مدیرکل آموزش و پرورش استان خبرداد:

ریل‌گذاری برای بازگرداندن 68 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان

سالانه به ۲۲۰۰ کلاس درس و ۳ هزار معلم جدید در سیستان و بلوچستان نیاز است

زاهدان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفته است آموزش و پرورش برای بازگرداندن 68 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان برنامه ریزی لازم را انجام داده است.

کد مطلب: ۱۲۲۹۲۷۷
لینک کوتاه کپی شد
ریل‌گذاری برای بازگرداندن  68 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان

حمیدضا رخشانی در بیست و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر زاهدان که با موضوع بررسی مسائل فرهنگی و اجتماعی حاشیه شهر برگزار شد، اظهار کرد: در شورای اسلامی شهر زاهدان نگاه خوبی نسبت به آموزش و پرورش وجود دارد که حضور مستمر مدیران آموزش و پرورش ناحیه یک و دو در جلسات شورای اسلامی شهر می‌تواند در حل مسائل و مشکلات آموزشی تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: در طول ۲ سال گذشته با ایجاد کارگروه‌های تخصصی تمام مشکلات آموزش و پرورش استان را رصد و اولویت بندی کردیم تا بتوانیم برای حل آنان با برنامه ریزی حرکت کنیم.

رخشانی تصریح کرد: پس از رصد دقیق مشکلات و موانع موجود برای ارتقا شاخص‌های آموزشی و تربیتی، مشخص شد که مهمترین مسئله و چالش آموزش و پرورش استان رشد جمعیت دانش‌آموزی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: در کل کشور رشد موالید در حال کاهش است، اما در سیستان و بلوچستان این شاخص در حال افزایش بوده و این رشد جمعیت تمام مولفه های موجود در نظام آموزشی را تحت تاثیر قرار می دهد.

رخشانی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی انجام شده بر اساس نرخ موالید در پنج سال گذشته نشان می‌دهد که تا سال ۱۴۰۵ حداقل یک میلیون و صد هزار نفر دانش آموز در استان خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه هر سال ۶۰ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی استان افزوده می‌شود، گفت: این بدان معناست که سالانه به ۲۲۰۰ کلاس درس و ۳ هزار معلم جدید در سیستان و بلوچستان نیاز است.

رخشانی با اشاره به اقدامات خیرخواهانه خیرین گرانقدر، همراهی قرارگاه قدس جنوب شرق کشور و ۶ برابر شدن اعتبارات دولتی در زمینه مدرسه‌سازی خاطرنشان کرد: سالانه هزار و ۱۰۰ کلاس در استان ساخته می‌شود که تنها جوابگوی ۳۲ هزار دانش آموز جدید است.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اگر به موضوع رشد فزاینده جمعیت دانش‌آموزی در استان توجه نشود در سال ۱۴۰۵ با یک بحران بزرگ در زمینه کمبود فضاهای آموزشی و نیروی انسانی مواجه خواهیم بود؛ بنابراین باید راهکاری ویژه برای این مسئله تدبیر شود.

وی به پیگیری مشکلات استان توسط مسئولان وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: حدود یک سال است که یک کمیسیون ملی در وزارت متبوع برای رصد و تسهیل چالش‌های آموزش و پرورش استان ایجاد شده است.

رخشانی به تدوین سه سند تخصصی در آموزش و پرورش استان اشاره کرد و گفت: در ۲ سال اخیر سند فضاهای آموزشی، سند ساخت ۳۰ هنرستان و سند ساخت ۹۲ مدرسه شبانه روزی در استان مخصوصاً برای حاشیه شهرها و مناطق دور مرزی تهیه و تدوین شده است.

میزان درآمد خانوار استان یک میلیون تومان نسبت به کشور پایین‌تر است

وی افزود: از آنجایی که میزان درآمد خانوار استان یک میلیون تومان نسبت به کشور پایین‌تر است، اولویت خانواده ها موضوعات اقتصادی است و همین موضوع سبب می شود دانش آموزان زودتر به بازار کار وارد شوند.

رخشانی همچنین ایجاد هنرستان‌ها را یکی از راهکارهای مهارت‌آموزی و ایجاد فرصت اشتغال در استان عنوان کرد و گفت: در کل استان ۶ هنرستان مهارتی دارالفنون در حال ساخت است که وقتی به بهره‌برداری برسند، می‌توانند بسیاری از جمعیت دانش‌آموزی استان را تحت پوشش قرار دهند و مسئله مهارت آموزی و اشتغال زایی رونق خواهد گرفت.

مدیر کل آموزش و پرورش استان با اشاره به مشکلات آموزشی در حاشیه شهر زاهدان، خاطرنشان کرد: ایجاد آموزش و پرورش ناحیه ۳ در این شهر با تمرکز بر نقاط شمالی زاهدان می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در این زمینه باشد.

وی ادامه داد: انتظار داریم شوراهای اسلامی شهر همسو و هم جهت و در کنار آموزش و پرورش قرار بگیرند تا بتوانیم شاخص‌های آموزشی و تربیتی استان را ارتقا دهیم.

شناسایی ۶۸ هزار بازمانده از تحصیل در استان

مدیرکل آموزش و پرورش استان در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت بازماندگان از تحصیل استان اشاره کرد و گفت: از ۱۴۸ هزار نفر لیست اسامی بازماندگان از تحصیل که از سوی وزارت آموزش و پرورش به استان ارسال شد، ۶۸ هزار نفر شناسایی شدند و برای حضور آنان در مدارس برنامه‌ریزی شد.

وی ادامه داد: از جمعیت باقیمانده در بررسی‌های بعدی مشخص شد که ۱۴ هزار نفر منع خدمات بودند؛ به این معنا که در مدارس ما بدون کد ملی و با کد سایر، مشغول به تحصیل هستند.

رخشانی تاکید کرد: ۴۶ هزار نفر باقی مانده که هیچ نشانی از آنها پیدا نشده است، یا فوتی‌هایی هستند که هنوز شناسنامه آنان باطل نشده است، یا دوتابعیتی‌هایی که در کشورهای همسایه مشغول به تحصیل هستند، یا کسانی که در مدارس دینی درس می‌خوانند و آموزش و پرورش از آنان اطلاعات دقیقی ندارد.

وی در پایان بر ضرورت همراهی و هم افزایی اعضای شورای اسلامی شهرها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با آموزش و پرورش برای حل مشکلات تاکید کرد و گفت: ایجاد کارگروه تامین زمین برای بررسی مشکلات فضاهای آموزشی و تغییر کاربری می‌تواند بسیاری از مشکلات ساخت مدارس در شهر زاهدان را حل کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار