پانا بررسی می‌کند؛

فرجام طرح «صیانت»

نصیرایی: طرح برای تنظیم مجدد و بررسی پیشنهادات دولت به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارجاع شده است

تهران (پانا)‌ - از آبان سال گذشته که نخستین بار بحث مطرح شدن طرحی با عنوان «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» راه خود را به شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها باز کرد، این موضوع همواره یکی از داغ‌ترین موضوعات در فضای رسانه‌ای کشور بود تا اینکه در تابستان امسال صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اعمال اصل ۸۵ بر این طرح موافقت کرد.

کد مطلب: ۱۲۳۷۰۴۳
لینک کوتاه کپی شد
فرجام طرح «صیانت»

ماده‌ای که براساس آن طرح به جای صحن علنی در یک کمیسیون مشترک با حضور نمایندگانی از کمیسیون‌های مختلف مجلس بررسی می‌شود و در صورت تصویب در این کمیسیون بدون نیاز به طرح و تصویب در صحن علنی به شورای نگهبان ارسال می‌شود که در صورت تایید این شورا به قانون تبدیل خواهد شد.

طراحان طرح صیانت از فضای مجازی وقتی با بازتاب‌های انتقادآمیز اقشار مختلف کارشناسان، نخبگان و مردم با این طرح مواجه شدند و نگرانی مردم از مسدودیت برخی شبکه‌های اجتماعی را مشاهده کردند، نسبت به اصلاح موادی از طرح اقدام کرده و همچنین برای انتقال بهتر مقصود از طراحی این طرح، نام آن را از «طرح صیانت از کاربران فضای مجازی» به «طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» تغییر دادند.

با اینحال از زمان تصویب اعمال اصل ۸۵ بر طرح، نگرانی‌های فراوانی نسبت به اینکه گروهی در مجلس قصد دارند این طرح که می‌تواند بر زندگی، تحصیل، اشتغال و معیشت اقشار مختلفی از مردم اثرگذار باشد را بدون اطلاع مردم و پشت درب‌های بسته تصویب کنند. موضوعی که از همان آغاز کار تصویب، توسط اعضای کمیسیون تکذیب شد و با تاکید همه اعضا و همچنین شخص رئیس مجلس این جلسات به صورت زنده از طریق یک شبکه اینترنتی و همچنین یکی از پلتفرم‌های ارتباطی (اینستاگرام) به صورت زنده پخش شد.

با این اوصاف پس از برگزاری ۹ جلسه از جلسات کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی که در این جلسات در ابتدا انتخاب هیات رئیسه کمیسیون و تصویب آیین‌نامه انجام شد؛ در ادامه کارشناسان و ذی‌نفعان مختلفی از بخش خصوصی، کسب‌وکارهای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی و ... در جلسات حضور یافته و به بیان دلایل کارشناسی موافقت یا مخالفت خود با این طرح پرداختند.

اما هفته گذشته با ارسال نامه‌ای از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم و ارائه پیشنهاداتی درخصوص این طرح، اعضای کمیسیون تصمیم گرفتند تا طرح بار دیگر برای مدتی کوتاه به مرکز پژوهش‌های مجلس برگشته و بعد از بازتنظیم آن، مجددا در کمیسیون بررسی شود.

در همین راستا آخرین وضعیت طرح صیانت از فضای مجازی را از حجت‌الاسلام مجید نصیرایی، عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت جویا شدیم. نصیرایی درخصوص بازگشت طرح به مرز پژوهش‌ها، گفت: «از همان ابتدا که این طرح آماده شد، بارها و بارها گفته و تاکید شد که این یک پیش‌نویس است و پیشنهادات اولیه‌ای آماده شده که طبیعتا براساس بحث‌ها، مشورت‌ها، اظهارنظرها و صحبت‌های فنی و کارشناسی که صورت می‌گیرد، همچنان ممکن است بعضی مواد این طرح تغییر کند.»

وی ادامه داد: «اکنون با توجه به رویکرد جدیدی که با آمدن دولت جدید حاکم شد، دوستان در مجموعه دولت و وزارت ارتباطات پیشنهادات جدیدی را آوردند و این پیشنهادات را قرار شد که با طرح ادغام شود و یک بررسی فنی و کارشناسی مجدد در مرکز پژوهش‌ها صورت بگیرد و برخی از این مفاد مجددا به کمیسیون بیاید و ما درخصوص یک طرح به‌روز شده بحث کنیم و تصمیم بگیریم.»

مجید نصیرایی در پایان تاکید کرد: «ضمن اینکه باز این طرح جدید هم نهایی نخواهد بود، امکان تغییر در آن از طریق مباحثی که در کمیسیون مطرح می‌شود، وجود دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار