پانا در گفت‌وگو با عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی کرد؛

دولت سیزدهم و فصل جدید همکاری‌های اقتصادی با عمان

تهران (پانا) - دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت یکی از کشورهایی که به این سیاست دولت سیزدهم یعنی رابطه با همسایگان، جواب مناسبی داد، کشور عمان بود.

کد مطلب: ۱۲۸۱۶۵۹
لینک کوتاه کپی شد
دولت سیزدهم و فصل جدید همکاری‌های اقتصادی با عمان

علی علیزاده در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص سفر رئیس‌جمهوری به عمان، اظهار کرد: «یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم گسترش مراودات اقتصادی با همسایگان است. یکی از همسایگان ما کشور عمان است که روز گذشته رئیس جمهوری به این کشور سفر کرد.»

دبیر اول کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: «امکانات بسیار خوبی ما داریم که بتوانیم نیازهای عمان را تامین کنیم و عمان نیز امکانات بسیار خوبی دارد که ما بتوانیم با استفاده از آن امکانات، زمینه‌های افزایش صادرات خود را فراهم کنیم.»

وی با بیان اینکه یکی از کشورهایی که به این سیاست دولت سیزدهم یعنی رابطه با همسایگان، جواب مناسبی داد، کشور عمان بود، گفت: «پنج ماه پایانی سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که تقریباً بیش از ۵۰ درصد افزایش مبادلات اقتصادی با عمان داشته‌ایم که سهم ایران از این مبادلات حدود ۶۵ درصد و سهم عمان، حدود ۴۰ تا ۳۵ درصد بود.»

علیزاده بیان کرد: «کشور عمان امروز با ١٢ کشور، تعرفه صفر دارد؛ ما اگر بتوانیم مبادلات اقتصادی با عمان را افزایش دهیم و اجناس داخلی را از طریق تعرفه عمان به آن کشورها برسانیم، اجناس ما ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده نهایی خواهد رسید.»

وی اضافه کرد: «ما نیز امکاناتی در کشور داریم که عمان به آنها نیاز دارد؛ برخی از معادن ما، برخی از تکنولوژی‌هایی که ما داریم آنها ندارند.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه امروز تقریباً مبادلات ما و عمان بالای یک میلیارد دلار است، افزود: «عمان یک واسطه است و به دلیل جمعیت کمی که دارد، نقش خاصی در فروش محصولات ما ندارد اما یک واسطه بسیار خوب اقتصادی است که اگر ما بتوانیم از آن بهره ببریم، می‌توانیم زمینه‌های بسیار خوبی برای تجار و بازرگانان خود ایجاد کنیم.»

وی در خصوص نقش عمان در مذاکرات برجام نیز گفت: «عمان در مذاکرات برجام نیز نقش واسطه‌گری دارد که البته ما سیاست خاص خود را دنبال می‌کنیم و از عمان نیز قدردانی می‌کنیم که در مذاکرات نقش واسطه ایفا می‌کنند. آمریکا در مذاکرات همواره باید تعهد دهد که به خط قرمز‌های ما پایبند است. آمریکا هر زمانی که توانست تضمین ارائه دهد، ما به برجام پایبند خواهیم بود. آمریکایی‌ها باید تعهد دهند که به برجامی که امضا کرده‌اند متعهد هستند و پیمان‌شکنی نمی‌کنند.»

علیزاده در پایان خاطرنشان کرد: «بر اساس قانون اساسی، کلیه قراردادهای دولت باید به تصویب مجلس برسد اما در خصوص قرارداد و توافقات با عمان، قرارداد قطعی شده داریم و سقف آن را بالا می‌بریم. اما در سایر موارد، مجلس پیگیر تصویب قراردادهای بین دولت و سایر کشورها خواهد بود و از حقوق ملت دفاع خواهد کرد. به حمدالله دولت و مجلس نیز در این زمینه‌ همکاری‌های خوبی با یکدیگر دارند.»

لازم به ذکر است، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در تداوم دیپلماسی همسایگی دولت مردمی و برای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، به دعوت رسمی «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، روز گذشته در صدر هیأتی بلندپایه به مسقط سفر کرد. ملاقات رسمی در کاخ العلم، دیدار دوجانبه با «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، امضای 12 سند همکاری، دیدار با ایرانیان مقیم و دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمانی از جمله برنامه‌های سفر یک روزه آیت‌الله رئیسی به این کشور بود.

رئیس‌جمهوری در نشست با تجار و فعالان اقتصادی عمانی با تاکید بر اینکه اراده جدی بین تهران _ مسقط برای گسترش تعاملات به ویژه با محوریت روابط اقتصادی و تجاری وجود دارد، خاطرنشان کرد: لازم است فعالان اقتصادی دو طرف گام‌هایی در مسیر شناخت ظرفیت‌های متقابل بردارند؛ اولین گام ایجاد مرکز تجاری فعال ایران در کشور عمان است. وی با اشاره به دیدار خود با سلطان عمان گفت: رفع مشکل حمل و نقل و پرداخت‌های پولی و بانکی در این دیدار مطرح و قرار شد این مسائل حل شود.

سفر رئیس‌جمهوری به مسقط، اولین سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به این کشور در دوره سلطان جدید عمان و پنجمین سفر خارجی رئیس‌جمهوری در ۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار