود می تواند در تولید ناخالص داخلی(GDP ) نقش بسزایی داشته باشد و ایران را در مسیر ترانزیت قرار دهد.

قاسمی بر ضرورت بهره‌مندی از درآمدهای حاصل از توسعه حمل و نقل تاکید کرد و افزود: با تکمیل کریدورها، ایران می‌تواند از مزیت‌های ژئوپلتیکی خود برای حضور فعالانه در کریدورهای بین‌المللی ترانزیتی استفاده نماید که دست یافتن به این جایگاه علاوه بر درآمدهایی که برای کشور به همراه دارد نتایج سیاسی، اجتماعی و امنیتی مهمی نیز در پی خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بسیاری از فرصت‌های مهم کشور در حوزه‌های اقتصادی به دلایل مختلف از دست رفته است اما در ترانزیت هنوز فرصت باقی است که اگر آن را مغتنم نشماریم، فرصت را از دست خواهیم داد و با از دست رفتن فرصت، جبران آن برای کشور بسیار دشوار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در بخش حمل ونقل به ویژه حمل و نقل ریلی روش‌های جاری و روش‌هایی که هم‌اکنون وجود دارد ما را خیلی به جایی نمی‌رساند و در این باره نیازمند جهش تاریخی در کشور هستیم. اینکه دولت‌های قبلی سالانه ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر راه آهن ساختند و ما آن را مثلا تا ۱۰۰ کیلومتر افزایش دهیم؛ جهش مورد انتظار مردم نیست و نیازمند تغییر و تحول جدی در حوزه حمل و نقل ریلی هستیم.

قاسمی با یادآوری اینکه کشورهای همسایه، می‌خواهند از مسیر کریدورهای حمل و نقلی ایران عبور کنند، تصریح کرد: هم اکنون آمار حمل و نقل باری که می‌تواند از کشور ما عبور کند، بسیار بالاست، اما از این ظرفیت‌ها استفاده بهینه نمی‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر کانتینر از کشور هند به بندر شهید رجایی می‌آید و با قطار به رشت و از آنجا با کامیون به آستارا رفته و به راه آهن آذربایجان و نهایتاً فنلاند تحویل می‌شود، افزود: زمان سیر کالا در این مسیر ۱۷ تا ۱۸ روز است؛ اما اگر همین بار از مسیر دریای سرخ منتقل شود، ۴۵ روز تا دو ماه طول خواهد کشید.

قاسمی به نبود زیرساخت ریلی قطعه رشت - آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر اشاره کرد و با یادآوری از اینکه تکمیل این بخش از مسیر بودجه‌های جاری امکان پذیر نیست؛ بر ضرورت تکمیل این زیرساخت ریلی مهم تاکید کرد.

وی عنوان کرد: اصلی‌ترین کریدورهای ریلی که باید تکمیل و اصلاح شوند شامل احداث و تکمیل خطوط ریلی، چابهار- آستارا، چابهار-سرخس و اصلاح خط ریلی گرمسار - اینچه برون است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: کشورهای همسایه جنوبی ما درخواست کریدورهای جدید برای اتصال به روسیه از مسیر ایران دارند. اخیرا نیز قرارداد حمل ۱۰ میلیون تن بار با روسیه به امضا رسیده است. ترکمن‌ها به دنبال قرارداد حمل بار از کانال ترانزیتی ایران هستند. ترکیه نیز چنین درخواستی از ایران دارد و در چند روز آینده سفری به ترکیه خواهیم داشت.

قاسمی با اشاره به ارائه طرحی به هیئت دولت در جهت بهبود وضعیت حمل و نقل کشور، تاکید کرد: عمده تمرکز ما توسعه حمل و نقل ریلی است. البته در حمل و نقل هوایی هم مشکلات زیادی داریم که باید مشکلات موجود برطرف شود.

وی توانمندی تولیدکنندگان داخلی در ساخت واگن، زیرساخت و حتی لکوموتیو را توان بالایی ارزیابی کرد و افزود: اکنون در خصوص حمل و نقل ریلی بار داخلی نیز که بخش معدنی حجم بالایی از آن را تشکیل می‌دهد، با تقاضای خوبی مواجه هستیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: درحوزه ریلی، هم در ساخت واگن، هم در ساخت لکوموتیو در کشور توان بالایی وجود دارد و سیاست ما در وزارت راه و شهرسازی، تمرکز بر توان دولتی صرف نیست، بلکه در تولید ناوگان ریلی حتما از توان بخش خصوصی به طور مناسب بهره می بریم. بنابراین از تمامی سرمایه گذاران دعوت می‌کنیم تا در توسعه حمل و نقل ریلی حضور یابند و بخش‌های ریلی کشور را در همراهی با دولت توسعه بدهند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، در حوزه ریلی کشور توان تولید ناوگان با تکنولوژی بالا وجود دارد که بایستی ظرفیت‌های این بخش تقویت شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار