طالبان مخالفان را اخراج، خانه‌هایشان را به حامیان خود می‌دهد

تهران (پانا) - روزنامه گاردین در گزارشی از اخراج شیعیان هزاره و افراد مربوط به دولت پیشین افغانستان از خانه‌های خود توسط طالبان خبر داد و مدعی شد منازل این افراد به عنوان پاداش به حامیان طالبان داده می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۲۵۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد
طالبان مخالفان را اخراج، خانه‌هایشان را به حامیان خود می‌دهد

به گزارش العالم از تارنمای روزنامه گاردین، دیده‌بان حقوق بشر هشدار داد که برخلاف قوانین بین‌المللی، هزاران نفر توسط طالبان در شمال و جنوب افغانستان مجبور به ترک خانه و سرزمین خود شده‌اند.

مقامات طالبان هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

گفته می‌شود بسیاری از اخراج‌ها مربوط به شیعیان هزاره است و دیگر گروه‌های اخراجی مربوط به افراد وابسته به دولت سابق افغانستان است. دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود اعلام کرده است که زمین‌ها و خانه‌هایی که از این طریق تصرف شده اغلب میان طرفداران طالبان توزیع شده است.

این مهاجرت اجباری از سوی طالبان در پنج ولایت، از جمله قندهار، هیرمند و اروزگان در جنوب، دایکندی در مرکز و ولایت شمالی بلخ صورت گرفته است.

به بسیاری از ساکنان این مناطق دستور داده شده که خانه‌ها و مزارع خود را بدون هیچ فرصتی برای اثبات مالکیت قانونی ترک کنند و چنانچه از دستور پیروی نکنند، حق هیچ‌گونه شکایت از عواقب آن را ندارند.

«پاتریشیا گاسمن» مدیر آسیا در دیده‌بان حقوق بشر در این خصوص مدعی شده است: «طالبان هزاره‌ها و دیگران را براساس قومیت یا عقاید سیاسی به اجبار بیرون می‌کنند تا زمین‌های آنها را به حامیان طالبان پاداش دهند. این اخراج‌ها، با تهدید و ارعاب و بدون هیچ‌گونه روند قانونی صورت می‌گیرد.

این اخراج‌ها همزمان با آغاز فصل سرما در افغانستان و اواسط برداشت محصول است که خانواده های روستایی برای بازپرداخت یکسال بدهی و ذخیره مواد غذایی در سال آینده به آن متکی هستند.

گزارش‌ها حاکی از آن است گروهی از کسانی که مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند به کسانی می‌پیوندند که پیش از این به دلیل جنگ، خشکسالی یا فروپاشی اقتصادی پناهنده شده‌اند. تنها در سال جاری بیش از ۶۵۰ هزار افغان آواره شده‌اند که تعداد کل آنها در سراسر کشور به حدود چهار میلیون نفر رسیده است.

گاسمن هم می‌گوید: طالبان باید اخراج اجباری هزاره‌ها و دیگران را متوقف کند و در مورد اختلافات زمینی طبق قانون و براساس یک روند عادلانه تصمیم‌گیری کند.

بیشترین اخراج‌های ثبت‌شده مربوط به ولایت‌های دایکندی و اروزگان است؛ جایی که در ماه سپتامبر (شهریور) دستکم دو هزار و ۸۰۰ نفر از ساکنان هزاره از خانه‌های خود بیرون رانده شدند. به گفته برخی کسانی که از خانه‌های خود فرار کرده‌اند، ایست‌های بازرسی در جاده مانع از خروج مسافرانی می‌شوند که سعی دارند همراه خود محصولاتشان را ببرند.

براساس این گزارش، مقامات کابل دستور تخلیه برخی از روستاهای دایکندی را لغو کردند، اما تا کنون هیچ یک از ساکنان به آنجا بازنگشته‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار