صفر تا صد برگزاری آزمون سراسری 1401؛ ماراتن کنکور از صبح فردا آغاز می‌شود

تهران (پانا) - ماراتن آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ در حالی از فردا چهارشنبه ۸ تیرماه آغاز می‌شود که امسال تغییرات زیادی در انتظار کنکوری‌ها است که مهم‌ترین آن تغییرات دفترچه‌های کنکور است.

کد مطلب: ۱۲۹۰۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد
صفر تا صد برگزاری آزمون سراسری 1401؛ ماراتن کنکور از صبح فردا آغاز می‌شود

آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ به منظور پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم «شبانه»، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی از صبح فردا چهارشنبه آغاز می‌شود و در روزهای پنجشنبه ۹ تیر، جمعه ۱۰ تیر و شنبه ۱۱ تیر سال ۱۴۰۱ ادامه دارد.

آمار شرکت‌کنندگان کنکور 1401

تعداد یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۹۵۹ نفر در کنکور ۱۴۰۱ ثبت نام کردند که این آمار نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۰ هزار نفر افزایش یافته است و رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

بیشترین آمار ثبت نام کننده متعلق به گروه علوم تجربی با ۵۷۴ هزار و ۴۷۲ نفر است. همچنین تعداد زنان بیشتر از مردان ثبت نام کننده در کنکور ۱۴۰۱ است. ۶۱ درصد داوطلبان را زنان و ۳۹ درصد داوطلبان را مردان تشکیل می‌دهند.

بر این اساس، در کنکور سال ۱۴۰۱ تأثیر سوابق تحصیلی به صورت مثبت و ۴۰ درصد و ۶۰ درصد نمره بر اساس آزمون سراسری و بر اساس دروس عمومی و دروس تخصصی است. منظور از سوابق تحصیلی نمرات ۱۰ درس سال دوازدهم دانش آموزان است که به صورت مثبت اعمال می‌شود به این معنی که در صورتی اعمال می‌شود که نمره کل داوطلب را افزایش دهد. اگر کسی سوابق تحصیلی کمتری دارد به همان نسبت هم درصد آزمون فرد بالاتر محاسبه می‌شود.

براساس مصوبات هفدهمین جلسه (۲۶ اسفند ۱۳۹۷) و بیست و چهارمین جلسه (۲۲ مهر ۱۳۹۹) و بیست و پنجمین جلسه (۲۰ آبان ۱۳۹۹) شورای سنجش و پذیرش دانشجو، آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ و آزمون‌های پس از آن، فقط بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ برگزار می‌شوند.

برای همه متقاضیان نظام سالی واحدی، ترمی واحدی، نظام قدیم و یا نظام جدید ۶-۳-۳ منحصراً یک نوع دفترچه سوال و بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ در نظر گرفته شده است.

تغییرات دفترچه‌های کنکور

تغییرات شکلی دفترچه‌های کنکور سراسری ۱۴۰۱ یکی از تغییرات مهم کنکور سال جاری است که این تغییر شکلی در بودجه بندی سوالات اثرات مثبتی دارد و داوطلب راحت‌تر می‌تواند به سوالات پاسخ دهد.

برگزاری کنکور در 417 شهرستان

کنکور سال ۱۴۰۱ در ۴۱۷ شهر و بخش و شهرستان کشور و ۱۷ حوزه خارجی در ۱۵ کشور دنیا برگزار می‌شود. تعداد ۶۱۵ حوزه امتحانی اصلی داریم و تعداد ۲ هزار و ۹۱۱ حوزه فرعی داریم.

آمار پیرترین و جوان‌ترین داوطلبان

در کنکور سال ۱۴۰۱ تعداد دو نفر ۸۱ ساله، یک نفر ۷۸ ساله، دو نفر ۷۵ ساله، سه نفر ۷۴ ساله و یک نفر ۷۳ ساله به عنوان پیرترین داوطلبان شرکت کرده اند.

همچنین جوان ترین داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ نیز چهار داوطلب ۱۳ ساله هستند.

