پرایس: با خروج واشنگتن از برجام، آمریکا از نظر دیپلماتیک در انزوا بوده است نه ایران

تهران (پانا) - ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همزمان با تداوم مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ ابراز امیدواری کرد مذاکرات وین پیشرفت داشته باشد.

کد مطلب: ۱۲۴۷۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد
پرایس: با خروج واشنگتن از برجام، آمریکا از نظر دیپلماتیک در انزوا بوده است نه ایران

ند پرایس در نشستی خبری در واشنگتن افزود: در هفته های اخیر ما شاهد پیشرفت کمی بوده‌ایم. پیشرفت کم بهتر از نبود پیشرفت است اما پیشرفت کم به خوبی پیشرفت قابل توجه نیست. پیشرفت کم همچنین برای دستیابی به آنچه که ما صادقانه و مصمم به دنبال آن بوده ایم یعنی بازگشت مشترک به پایبندی متقابل کافی نیست.

این مقام وزارت خارجه دولت بایدن با بیان اینکه امیدواریم در وین شاهد پیشرفتی بیشتر باشیم، مدعی شد که چگونگی سرعت این مذاکرات غیر مستقیم برعهده ایرانی ها است.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت و گو با شبکه الجزیره گفته است: ما هنوز در مذاکرات وین شاهد ابتکارات جدید از سوی طرف‌های غربی نیستیم به نحوی که به نظر نمی رسد آماده بازگشت سریع به تعهدات خود باشند لذا در این موضوع احساس می‌کنیم هنوز غربی‌ها تعلل می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی درباره گمانه زنی های رسانه ای درباره زمان تصمیم گیری درباره مذاکرات وین، با بکارگیری این تاکتیک برای فشار بر تیم ایران در مذاکرات مدعی شد قبلا هم اعلام کرده ایم فرصت بسیار کم است. ما از زمان طولانی و ماهها صحبت نمی کنیم بلکه از چند هفته صحبت می کنیم.

وی در عین حال مدعی شد ما نمی توانیم زمانی برای مذاکرات با ایران تعیین کنیم زیرا این یک فرصت زمانی نیست که رو به اتمام است بلکه زمانی است که بر اساس تقویم ارزیابی های تکنیکی و فنی بنا شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم هراس از پیشرفت های هسته ای ایران در پی نقض برجام از سوی آمریکا ادعا کرد ما به این نگاه می کنیم که چه زمانی پیشرفت های ایران در برنامه هسته ای آن بر مزایای عدم اشاعه ارائه شده در برجام در سال ۲۰۱۵ غلبه می کنند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در مورد دیدارهای رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با اعضای شورای همکاری خلیج فارس نیز گفت که راب مالی قبل از دور هفتم مذاکرات وین با اعضای این شورا جلساتی داشته و در دیدار مجازی به اعضای این شورای در مورد وضعیت تلاش ما برای بازگشت متقابل به پایبندی مشترک توضیح داد.

به گفته وی، بلینکن نیز به صورت حضوری و مجازی با نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و گفت و گو کرده است.

ند پرایس افزود که راب مالی و تیم او به صورت مداوم به شورای همکاری خلیج فارس در خصوص پیشرفت ها توضیح می دهند و اعضای این شورا همچنین بیانیه هایی منتشر کرده و از بازگشت متقابل به پایبندی به برجام حمایت کرده اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه همیشه این حمایت نبوده است، مدعی شد هدف ما جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی به صورت دائمی و قابل تایید است و کشورهای منطقه نیز از این امر حمایت می کنند.

این مقام دولت دموکرات بایدن نیز با سرزنش دولت جمهوریخواه قبلی آمریکا گفت که ما وضعیتی را به ارث برده ایم که در آن ایران به سرعت برنامه هسته ای خود را پیش می برد و از محدودیت های پیشین توافق هسته ای آزاد بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه اتهام افکنی علیه نفوذ منطقه ای ایران ادعا کرد نیروهای نیابتی ایران نه تنها تسلیم نشده اند بلکه تهاجمی تر و جسورتر شده اند.

ند پرایس همچنین اذعان کرد که با خروج واشنگتن از برجام، آمریکا نیز از نظر دیپلماتیک در انزوا بوده است نه ایران. این مسایل به دلیل مسیری است که دولت پیشین آمریکا (ترامپ) دنبال کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت اگر اکنون از این دولت و شرکای شورای خلیج فارس بپرسید آیا ترجیح می دهید برنامه هسته ای ایران به صورت دائم و قابل تایید محدود شده باشد و ایران به صورت دائمی از دسترسی به سلاح اتمی محروم شده باشد، همه به شما یک بله قاطع پاسخ خواهند داد. اسرائیلی ها نیز اعلام کرده اند محدودیت های عدم اشاعه برجام برای منافع اسرائیل مفید بوده است.

وی در تدام سیاست هراس افکنی درباره پیشرفت های برنامه هسته ای ایران در چارچوب برجام مدعی شد که آنچه به زمان محدود نیست این است که ایران نمی تواند به سلاح هسته ای دست یابد. نظارت هایی که همراه این توافق هستند به زمان محدود نمی شوند.

ند پرایس در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پایبندی ایران به معاهده ان پی تی و تعهداتش و نیز فتوای مطرح شده در این زمینه مدعی شد که ما هیچگاه به یک فتوا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای تکیه نکرده ایم. آنچه ما به آن تکیه می کنیم پروتکل های دقیق مذاکره شده از جمله برجام، ان پی تی و پروتکل الحاقی است که گویای این واقعیت است که ایران پایبندی کامل را دنبال می کند همانطور که قبل از خروج دولت پیشین آمریکا، ایران (به برجام) پایبند بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی درباره دادن تضمین به ایران درباره خارج نشدن دولت بعدی آمریکا از توافق اظهار داشت ما همچنان معتقدیم بازگشت مشترک به پایبندی در راستای منافع آمریکا، متحدان و شرکا است. رئیس جمهوری آمریکا به صراحت و واضح اعلام کرده که واشنگتن آماده است به پایبندی کامل به برجام بازگردد و در این پایبندی باقی بماند تا زمانی که ایران نیز اقدام مشابهی انجام دهد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد در دیپلماسی و امور بین الملل چیزی به نام تضمین وجود ندارد. ما می توانیم برای دولت کنونی آمریکا صحبت کنیم. این دولت آمادگی خود را برای بازگشت به پایبندی کامل به برجام و حضور در آن اعلام کرده است تا زمانی که ایران نیز اقدام مشابه انجام دهد.

دور هشتم مذاکرات وین از ششم آذر میان ایران و گروه ۱+۴ برای لغو تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه ایران و بازگشت واشنگتن به برجام آغاز شده و اکنون به مراحل حساسی رسیده است.

گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی کرده است. اما شنیده می‌شود که با وجود پیشرفت‌های صورت‌گرفته در گفت‌وگوها، همچنان طرح برخی خواسته‌های زیاده‌خواهانه و حتی بعضا تلاش برای بازگرداندن متن به عقب ادامه دارد و همین مساله یکی از عوامل کندی گفت‌وگوها بوده است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است در صورت حصول توافق در وین ابتدا طرف نقض کننده توافق های سال ۹۴ باید تحریم‌ها را بردارد و پس از انجام راستی آزمایی، اقدامات هسته‌ای ایران در چارچوب توافق برجام صورت خواهد گرفت.

ایران تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین، در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

تارنمای آکسیوس پیش از این به نقل دو منبع آگاه از برنامه‌های کاخ سفید اعلام کرده بود که با رسیدن مذاکرات وین به نقطه حیاتی، کاخ سفید قصد دارد تمرکز پیام رسانی‌های عمومی خود در هفته‌های آتی را بر روی حمله به دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا بخاطر خروجش از توافق هسته‌ای بگذارد.

این منابع آگاه اعلام کردند که دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا فکر می کند که در حال حاضر تنها چند هفته به نقطه تصمیم گیری حساس باقی مانده است: یا یک توافق به دست خواهد آمد و آمریکا به توافق هسته‌ای باز می‌گردد یا مذاکرات شکست می‌خورد و دولت به سمت فشار بیشتر بر ایران حرکت می‌کند.

هر دو سناریو واکنش‌های سیاسی به‌ویژه از سوی جمهوری‌خواهان را به همراه خواهد داشت، اما کاخ سفید می‌خواهد تا حدی با تاکید بر اینکه این ترامپ بود که بحران را آغاز کرد و گزینه‌های بد را برای آنها باقی گذاشت، دموکرات‌ها را در کنار یکدیگر نگه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار