راهکارهای کنترل خشم و پرخاشگری

تهران (پانا) - مدیریت و کنترل خشم و پرخاشگری یکی از تکنیک‌ها و مهارت‌های ضروری در زندگی فردی و اجتماعی است. ضرورت آن به این دلیل است که همیشه نمی توان خشم خود را به‌واسطه پرخاشگری نشان داد.

کد مطلب: ۱۲۸۱۴۹۸
لینک کوتاه کپی شد
راهکارهای کنترل خشم و پرخاشگری

کنترل خشم بخصوص در روابط اجتماعی از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا عدم مدیریت و کنترل خشم می تواند تبعات بسیار بدی به لحاظ روحی روانی، روابط خانوادگی، اجتماعی و حتی حقوقی به همراه داشته باشد. با توجه به اهمیت موضوع در این مطلب قصد داریم راهکارهای مدیریت و کنترل خشم را به شما آموزش دهیم.

پرخاشگری چیست؟

در تعریف پرخاشگری باید گفت پرخاشگری رفتاری است که هدف از آن صدمه رساندن به خود یا دیگری می باشد که بصورت عمدی یا غیرعمدی صورت می گیرد. زمانی که ما عصبانی و خشمگین می شویم یکسری هورمون ها به دستور غده هیپوفیز، ترشح و وارد خون ما شده و در ادامه از طریق خون به اندام هایی نظیر قلب، شش ها و … می‌رسد که باعث فعال شدن سیستم سمپاتیک بدن می شود که این موضوع سبب افزایش ضربان قلب و تنفس سریع می شود. پرخاشگری و خشمگین شدن در این لحظات می تواند بسیار خطرناک بوده و موجب بروز اتفاقات و تبعات جبران ناپذیری شود. به همین جهت لازم است راهکارهای کنترل خشم را بخوبی فرا بگیریم.

آموزش کنترل خشم و پرخاشگری

برای کنترل خشم شش روش پیشنهاد می شود که در زیر آنها را تشریح خواهیم کرد:

روش سه مرحله ای ( روش پیشنهادی و آسان )

روش تفکر مثبت

یادداشت برداری

تصویر کشیدن یا خط خطی کردن

سه نفس عمیق با تکنیک خاص آن که موجب آرامش می‌شود

مشاوره با متخصص روانشناس

روش سه مرحله ای کنترل خشم و پرخاشگری

همانطور که از نام این روش مشخص است انجام اینکار شامل سه مرحله است که بشرح زیر است:

ترک محل بصورت مودبانه و بدون نشان دادن خشم و نشتن در جایی

سرگرم کردن خود بواسطه شمارش اعداد یا مواردی نظیر فرستادن صلوات

صحبت کردن و تلاش برای حل مشکل (زمانی که خشم فروکش کرده و تن صدا آرام شده است)

در قدم اول می بایست محل را بصورت مودبانه ترک کنیم و در جایی مناسب بنشینیم. نشستن موجب می شود که حالت تهاجمی از بدن ما خارج شود و شرایط برای آرامش فراهم شود. پس از اینکار می بایست به نحوی خود را سرگرم کنیم. از جمله این موارد می توان به شمارش آرام از 1 تا 50 یا فرستادن 30 صلوات اشاره کرد. اینکار سبب می‌شود تا زمان قدری سپری شده و آرامش به جسم و روان ما بازگردد. پس از اینکار که خشم فروکش کرده و تن صدا آرام شده است می بایست به محل بازگشته و با آرامش نسبت به حل مشکل اقدام کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار