باتلاق‌ها نگهبان خطوط ساحلی هستند!

تهران (پانا) - محققان دریافتند که باتلاق‌ها می‌تواند از خطوط ساحلی در برابر هوای نامساعد محافظت ‌کند.

کد مطلب: ۱۲۲۵۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
باتلاق‌ها نگهبان خطوط ساحلی هستند!

به گزازش ایسنا، نتایج تحقیق منتشر شده محققان نشان داد باتلاق‌ها در خطوط ساحلی جهان می‌تواند نقش بسزایی در کاهش آسیب‌های ناشی از طوفان و افزایش سطح دریا داشته باشد.

محققان به رهبری موسسه فناوری ماساچوست(MIT) با انجام آزمایش و شبیه‌سازی گیاهان باتلاقی دریافتند گیاهان باتلاقی یک چرخه بازخورد مثبت را ارائه می‌دهد که نه تنها به تثبیت بلکه ایجاد سرزمین‌های ساحلی شکننده کمک و آن را در برابر حوادث شدید ناشی از تغییرات آب‌وهوا مقاوم‌تر می‌کند.

هیدی نپف، محقق ارشد مطالعه و استاد مکانیک سیالات در MIT، می‌گوید: وقتی به مرداب می‌روید اغلب مشاهده می‌کنید گیاهان در مناطقی مرتب شده‌اند. گیاهان در امتداد حاشیه انعطاف‌پذیری بیشتری دارند زیرا از آن برای کاهش نیروهای موجی استفاده می‌کنند اما در مناطق دیگر گیاهان انعطاف‌پذیری کمتر و برگ بیشتری دارند. این روند به تدریج با گیاهان برگ‌دار، محکم‌تر و موثرتر در جذب انرژی موج مشاهده می‌شود.

اگر چه پیش از این ظرفیت‌های حفاظتی گیاهان مرداب در برابر آب‌وهوای نامناسب به خوبی شناخته شده اما این مطالعه اولین بررسی است که جزئیات مورفولوژی گیاهان مانند تعداد و فاصله برگ‌های انعطاف‌پذیر و ساقه‌های محکم‌تر همچنین فعل و انفعالات پیچیده جریان‌ها و امواج از جهات مختلف را شامل می‌شود تا دریابد چه میزان زمین باتلاقی با چه نوع گیاهانی برای تامین سطح بهینه حفاظت مورد نیاز است. علاوه بر این این پژوهش می‌تواند روشی کمی برای برآورد ارزش باتلاق‌ها ارائه دهد.

محققان اظهار کردند: این روش به شما این امکان را می‌دهد که به‌ طور دقیق بیان کنید که ۴۰ متر باتلاق امواج را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و از این یافته‌ها می‌توانید با شبیه‌سازی ساحلی برای مرمت وسیع و برنامه‌ریزی ساحلی استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار