در گفت‌‌ وگو با پانا

سعید امیرسلیمانی: تهیه‌کننده واقعی سینما نداریم

تهران (پانا) - سعید امیرسلیمانی می‌گوید شاید مساله اصلی کسانی که دغدغه سینمای مستقل دارند این باشد که تهیه‌کنندگان در کنار ساخت فیلم‌های تجاری به سراغ ساخت اثری خوب با کارگردانان جوان و نوآوری که خلاقیت و استعداد دارند، بروند.

کد مطلب: ۱۲۳۳۶۲۷
لینک کوتاه کپی شد
سعید امیرسلیمانی:  تهیه‌کننده واقعی سینما نداریم

عده‌ای از هنرمندان معتقدند سینمای مستقل سینمایی است که یک فیلمساز آنچه را که از دلش بر می‌آید بدون سفارش نهادی، می‌سازد و گیشه برایش در اولویت قرار ندارد.

شاید بتوان گفت یکی از فیلمسازانی که در این سال‌ها تلاش کرده است حرف خود را در قالب سینمای مستقل بیان کند، منیژه حکمت کارگردان زن سینمای ایران است که به زودی فیلم سینمایی «بندر بند» از او روی پرده سینماهای کشور می‌رود.

اکران این فیلم بهانه‌ای شد با سعید امیرسلیمانی بازیگر پیشکسوت درباره تعریف سینمای مستقل و حمایت نکردن تهیه‌کنندگان از این سینما گفتگو کنیم که در ادامه می‌خوانید.

سعید امیرسلیمانی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با اشاره به تعریف سینمای مستقل اظهار کرد: برداشت من از سینمای مستقل این است که تهیه‌کننده‌ای حرفه‌ای و کارگردان کاربلد اثری را بدون سفارش از جانب نهادی یا فردی و باتوجه به آنچه که از دلشان برمی‌آید، بسازند.

وی ادامه داد: در حقیقت سینمای مستقل یک تعریف کلی دارد و این تعریف برای هر ژانری صادق است حتی یک سینمای مستقل ممکن است مبتذل هم باشد.

بازیگر «لب خط» با بیان اینکه کسی که در سینمای مستقل کار می‌کند، به فکر سودهای آنچنانی در تولید و اکران نیست، مطرح کرد: اگر بخواهم از فردی نام ببرم که همچنان به سینمای مستقل وافادار مانده است و آنچه را که از دلش برمی‌آید، می‌سازد، باید از منیژه حکمت کارگردان زن سینمای ایران یاد کنم. ایشان حرف‌هایش را با تولید فیلم‌ مطرح می‌کند و تا به الان هم به نوعی در این زمینه موفق بوده است.

امیرسلیمانی افزود: کسی که تنها و تنها به گیشه فکر می‌کند، به سراغ ساخت فیلم مستقل نمی‌رود بلکه تنها هنرمندانی که قصد دارند حرف‌های دلشان را از طریق آثارشان بیان کنند و مردم را به تفکر وا دارند، به سمت ساخت فیلم مستقل می‌روند اگرچه قطعا این دوستان هم به فکر بازگشت سرمایه و سود عادلانه هستند اما برای گیشه فیلم نمی‌سازند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تهیه‌کنندگان دیگر از سینمای مستقل حمایت نمی‌کنند، تصریح کرد: ما سابق بر این تهیه‌کنندگانی داشتیم که در کنار ساخت فیلم‌های تجاری دوست داشتند فیلم خوب هم بسازند اما در حال حاضر مشکل اینجاست که تهیه‌کننده واقعی سینما نداریم و اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها به جای آنکه بیشتر به دنبال ساخت اثری باشند که مردم را به تفکر وا دارد، بیشتر به فکر گیشه هستند.

بازیگر «دلشدگان» ادامه داد: شاید مساله اصلی کسانی که دغدغه سینمای مستقل دارند این باشد که تهیه‌کنندگان در کنار ساخت فیلم‌های تجاری به سراغ ساخت اثری خوب با کارگردانان جوان و نوآوری که خلاقیت و استعداد دارند، بروند.

امیرسلیمانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه دولت از ساخت فیلم‌های مستقل واهمه ندارد، اظهار کرد: رفتار مسئولان دولت به گونه‌ای است که اگر اثری مطابق میلشان نباشد، جلوی پخش آن را می‌گیرند پس ترسی از ساخت فیلم مستقل ندارد اما قطعا یک موضعی نسبت به سینمای مستقل دارد و به همین دلیل از آن حمایت نمی‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال امیدوارم روزی برسد که با عملکرد سیستم حکومتی و اجرایی کشور هنرمند آزادی بیان داشته باشد و هر آن چیزی را که در ذهن دارد و تصور می‌کند خوب است، بتواند خلق کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار