نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد:

تورم هزینه زندگی کارگر پرداخت شود نه تورم بر حقوق پارسال

برخلاف سال‌های گذشته نماینده وزارت اقتصاد، عدد سبد معیشتی را پیشنهاد داد/ اولویت در تعیین دستمزد، سبد معیشتی است

تهران (پانا) – نماینده کارگران در شورای عالی کار با اعلام اینکه عدد سبد معیشت توسط نماینده‌های وزارت اقتصاد برآورد شده است، عنوان کرد این بررسی و پیشنهاد عدد تعیین‌شده بر اساس چارچوب ریل‌گذاری شده کمیته دستمزد در سال‌های قبل انجام شد ولی برای تعیین دستمزد نهایی که اسفندماه مشخص می‌شود باید تورم هزینه زندگی کارگر پرداخت شود نه اینکه تورم درآمد سال گذشته موردنظر قرار بگیرد.

کد مطلب: ۱۲۵۴۰۷۶
لینک کوتاه کپی شد
تورم هزینه زندگی کارگر پرداخت شود نه تورم بر حقوق پارسال

بعد از 8 جلسه، کمیته دستمزد کارگران که در ذیل شورای عالی کار تشکیل شده است، روی عدد 8 میلیون و 979 هزار تومان برای سبد معیشت کارگری به توافق رسیدند. جلسه بعدی شورای عالی کار در هفته سوم اسفندماه برگزار خواهد شد و اعضای شورا بر مبنای ماده ۴۱ قانون کار و نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و هزینه سبد معیشت کارگران که در جلسه اخیر شورا به دست آمد به مذاکرات تعیین دستمزد ۱۴۰۱ ورود خواهند کرد. این سبد برای خانوار متوسط شهری با بعد ۳.۳ نفر انجام شده است.

مزد منطقه‌ای برای امسال منتفی است

نرخ سبد معیشت خانوارهای کارگری به عنوان یکی از معیارهای تعیین دستمزد بسیار مهم است. محمدرضا تاجیک، نماینده کارگری در شورای عالی کار در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «بعد از 8 جلسه کارشناسی در کمیته دستمزد به عدد مشخصی رسیده‌ایم، البته درباره مزد منطقه‌ای بحث‌های زیادی شد و مرکز پژوهش‌های تامین اجتماعی گزارش خوبی داد اما این موضوع همچنان باید مورد پژوهش قرار گیرد.»

برخلاف سال‌های گذشته نماینده وزارت اقتصاد عدد سبد معیشتی را پیشنهاد داد

این فعال حوزه کارگری درباره نحوه تعین سبد معیشت خانوار گفت: «امسال تفاوتش با سال‌های قبل این بود که نماینده‌های وزارت اقتصاد زحمت این موضوع را کشیدند و گزارش جامع به کمیته دستمزد دادند. در واقع اعداد و ارقام را آن‌ها ارایه دادند ولی بر اساس چارچوب ریل‌گذاری‌شده کمیته دستمزد در سال‌های قبل انجام شد. همان روال‌های سال قبل را داشتیم و عددی که مشخص شد چارچوبش برای سال‌های گذشته بود که زحمتش بر روی دوش اعضای معرفی‌شده وزارت اقتصاد بود.»

عدد سبد معیشت می‌توانست بالاتر مصوب شود

تاجیک درباره نحوه تعیین عدد سبد معیشت خانوار گفت: «عدد اعلام‌شده 8 میلیون و 979 هزار تومان برای خانوار 3.3 نفره است و به دو دسته اقلام خوراکی و غیرخوراکی تعلق دارد. اقلام غیرخوراکی شامل مسکن، پوشاک، آموزش، فرهنگ و درمان است و ناگفته نماند که اعدادی نیست که توسط نمایندگان کارگری معین شده باشد و صد در صد ما قبول داشته باشیم، اما وقتی می‌خواهیم به یک اجماعی برسیم و اتفاق‌نظری داشته باشیم ناگزیریم روی اعدادی تفاهم کنیم.»

وی افزود: «رقم 5 میلیون و 693 هزار تومان برای اقلام غیر خوراکی است و تعیین این عدد با توجه به گستره باز اقلام غیرخوراکی خیلی سخت است. ما مطمئنا برای رسیدن این عدد جلسات مختلف و گپ‌وگفت‌های مختلف داشتیم. مطمئنا این رقم می‌توانست بالاتر از این عدد هم تصویب شود.»

اگر بهمن جمع‌بندی می‌کردیم به عدد بیشتری می‌رسیدیم

این عضو شورای عالی کار با اشاره به اعدادی که پیش از این برای سبد معیشت خانوار مطرح شده بود، عنوان کرد: «مراجع مختلف اعداد مختلفی را تخمین زدند، برای مثال بانک مرکزی عدد 11 میلیون تومان را اعلام کرده بود که برای خانواده‌های 4 نفره بود.»

وی افزود: «این عددی که شورای عالی کار اعلام کرده برای خانواده 3.3 نفره است. ضمن اینکه ما در آذرماه تورم بیشتری نسبت به دی ماه داشتیم و اگر این عدد بهمن‌ماه جمع‌بندی می‌شد، قطعا به عدد بیشتری می‌رسیدیم اما با توجه به اینکه سال گذشته در دی‌ماه عددی را بسته بودیم چون می‌خواستیم گزارش خوبی بگیریم، امسال هم همان تورم دی‌ماه معیار جمع‌بندی قرار گرفت.»

باید تورم هزینه زندگی معیار باشد نه تورم بر حقوق سال گذشته

تاجیک درباره تاثیر معیار تورم بر تعیین دستمزد کارگری عنوان کرد: «معیار ماده 41 قانون کار است. تبصره 1 این قانون می‌گوید تورم ملاک افزایش دستمزد است. اکنون حدود 40 درصد تورم وجود دارد، البته ممکن است کارفرما یا دولت اعلام کند تورم سبد نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد است. این 30 درصد هزینه زندگی است یعنی 30 درصد 6 میلیون و 900 هزار تومان سال گذشته می‌شود، همان عددی که اختلاف دو سبد ماست که بیش از 2 میلیون است اما باید این نکته را در نظر بگیریم که باید تورم هزینه زندگی لحاظ شود نه تورم بر حقوق سال گذشته معیار باشد. این باعث می‌شود ما هر سال اختلاف‌مان بیشتر شود.»

نماینده کارگری در شورای عالی کار اظهار کرد: «ملاک اول ما با توجه به تاکید ماده 41 قانون، همان تبصره 2 است. تبصره 1 عنوان کرده است که دستمزد باید با توجه به تورم تعیین شود و تبصره 2 گفته است باید دستمزد هزینه زندگی را پوشش دهد. ما اولویت‌مان تبصره 2 است و تبصره 1 وقتی بر هزینه زندگی تاثیر مثبت بگذارد، ملاک است. عددی که کارگرها توافق کرده باشند ملاک‌شان بر اساس سبد معیشت است و دولت باید اعلام کند در چه بازه زمانی سبد هزینه زندگی ما را پر می‌کند. هر عددی که تصویب شود قطعا بالای 2 میلیون و 84 هزار تومان است زیرا این عدد اگر مصوب شود فریز مزدی رخ می‌دهد درحالی‌که ما به دنبال افزایش دستمزد هستیم.»

اولویت در تعیین دستمزد، سبد معیشتی است

تاجیک گفت: «باید تورم در هزینه زندگی به کارگر داده شود. هزینه زندگی در سال گذشته حدود 7 میلیون تومان بود و حالا باید نرخ تورم در هزینه زندگی در نظر گرفته شود. در واقع تورم هزینه زندگی کارگر باید داده شود نه اینکه تورم درآمد سال گذشته پرداخت شود. سال گذشته 6900 هزینه زندگی بوده و حدود 40 درصد تورم بوده و این می‌شود کف خواسته کارگران که حداقل خواسته کارگر است. اولویت ما در تعیین دستمزد، سبد معیشتی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار