یک فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان:

معلمی موفق است که بتواند دانش‌آموزان را برای زندگی در جامعه آماده کند

تهران (پانا) - یک فارغ‌التحصیل رشته دبیری شیمی معتقد است معلمی موفق است که بتواند دانش‌آموزانش را برای زندگی در جامعه آماده کند‌ و این امر با تغییرات در اندیشه و سبک زندگی و انتخاب الگوهای مناسب میسر می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۷۵۲۶۲
لینک کوتاه کپی شد
معلمی موفق است که بتواند دانش‌آموزان  را برای زندگی در جامعه آماده کند

معین دارابی؛ فارغ التحصیل رشته دبیری شیمی از دانشگاه فرهنگیان و همچنین دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته شیمی گرایش معدنی در دانشگاه علم و صنعت است که به طور همزمان هم مشغول به تحصیل و هم مشغول به تدریس است. او کار را از آموزشگاه های زبان انگلیسی تهران شروع کرده و حدود شش سال سابقه تدریس دارد و هم‌اکنون درس مورد علاقه خود یعنی درس شیمی را در مدارس تدریس می کند.

دارابی در گفت و گو با پانا گفت: «اگر بخواهم یک خاطره از دوران معلمی خودم تعریف کنم؛ باید بگویم که دوران معلمی همه خاطره است. یعنی هر روز با تعداد زیادی فکر، ایده و اندیشه درگیر هستیم و این موضوع اتفاقات جالبی را رقم می زند. یکی از جذاب‌ترین خاطرات دوران معلمی من مربوط به همین ایام بیماری کروناست. به این صورت که مدرسه به دانش آموزان اعلام کرده بود همه باید برای پروفایل شاد عکس سه در چهار بگذارند، ولی برای معلمان چنین الزامی وجود نداشت و به همین دلیل من چنین عکسی را برای پروفایل خود انتخاب نکرده بودم. بعد از گذشت چند روز یکی از اولیای دانش آموزان به مدرسه مراجعه کرد و با حالت اعتراض به مدیر گفت که چرا قانون برای همه یکسان نیست. مدیر مدرسه در جواب گفت که ما چه کاری انجام داده ایم که باعث نابرابری شده است. ولی دانش آموز گفت: چرا باید پسر من عکس پروفایل سه در چهار داشته باشد ولی این قانون نباید برای دانش آموز دارابی اجرا شود و هر عکسی برای پروفایلش می تواند بگذارد. بعد از این سخن، مدیر مدرسه برای ولی دانش آموز توضیح داد که آقای دارابی معلم این مجموعه هستند. این خاطره برای خودم وقتی که آن را شنیدم خیلی جالب بود، چون بالاخره فاصله سنی من با دانش آموزانم خیلی کم است و این طور اشتباهات زیاد پیش می آید. خاطره ای که از دوران محصلی به خاطر دارم، این است که، دانش‌آموز دوره ابتدایی بودم که تصمیم گرفتیم برای روز معلم، معلممان را غافلگیر کنیم. در آن زمان کاری که انجام می دادند این بود که تخم‌مرغ را خالی می کردند و داخل آن را با اکلیل و پولک پر می کردند و آن را به سقف کلاس می زدند و وقتی که اکلیل ها و پولک های آن پایین می ریختند، تصویر زیبا و جذابی را به وجود می آوردند. یکی از همکلاسی های من اطلاع نداشت که باید داخل تخم مرغ را خالی بکند و بعد درون آن را از اکلیل و پولک پر بکند، به همین دلیل او بدون آنکه داخل تخم مرغ را خالی کند، آن را از اکلیل و پولک پر کرد. در همین زمان که معلم وارد کلاس شد او تخم مرغ را به سقف زد و محتویات تخم مرغ روی سر معلم ریخت که این اتفاق صحنه جالبی را به وجود آورد. بعد از این ماجرا معلم به دلیل روز معلم و مهر معلمی خود نسبت به دانش آموزان چیزی نگفت. اما در کل این خاطره، خاطره خیلی جذابی برای خود بنده بود و در آن روز درس محبت، عشق، ایثار و بزرگواری را از آن معلم آموختم.»

وی از همزمانی روز معلم با عید فطر گفت: «اینکه امسال عید فطر و ایام هفته معلم در یک روز همزمان بود را، به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم که امسال سال رهایی معلمان، دانش‌آموزان و اولیا از آموزش های مجازی باشد. چون دانش آموزان متاسفانه طی این دو سال آسیب زیادی از آموزش های مجازی دیدند و به همین دلیل حضور منظمی در کلاس ها و مدارس نداشتند و این موضوع آسیب فراوانی را به دانش آموزان متحمل کرده است. امیدوارم به میمنت این اتفاق مبارک همزمانی دو ایام، پایانی بر دوره کرونا و سختی های به وجود آمده و آموزش های مجازی باشد و انشالله آینده خیلی خوبی در پیش روی دانش‌آموزان ما قرار داشته باشد.»

وی درباره ویژگی یک معلم خوب گفت: «این سوال که بهترین معلم چه معلمی است، جمله ای را به یاد من می‌آورد که می گوید از معلمی سپاسگزارم که به من اندیشیدن را آموخت نه اندیشه را. همه ما در دوران تحصیلمان معلمانی را به خاطر داریم که به نحوی بر رفتار ما تاثیر گذاشتند در یک لحظه خاص رفتار بخصوصی را انجام دادند و این کار باعث شده که رفتار و گفتار آنان در ذهن ما بماند. برای مثال: ریاضی، فیزیک، شیمی یا هر درسی که معلم تدریس می‌کند، احتمال زیادی دارد که ما بعد از دو یا سه سال کاملاً آن را فراموش کنیم، اما آن رفتار و فرهنگی که معلم سعی کرده به ما بیاموزد تا سالها در ذهن ما می ماند. امیدوارم بتوانم از آن دسته معلمانی باشم که این اثرگذاری را روی دانش‌آموزان دارند. به نظر بنده، معلمی موفق است که بتواند دانش آموزانش را برای زندگی در جامعه آماده کند، بتواند به دانش‌آموزانش کمک کند که چطور بتوانند فعالیت‌های اجتماعی خود را مدیریت کنند. بتوانند زندگی خیلی خوبی تشکیل دهند و بتوانند اول به خودشان و بعد به اطرافیانشان کمک کنند. از نظر من پرورش مقدم بر آموزش است. کما اینکه آموزش هم در جایگاه خودش اهمیت خیلی خاصی دارد. اما نباید به موضوع پرورش هم کم توجهی کنیم و باید به پرورش هم توجه ویژه ای داشته باشیم.»

دارابی گفت: «بزرگترین و اصلی ترین درخواست من از دانش آموزان این است که قدر لحظاتی را که در مدرسه می گذرانند بدانند. این روزها روزهایی نیست که تکرار شوند و اگر استفاده کافی را از فرصتشان نکنند، بعداً متوجه خواهند شد که چه فرصت ها و روزهای خوبی را از دست داده اند. درخواست دیگری که دارم این است که با درس خواندن و سعی و تلاش، تشکر و قدردانی خود را از معلم اعلام کنند. چون هیچ موضوعی به اندازه موفقیت دانش‌آموزان معلم را خوشحال نمی کند.»

دانش آموز خبرنگار: مجید اقبال

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار