با وجود افزایش معامله مسکن در یک ماه اخیر، همچنان مردم قدرت خرید بالایی ندارند

تهران (پانا) - بانک مرکزی خبر داد معامله مسکن در پایتخت در ماه گذشته افزایش داشته است و ارزان‌ترین و گران‌ترین خانه‌ها در مناطق مختلف را اعلام کرده است، اما همچنان قیمت مسکن آنقدر بالا هست که تقاضا وجود دارد و مردم قدرت خرید ندارند.

کد مطلب: ۱۲۵۱۱۰۶
لینک کوتاه کپی شد
با وجود افزایش معامله مسکن در یک ماه اخیر، همچنان مردم قدرت خرید بالایی ندارند

به گزارش تجارت‌نیوز، داده‌های بانک مرکزی درباره معاملات مسکن در دی ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۸٫۹ هزار واحد مسکونی افزایش یافت. بر همین اساس تعداد آپارتمان‌های معامله شده در تهران نسبت به آذر ۱۴۰۰ حدود ۰٫۵ درصد افزایش و نسبت به دی ۹۹ حدود ۱۷۹ درصد افزایش داشته است.

متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران ۳۲٫۹ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل ۱٫۱ درصد افزایش را ثبت کرده است. همچنین متوسط قیمت مسکن در تهران دی ۱۴۰۰ نسبت به دی ۹۹ حدود ۲۰ درصد رشد داشته است.

بر اساس جدول منتشر شده از سمت بانک مرکزی در دی ۱۴۰۰ حجم معاملات خانه‌های مسکونی ۶ تا ۱۰ سال ساخت حدود ٣ درصد افزایش داشته است. در مقابل حجم معاملات خانه‌های زیر ۵ سال ساخت حدود ۶ درصد کاهش داشته است. بنابراین می‌توان گفت با توجه به افزایش قیمت مسکن در بازار، تقاضا برای خانه‌های نوساز کمتر شده است و خریداران به علت کاهش قدرت خرید به سمت خانه‌های ۶ تا ۱۰ سال ساخت رفته‌اند.

پیش از این منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن به تجارت‌نیوز از افزایش معاملات در ماه گذشته خبر داده و توضیح داده بود: بیش از ۵۰ درصد معاملات در تهران تا سقف دو میلیارد تومان انجام شده است. این مساله توان خرید در بین اغلب مردم را نشان می‌دهد.

غیبی از معاملات در مناطق ۵، ۱۰ و محلات جنوب منطقه ٢ تهران خبر داد و توضیح داد که این آمارها نشان دهنده آن است تقاضا در بازار وجود دارد، اما قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

همچنین بر اساس گفته‌های این کارشناس بازار مسکن می‌توان گفت ثبات نسبی در حجم معاملات خانه‌هایی با عمر ۱۶ تا ۲۰ سال نسبت به دی سال گذشته به همان علت کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن بوده است.

در دی سال ۱۴۰۰، متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معامالت ملکی شهر تهران ۳۲٫۹ میلیون تومان بود که نسبت به ماه آذر ۱٫۱ درصد و دی ۱۴۰۰ حدود ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

تعداد واحدهای مسکونی معامله شده شهر تهران در دی ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که به لحاظ مساحت، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، سهمی معادل ۵۸٫۵ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

همچنین ۶۲٫۵ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی (۳۲٫۹) معامله شده و ۴۸٫۹ درصد از معاملات نیاز به واحدهای مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از دو میلیارد تومان اختصاص داشته است.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی، تعداد معاملات انجام شده در دی ۱۴۰۰ به ۹٫۸ هزار فقره رسید. بر این اساس تعداد معاملات مسکن در دی ۱۴۰۰ نسبت به دی ۹۹ حدود ۱۷۹ درصد افزایش داشته است. همچنین میانگین قیمت مسکن در تهران به ۳۲٫۹ میلیون تومان رسید که نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش را ثبت کرد.

بر اساس اطلاعات جدول زیر، متوسط قیمت خرید مسکن در مناطق شهرداری تهران به دست آمده است. ارزان‌ترین منطقه ۱۸ و گران‌ترین منطقه منطقه یک شهرداری هستند. محلاتی همچون یافت آباد و اسماعیل آباد در منطقه ۱۸ قرار دارند. در منطقه یک تهران محلاتی همچون تجریش، آجودانیه، نیاوران و زعفرانیه قرار دارند که بالاترین متوسط قیمت را در بین مناطق مختلف ثبت کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار