سازمان ملل قتل خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره را محکوم کرد

تهران (پانا) - شورای امنیت سازمان ملل متحد کشته شدن شیرین ابوعاقله، خبرنگار شبکه الجزیره را به شدت محکوم کرد و خواستار «تحقیقات فوری، کامل، شفاف و منصفانه و بی طرفانه» شد.

کد مطلب: ۱۲۷۸۸۲۰
لینک کوتاه کپی شد
سازمان ملل قتل خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره را محکوم کرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به محکوم‌کردن قتل خبرنگار شبکه الجزیره قطر از سوی شورای امنیت سازمان ملل، گزارش داده که شیرین ابوعاقله، ۵۱ ساله (خبرنگار فلسطینی الجزیره) نامی آشنا در سراسر جهان عرب بود.

بنابر این گزارش، دیپلمات‌هایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند در شورای امنیت، یک بیانیه پس از حذف واژگانی از آن با اصرار چین و روسیه و با تاکید بر اهمیت آزادی رسانه‌ها و نیاز به حفاظت از خبرنگارانی که در مناطق خطرناک کار می‌کنند، توسط ۱۵ عضو شورا تصویب شد.

بیانیه شورا تصریح کرد که "از خبرنگاران باید به عنوان غیرنظامیان محافظت شود" و همچنین جراحت همکار ابوعاقله را محکوم کرد.

ابوعاقله، ۵۱ ساله، نامی آشنا در سراسر جهان عرب بود که به دلیل پوشش زندگی فلسطینیان تحت حاکمیت و اشغال رژیم صهیونیستی برای شبکه ماهواره‌ای الجزیره در ۲۵ سال گذشته مورد احترام بود.

او روز چهارشنبه در جریان یورش نظامیان اسرائیلی در شهر جنین در کرانه باختری به ضرب گلوله کشته شد. خبرنگارانی که همراه او بودند، از جمله یکی از همکاران الجزیره که مورد اصابت گلوله قرار گرفت و مجروح شد، گفتند که نیروهای اسرائیلی به آنها شلیک کردند در صورتی که آن‌ها به وضوح به عنوان خبرنگار معرفی شده بودند.

خشم از قتل ابو‌عاقله در روز جمعه زمانی تشدید شد که پلیس ضدشورش رژیم صهیونیستی با فشار و ضرب و شتم مردم سبب شد تا برای مدت کوتاهی تابوت او در مراسم تشییع جنازه بر زمین بیفتد. این شاید بزرگترین نمایش ملی‌گرایی فلسطینیان در قدس اشغالی در یک نسل باشد.

رژیم صهیونیستی مدعی شد در حال بررسی این حادثه است. در ابتدا اسرائیل مدعی شد او ممکن است توسط فلسطینیان مورد اصابت گلوله قرار گرفته باشد، بدون ارائه مدرک، اما پس از آن از این ادعا عقب نشینی کرد.

اسرائیل خواستار تحقیقات مشترک با تشکیلات خودگردان فلسطین شد که بخش‌هایی از کرانه باختری را اداره می‌کند و در زمینه امنیت با آن همکاری دارد. اما فلسطینی‌ها تحقیقات مشترک را رد کردند و خواستار تحقیقات مستقل بین‌المللی شدند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اسرائیل را مسئول قتل ابوعاقله دانست و گفت که فوراً از دادگاه کیفری بین‌المللی درخواست تحقیق خواهد کرد. دیوان کیفری بین‌المللی یک سال پیش تحقیقاتی را درباره جنایات جنگی اسرائیل آغاز کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار