دشتی‌اردکانی در گفت‌وگو با پانا:

دولت و مجلس با همدلی، حاشیه‌هایی که دشمنان ایجاد می‌کنند را می‌گذرانند

واریز یارانه نقدی به حساب خانوارها تا زمانی که دولت بتواند کالابرگ‌های الکترونیکی را به مردم ارائه دهد، اقدام بسیار مثبتی بود

تهران (پانا) - عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به طرح مردمی‌سازی و عادلانه‌کردن یارانه‌ها، گفت دولت و مجلس با همدلی که با یکدیگر دارند، حاشیه‌هایی که دشمنان ایجاد می‌کنند را می‌گذرانند.

کد مطلب: ۱۲۷۸۸۴۰
لینک کوتاه کپی شد
دولت و مجلس با همدلی، حاشیه‌هایی که دشمنان ایجاد می‌کنند را می‌گذرانند

یکی از اهداف سیاست هدفمندسازی یارانه‌ها عادلانه‌تر‌کردن تخصیص یارانه‌ها و توزیع درآمد بوده است. پرداخت یارانه‌ها به کالاها موجب بهره‌مندی بیشتر ثروتمندان از آن می‌گردد. این به آن دلیل است که ثروتمندان امکانات بیشتری برای بهره‌بردن از کالا‌های یارانه‌ای دارند.

سیاست هدفمندسازی یارانه‌ها از کانال‌های مختلفی بر قدرت خرید خانوارها، فقر و توزیع درآمد اثر می‌گذارد. در این سیاست از یک سو با حذف یارانه مواد خوراکی، آب، سوخت و روشنایی، بهداشت و درمان و حمل و نقل باعث افزایش قیمت‌ها در جامعه و باعث کاهش قدرت خرید،‌ درآمد و دستمزد حقیقی در دهک‌های جامعه می‌شود. از سوی دیگر پرداخت یارانه نقدی موجب افزایش درآمد اسمی خانوارها و در نتیجه، افزایش قدرت خرید آنها می‌گردد.

نیمه اسفند سال گذشته و در جریان بررسی لایحه بودجه در مجلس، ۱۹۴ نماینده، با یکی از مهمترین تصمیمات اقتصادی کشور موافقت کردند، دولت موظف شد ارز ترجیحی را از نظام یارانه‌ای کشور اصلاح کرده و جایگزین‌های مطمئن را برای آن فراهم کند. براساس مصوبه مجلس، به دولت اجازه داده شد که در سال ۱۴۰۱ تا معادل سقف ردیف (۱۸) جدول مصارف تبصره (۱۴) این قانون را از طریق تأمین منابع مابه‌التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص دهد، چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی اصلاح کند، باید قبلا ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف‌کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالا‌برگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها ‌یا از طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد، به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.

آیت‌ الله سیدابراهیم رئیسی، ۱۷ اردیبهشت، به مدت ۳ ساعت میزبان رؤسا‌ در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بود. در این جلسه موضوع اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در زمینه طرح مردمی‌سازی و عادلانه کردن یارانه‌های کالاهای اساسی نیز مطرح شد و سران سه قوه به اتفاق نظر بر اجرای دقیق و با ظرافت این طرح تأکید کردند در مرحله اجرا، تدابیری اتخاذ شود که ضمن تأمین حقوق مردم به‌ویژه قشرهای کم‌درآمد و آسیب‌پذیر، قدرت خرید جامعه افزایش و کالا نیز به وفور عرضه شود. همچنین در این جلسه تأکید شد همه ارکان نظام باید کاملا هماهنگ عمل کنند و مسئولان و رسانه‌ها نیز با اقناع‌سازی افکار عمومی و توضیح شیوه اجرای طرح مردمی‌سازی و عادلانه کردن یارانه‌های کالاهای اساسی به اجرای آن کمک کنند تا مردم هیچ‌گونه نگرانی و دغدغه‌ای در زمینه تأمین کالا نداشته باشند.

محمدرضا دشتی اردکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این راستا به پانا گفت: «توضیحات رئیس‌جمهوری به مردم بسیار امیدوارکننده بود. واریز یارانه نقدی به حساب خانوارها تا زمانی که دولت بتواند کالابرگ‌های الکترونیکی را به مردم ارائه دهد، اقدام بسیار مثبتی بود.»

وی افزود: «دولت و مجلس با همدلی که با یکدیگر دارند، حاشیه‌هایی که دشمنان ایجاد می‌کنند را می‌گذرانند. ارزیابی مثبتی به نفع مردم داریم و ان‌شاالله تا دو هفته آینده این مشکلات در کشور مطرح نباشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار