یک روانشناس البرزی در گفتوگو با پانا عنوان کرد:
پرخاشگری دانشآموزان ناشی از ارتباطات اجتماعی ناسالم و وابستگی به فضای مجازی است
کرج (پانا) - خشونت و پرخاشگری یکی از ناملایمات رایج جامعه امروزی در بین دانشآموزان به ویژه دختران است که این عامل ناشی از ارتباطات اجتماعی ناسالم و وابستگی به فضای مجازی است.
فاطمه احمدخانی، مشاور و روانشناس تربیتی - تحصیلی اداره آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج در گفتو گو با پانا گفت: «یکی از مشهودترین رفتارهای دانش آموزان پس از دوران کرونا، پرخاشگری نسبت به همکلاسی ها، معلم، محیط مدرسه و والدین است.»
وی ارتباطات اجتماعی ناسالم و وابستگی به ارتباطات مجازی را یکی از علت های این آسیب برشمرد و افزود: «شایع ترین راه ابراز خشم در بین دانش آموزان، کلامی است که منجر به درگیری های فیزیکی می شود و این روزها شاهد درگیریهای فیزیکی و زد و خوردهای جسمانی زیادی در بین دانش آموزان دختر هستیم که چالش های فراوانی برای سیستم آموزشی و خانواده ها به وجود آورده است. همچنین غم و اندوه از دست دادن کسی یا چیزی، مشکلات مالی و اقتصادی، احساس بی عدالتی، خستگی مفرط، احساس ناراحتی و مصرف مواد مخدر از مهمترین عوامل بروز خشم و عصبانیت در این سنین است.»
احمدخانی اضافه کرد: «پرخاشگری با ویژگی های شخصیتی افراد رابطه مثبتی دارد و رفتار پرخاشگرانه در بین افراد عجول، زودرنج، سلطه گر و رقابت طلب بیشتر دیده میشود. در نتیجه با آموزش مهارتهای ارتباطی، کاهش اضطراب، ایجاد حس نوعدوستی و همکاری می توان میزان پرخاشگری را در دانش آموزان کاهش داد.»
وی همچنین کنترل این گونه دانش آموزان را زمانبر و نیازمند برنامهریزیهای متخصصان و توجه همگان دانست و گفت: «در صورت کنترل نکردن شرایط دانش آموزان، در چند سال آینده با نوجوانان و جوانانی متفاوت، با عمدهترین مشکلات روبرو خواهیم بود.»
خبرنگار: الناز فخری
ارسال دیدگاه