فرشاد کاس‌نژاد*

آزمون تازه بعد از لغو مجوز حرفه‌ای

یکی از بهترین قراردادها در لیگ برتر که شمائل و محتوای حرفه‌ای دارد، همین قرارداد بین پرسپولیس و پدیده برای انتقال یحیی گل‌محمدی است. از کم‌شمار قراردادها که حقوق باشگاه مبدأ به رسمیت شناخته شده است.

کد مطلب: ۱۲۴۷۰۹۰
لینک کوتاه کپی شد

قرارداد محمود فکری با نساجی نیز می‌توانست پرده‌ای مشابه این ماجرا باشد، وقتی فکری از فروش خانه‌اش برای جدایی از نساجی و پیوستن به استقلال گفت اما از عمل به وعده‌های در حد حرف، خبری نشد.

حقوق باشگاه‌ها موضوع فرامو‌ش ‌شده‌ای حتی برای خود باشگاه‌ها است. ساختار مالی آنها این رخوت را پدید آورده و انگار پایانی ندارد. فدراسیون نیز با مماشات دائمی فرصت را فراهم می‌کند که باشگاه‌های بدهکار از مسیر قانونی فرار کنند و باشگاه‌های طلبکار از رسیدن به حقوق خود ناامید باشند.

یک هفته بعد از حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا، با سوءرفتارهای مشابه‌ای مواجهیم که منجر به حذف آنها شده است. ‏دلیل حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان، عادت به مماشات فدراسیون فوتبال است. نمونه تازه‌اش همین حکمی که باید علیه پرسپولیس و برای تأمین منافع پدیده، صادر می‌شد اما به تعویق افتاد. حتی پس از حذف نیز باشگاه‌ بدهکار رفتار مالی خود را تغییر نمی‌دهد و فدراسیون نیز مماشات را کنار نمی‌گذارد.

پیام این ماجرا ساده است؛ حذف از لیگ قهرمانان نیز پندآموز نیست و باشگاه‌ها و فدراسیون می‌توانند به کج‌راهه خود ادامه دهند. فدراسیون فوتبال نه فقط امروز و دیروز بلکه اگر از سال‌ها پیش با باشگاه‌ها رفتاری مطابق آیین‌نامه‌ها داشت، امروز بزرگترین باشگاه‌های ایران در رعایت بدیهی‌ترین اصول حرفه‌ای عاجز نبودند، چون در دل رعایت آیین‌نامه‌ها آموخته می‌شدند و عادت به ارائه مستندات جعلی نمی‌کردند.

فدراسیون فوتبال که ۱۲۰ هزار دلار جریمه مماشات با باشگاه‌ها را تجربه کرده (جریمه ای‌اف‌سی، ۸۰ هزار دلار در تعلیق) باید دید رفتارش را تغییر می‌دهد یا همچنان در پرونده‌ها فرصت تعویق در پرداخت را -به غلط- محبت به باشگاهداری تلقی می‌کند.

اگر قرار است پرسپولیس و استقلال و هر تیم دیگری فصل آینده بتوانند در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند، قصه جدید فوتبال ایران باید نوشته شود، در مقدمه‌اش با همین پرونده بدهی پرسپولیس به پدیده مواجهیم و باید رفتار متفاوت و مطابق آیین‌نامه‌ها را از فدراسیون فوتبال ببینیم. این بزرگترین محبت در حق پرسپولیس و هر تیم دیگر است که در میان رفتار‌های دقیق و قانونی، زندگی حرفه‌ای تازه را تجربه کند.

*روزنامه‌نگار

منبع: ایران ورزشی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار