تزریق واکسن کرونا، وظیفه همگانی هر شهروند

اراک (پانا) - یک متخصص بیماری‌های عفونی معتقد است که هر شهروند می‌بایست واکسیناسیون عمومی را انجام دهد و دیگران را نیز تشویق و ترغیب به انجام واکسیناسیون کند.

کد مطلب: ۱۲۶۶۸۴۸
لینک کوتاه کپی شد
تزریق واکسن کرونا، وظیفه همگانی هر شهروند

نادر زرین فر در برنامه رادیویی پاسخ گفت: کلیه واکسن های موجود در سبد واکسیناسیون، معتبر و دارای تاییدیه وزارت بهداشت هستند و با انجام واکسیناسیون عمومی می توان به سطحی از ایمنی جمعی رسید اما باید در نظر داشت گروهی از مردم با اطلاعات نادرست و باورهای غیرعلمی و بی پایه و اساس واکسیناسیون را مضر می‌دانند، اما همه باید بدانند که واکسن باعث بیماری نمی‌شود و این واقعیت علمی باید میان همگان انتشار یابد.

وی ادامه داد: واکسیناسیون حتی با بهترین واکسن‌های شناخته شده دنیا نمی تواند ایمنی کامل ایجاد کند و جلوی ابتلای صد درصد را بگیرد، اما هم اکنون با پوشش دهی مطلوب واکسیناسیون شاهد کاهش ۸۰ درصدی در میزان بستری ها هستیم که این مهم نشان می دهد افرادی که واکسن کرونا را تزریق کرده اند در صورت آلودگی به این ویروس به بیماری خفیف کرونا مبتلا می شوند و افراد واکسینه نشده مستعد ابتلا به نوع شدید ویروس کرونا هستند.

وی تاکید کرد: واکسن موجب هیچ گونه تغییر و اتفاقی در سیستم اعصاب مرکزی و محیطی نخواهد شد و این امر تنها یک باور غلط میان مردم است که رواج پیدا کرده است.

وی ضمن اشاره به اینکه مصرف ویتامین های مکمل برای همگان توصیه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ویتامین D3 یک عامل مهم برای سیستم دفاعی بدن است و کمبود آن افراد را مستعد ابتلا به نوع شدید بیماری می کند بنابراین مصرف آن به این گروه از افراد توصیه می شود و سایر افراد با مصرف میوه و سبزیجات به صورت طبیعی ویتامین های لازم را دریافت خواهند کرد.

این متخصص عفونی اظهار کرد: درست است که واکسیناسیون عمومی می‌تواند نقشی کلیدی در کنترل بیماری داشته باشد اما به نظر می‌رسد تا خط و جشن پایان راه زیادی باقی است، بنابراین استفاده از روش‌های بهداشتی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی باید همچنان مد نظر باشد، از این رو پوشش دهی واکسیناسیون و عمل به موازین بهداشتی دو استراتژی مهم در مهار و کنترل کرونا است.

زرین فر در پایان گفت: تزریق واکسن به گروه های پرخطر، بیماران قلبی، ریوی، دیابتی و مادران باردار و رعایت پروتکل های بهداشتی از مهم ترین عوامل کمک کننده در کنترل و مدیریت شرایط است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار