احمد محمودزاده اعلام کرد
افزایش خدمات آموزش و پرورش در مناطق مرزی و کمبرخوردار
موسسان مدارس غیردولتی "کارآفرینان آموزشی" هستند
تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی از افزایش کیفیت خدمات آموزش و پرروش در مناطق مرزی و کمبرخوردار خبرداد.
احمد محمودزاده در گردهمایی مشترک رؤسای ادارات و کارشناسان مسئول شوراهای آموزش و پرروش گفت: بر اساس برنامهریزی چهار ساله تلاش می کنیم با همکاری و مشارکت نهادهای مذهبی، انقلابی و مردمی زمینه ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و پرروشی در مناطق مرزی و کمتر توسعه یافته را فراهم سازیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با نکوداشت یاد و خاطره مجاهدتهای شهید مصطفی چمران گفت : زندگی پرفراز و فرود و سراسر تلاش شهید چمران این مالک اشتر جنوب لبنان، بیانگر این واقعیت است که در مکتب امام علی(ع) عمل صالح، کار برای خدا، ایثار در راه ارزش ها، عشق به مردم، فداکاری و ازخودگذشتگی است که میتواند سببساز شکوفا شدن ابعاد خدایی انسان و کسب مقام والای رضایت الهی گردد.
وی هدف از برگزاری و تشکیل این گردهمایی را هماندیشی، همفکری، همافزایی و همگرایی بینبخشی حوزههای مختلف ستادی و استانها در ابعاد سیاستگذاری، اجرا و نظارت به منظور کیفی سازی فعالیت های طراحی شده دانست و تاکید کرد: در همین راستا برنامه ریزی های میان مدت و بلند مدت مبتنی بر واقعیت ها و ظرفیت ها صورت گرفته است.
معاون وزیر آموزش و پرروش با اشاره به آثار مطلوب برنامه ریزی در تحقق اهداف آموزش وپرورش از جمله تربیت نیروی انسانی افزود: در سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی برنامه ریزی کرده ایم با تسهیل و بسط مشارکت ها به عنوان یکی از مؤلفههای اصلی حکمرانی شایسته از ظرفیت همه عوامل سهیم و موثر در تعلیم و تربیت و کلیه ذینفعان آموزش و پرورش برای ارتقای کمی و کیفی مدرسه به عنوان نقطه عطف و هدف هر برنامه ی تحولی استفاده کنیم .
وی با بیان این که نیروی انسانی باکیفیت عامل توسعه و هم هدف توسعه به شمار میرود افزود: ثروت واقعی هر کشور نیروی انسانی آموزش دیده و کسانی هستند که آن نیرو را تربیت می کنند. به همین دلیل جایگاه معلم به عنوان عامل اصلی تربیت نیروی انسانی و افسران سپاه پیشرفت کشور جایگاهی ممتاز به شمار می رود و در سند تحول بنیادین هم معلم بالاترین عنصری به شمار میرود که عامل خودسازی، جامعهسازی و تمدنسازی است و مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) و حضرت امام خمینی(ره) به واسطه اهمیت نقش معلم و اهمیت نقش آموزش و پرورش در رشد و توسعه و تعالی همه جانبه کشور و تحقق اصل استقلال آزادی و جمهوری اسلامی نگاه ویژهای به این نهاد مهم داشتهاند.
محمود زاده با اشاره به این که تحقق و اجرای مطلوب سند تحول بنیادین مطالبه مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) از کارگزاران آموزش وپرروش و همه بخش های اجرایی است خاطر نشان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و متناسب با تحولات محیطی برای دستیابی آموزش و پرورش در تراز جمهوری اسلامی است و بر اساس این سند تربیت نیروی انسانی و دانش آموزانی خلاق، متعهد، فکور، باهویت، شجاع، بصیر و وفادار به ارزش های دینی و ملی مهمترین هدف ترسیم و تدوین شده در این سند است و در صورت تحقق چنین چیزی ما هم می توانیم ادعا کنیم که آموزش و پرورش ما در تراز انقلاب اسلامی و در تراز حیات طیبه گام برداشته است. بدون تردید در این مسیر مبتنی بر سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول دولت مردمی و برنامه های اعلامی وزیر آموزش و پرورش؛ همه دستگاه ها و نهاد ها به ویژه نهاد های انقلابی و مذهبی باید به آموزش و پرورش کمک کنند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی اظهار داشت: قانون شوراهای آموزش و پرروش بستر اصلی مشارکت هدفمند و هم افزا در نظام تعلیم و تربیت است که با حضور عالی ترین مقام های اجرایی و مذهبی در سطوح استان و شهرستان تشکیل می شود و در صورت اهتمام همه جانبه می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات و عامل اصلی " مردمی سازی" آموزش و پرورش به شمار رود .
وی با بیان برخی ظرفیت های مادی و معنوی قانون شوراهای آموزش و پرروش خطاب به رؤسای ادارات مشارکت استان ها و کارشناسان شوراهای آموزش و پرورش گفت: مطالبهگری برای عمل کردن همه دستگاه ها به تکالیف قانونی مصرح در این قانون و حساسیت در احقاق حقوق آموزش و پرورش از محل اجرای مفاد این قانون وظیفه دفتر شوراها و سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی است.
معاون وزیر آموزش و پرروش با بیان این که نگاه به موسسان مدارس غیردولتی باید به عنوان" کارآفرینان آموزشی" باشد تصریح کرد: حضور این "کار آفرینان آموزشی" در عرصه مدرسهداری جلوه ای عینی از توسعه مشارکت محسوب میشود که توانسته است علیرغم برخی نامهربانی ها و نگاه های غیر همراه، نشان دهد که چگونه تسهیل حضور مردم و به تعبیر رهبر انقلاب سپردن کار به دست مردم، می تواند علاوه بر کمک به دولت و برداشتن باری از دوش مدیریت اجرایی کشور در امر توسعه آموزش، زمینه ساز بروز و تحقق آثار عملی سند تحول در بسیاری از این مدارس باشد.
محمود زاده افزود: در راستای توسعه مشارکت ها و مردمیسازی حکمرانی در آموزش وپرروش برنامهریزی کردهایم تا زمینه حضور نهادهای انقلابی، مذهبی و مردمی به سمت ارتقای کیفیت آموزش و توسعه عدالت آموزشی در مدارس مناطق مرزی، حاشیهای و کمتر توسعهیافته ایجاد شود و در تعامل با این نهادها و معاونتهای تخصصی برنامه عملیاتی ۴ ساله تدوین کرد هایم و به منظور تسریع در این امر از ظرفیت مناطق آزاد و همچنین اصلاح و بازنگری قوانین موجود استفاده شده که نمونه بارز آن اصلاح و بازنگری قانون شوراهای آموزش وپرروش و تدوین نظام جامع مشارکت و بازنگری در چگونگی فعالیتهای مدارس هیات امنایی و وابسته است.
ارسال دیدگاه