*برای شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و هم چنین اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکسدار و ارائه آن الزامی است.

آغاز آزمون از صبح فردا

کنکور ۱۴۰۱ صبح چهارشنبه ۸ تیرماه جاری آزمون رشته‌های هنر برگزار می‌شود که در صبح روز پنج‌شنبه ۹ تیرماه آزمون گروه ریاضی و فنی و گروه انسانی، صبح جمعه ۱۰ تیرماه آزمون گروه داوطلبان علوم تجربی و در نهایت صبح روز شنبه ۱۱ تیرماه نیز آزمون داوطلبان گروه زبان‌های خارجی برگزار خواهد شد.

شروع فرآیند برگزاری آزمون صبح‌­ها رأس‌ ساعت‌ 8:00 (هشت) آغاز می­‌‌شود و درِ حوزه­­‌های امتحانی رأس‌ ساعت‌ 7:30 (هفت و سی) صبح بسته خواهد شد. لذا از ورود متقاضیان پس از بسته شدن درِ حوزه‌­های امتحانی ممانعت به‌عمل خواهد آمد.

75 دقیقه زمان برای پاسخ به سوالات عمومی

در ابتدای جلسه دفترچه‌های دروس عمومی به همراه پاسخنامه‌ها که به آن پیوست است در یک پوشش در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد و داوطلب شخصاً باید پوشش را باز کند و ۷۵ دقیقه فرصت دارد که چهار درس عمومی زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان انگلیسی را پاسخ دهد.

پس از اینکه زمان پاسخگویی به دفترچه دروس عمومی تمام شد، بلافاصله دفترچه‌ها و پاسخنامه‌ها جمع‌آوری می‌شود و بلافاصله دفترچه‌های اختصاصی هر گروه آزمایشی به همراه پاسخنامه‌ها که به آن الحاق شده، توزیع می‌شود.

*برای کنکور سال ۱۴۰۱ سهمیه‌ها هیچ تغییری ندارد و همچنان سهمیه‌های مناطق، ایثارگران، ۲۵ درصد و ۵ درصد اجرا می‌شود.

اعلام تخلفات در کنکور

متقاضیان باید از آوردن وسایل اضافی از جمله کیف دستی، ساک دستی، هرگونه دستگاه ارتباطی (از قبیل پیجر، تلفن همراه، تبلت، قلم نوری، ساعت هوشمند، دستبند هوشمند، انگشتر هوشمند و …)، کیف، جزوه، کتاب، ماشین حساب، هرگونه نُت و یادداشت و نظایر آن و همچنین وسایل شخصی به جلسه آزمون اکیداً خودداری کنند.

به همراه داشتن هر کدام از وسایل مندرج در این بند دارای تبعات زیر خواهد بود:

۱. به عنوان تقلب و تخلف تلقی و با متقاضیان ذیربط براساس قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری رفتار خواهد شد.

۲. درصورت همراه داشتن وسایل ذکر شده و تحویل آنها به هنگام ورود به محل حوزه در صورت مفقود شدن وسایل، حوزه برگزاری هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت.

۳. همراه داشتن تلفن همراه حتی به صورت خاموش در جلسه آزمون، موجب محرومیت از گزینش در آزمون خواهد شد.

بر اساس ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری مصوب مجلس شورای اسلامی هر گونه عملی که مشکلی در روند آزمون باشد تخلف محسوب می‌شود. همچنین بر اساس ماده ۶ این قانون هیأت‌های رسیدگی به تخلفات، صلاحیت صدور حکم به مجازات‌هایی از قبیل ۱۰ سال محرومیت تا جریمه مالی ۱۰۰ میلیون تومانی را دارند.

زمان اعلام نتایج کنکور

پیش بینی می شود نتایج در اواسط مردادماه اعلام شود و کارنامه منتشر شود و انتخاب رشته از دهه سوم مردادماه انجام گیرد و نتایج نهایی اواخر شهریورماه اعلام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار