عبور از فضای محفلی در سینما دلیل تغییرات بنیاد فارابی
تهران (پانا) - مشاور رئیس سازمان سینمایی و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی در تماس تصویری شبکه خبر پیرامون معرفی اعضای جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، یزدان عشیری در گفتوگوی زنده با حمیدرضا مدقق در شبکه خبر با اشاره به معرفی اعضاء جدید هیات امناء بنیاد سینمایی فارابی، گفت: در یکی دو هفته اخیر چند اتفاق خوب در حوزه سینما و در تصمیمگیریها رقم خورده که خانواده سینما را امیدوار کرده است و سینما را از حالت خمودگی، انتزاعی و محفلی خارج و به یک مساله مهم اجتماعی تبدیل کرده که طیفهای مختلف مردم نیز درگیر این مساله شده و برایشان مهم شده است.
وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم رویکرد و توجه خاصی به حوزه فرهنگ به خصوص«سینما» شده است که جای تقدیر و تشکر دارد، ادامه داد: من نه به عنوان یک مسئول بلکه به عنوان یک منتقد و عضو خانه سینما معتقدم که این هوشمندی و درایت مسئولان دولت را باید به فال نیک گرفت. از احیای "شورای عالی سینما" تا مشارکت های گسترده برای ارتقای طراز اجتماعی سینمایی در جامعه.
مشاور رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به اینکه ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی چندان بی سابقه نیست، گفت: حضور شخصیتهای سیاسی و دولتمردان در مراجع تصمیمگیری در عرصه فرهنگ و به خصوص،"سینما"پیش از این و حتی، قبل از انقلاب نیز سابقه داشته است و در سالهای ابتدایی تشکیل بنیاد سینمایی فارابی ما شاهد حضور مدیرانی همچون شهردار تهران، مدیران ارشد آموزش و پرورش، مسئولان موسسات اقتصادی و اجتماعی و بسیاری از دستگاههای اجرایی کشور بوده ایم که در کنار شخصیتها و کارشناسان فرهنگی، تصمیم گیری میکردند.
عشیری ادامه داد: ۹ نفر به عنوان هیات امناء بنیاد سینمایی فارابی معرفی شدند که ۶ نفر از آنها شخصیتهای فرهنگی و ادبی کشور هستند. چهره های شناخته شده ای که در ادوار مختلف هم، بعضا در هیات امنای فارابی حضور داشته اند و یا در حوزههای دیگر همچون صدا و سیما و سایر دستگاههای فرهنگی نقش آفرین بودند.
مشاور رئیس سازمان سینمایی و مدیرکل روابط عمومی ادامه داد: متاسفانه در سالهای اخیر با بی مهری هایی که به سینما شده، سینما به شدت مهجور و مغموم واقع شده و به وضعیتی بغرنجی گرفتار شده است. امروز، سینماگران و خانواده سینما با مصائب، رنج ها و محنتهای بی شماری روبرو هستند و در زمینه های گوناگون از قیبل: امنیت شغلی، بیمه های درمانی، بحران رکود و بیکاری، مباحث مالیاتی و .... مشکلات زیادی دارند و با ابتدایی ترین مسائل معیشتی دست و پنجه نرم می کنند. برای ایجاد تحول و عبور از این بحران ها نیاز به رویکردهای تازه است.
عشیری ادامه داد: در دورههای گذشته شاهد بوده ایم که هیاتهای تصمیم گیری فقط از "سینماگران" تشکیل میشده. با توجه به اینکه سینما، تنها محصول فرهنگی نیست بلکه صنعت و اقتصاد نیز هست، نیاز است که بعد از زنجیره فرایند تولید در عرصههای اجتماعی، اقتصادی و صنعتی نیز بازخوردهای خوبی داشته باشد.
وی افزود: با گره های به هم پیوسته سینما باورمان این است که باید در تصمیم گیریها از دولتمردان و افرادی از سطوح بالای دولت استفاده و از آنها کمک بگیریم تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم. در بسیاری از موارد زمانیکه سینماگران با چالش هایی همچون مسائل مالیاتی، همکاری های انتظامی، توسعه زیرساختهای صنعت سینماداری، روندهای تولید فیلم، تعامل با قوه قضائیه و ... مواجه میشوند همیشه با هم نشینی، تصمیم گیری مشترک و وساطت صنوف و سازمان سینمایی این مشکلات برطرف میشوند؛ آیا بهتر نیست بخشی از این اشکالات در مرجع تصمیم گیری ها حل و فصل شوند.
مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی ادامه داد: در دولت سیزدهم چند گام اساسی برای حل مشکلات سینما جلوتر رفتهایم و بخشی از دولتمردان را علی رغم مشاغل و ترافیک کارهایی که دارند راضی کردیم تا توجه ویژه تری ای به سینما داشته باشند، برای آن وقت بگذارند و در تصمیمگیریهای مهم حضور پیدا کنند، قطعا، با توجه به انسداد اجتماعی و بحرانهای اقتصادی که سینما از آسیب های کرونا و تحریمهای ناجوانمردانه به کشور مبتلای آن است و همچنین بخشی از مشکلاتی که به بدنه نحیف و شکننده خود سینما ارتباط دارد، ایجاد مناسبات و پلهای ارتباطی برای تصمیمسازی با ورود شخصیتهای اقتصادی و دولتمردان سیاسی و صنعتی به شدت به سینما کمک خواهد کرد و سینما را از فضای محفلی فعلی خارج می کند .
وی با اشاره به اینکه سینما نباید فقط در قرنطینه و حصار سینماییها محدود باشد، گفت: امروز محصولات سینمایی باید در عرصه های ملی و بین المللی رقابت کنند. دنیا با جهش های حیرت انگیز در عرصه های تکنولوژیهای مدرن و (های تک) سر و کار دارد و سینمای ایران در رقابت با کمپانی ها و غول های تکنولوژیک سینما، تولیدات انیمیشن و استارت آپ های جدید قرار دارد و اگر بخواهیم با اقتصاد نحیف سینما و با نگاه های بسته عمل کنیم نمی توانیم بن بستها را از بین ببریم و گشایش ایجاد کنیم.
ارسال دیدگاه