علم و فناوری به شرط اراده مشترک ظرفیت کافی برای رفع چالش‌های جهانی دارد

تهران (پانا) - رئیس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص) با بیان اینکه در شرایط کنونی کشورهای اسلامی با چالش‌های بزرگ اجتماعی روبرو هستند و این مسئولیت متوجه همه دانشمندان جهان اسلام است که به عنوان پرچمدار ابتکارات مشترک فرهنگی عمل کنند، گفت، علم و فناوری به شرط وجود اراده مشترک بین المللی ظرفیت کافی برای همکاری در خصوص رفع چالش‌های بزرگ جهانی را دارد و این در حالی است که کشورهای اسلامی به واسطه زمینه‌های مشترک فرهنگی از فرصت‌هایی بزرگ برای خلق اراده مشترک در راستای اقدامات جمعی برخوردارند.

کد مطلب: ۱۲۲۴۷۳۲
لینک کوتاه کپی شد
علم و فناوری به شرط اراده مشترک ظرفیت کافی برای رفع چالش‌های جهانی دارد

به گزارش ایسنا سورنا ستاری امروز در مراسم چهارمین دوره اعطای جایزه مصطفی (ص) با اشاره به اقدام پروفسور وفا در زمینه اهدای جایزه خود به بنیاد علوم بنیادی گفت: اهدای این جایزه از سوی پروفسور وفا، سخاوت ایشان است و آن را ستایش می‌کنم و بر هیچ کسی پوشیده نیست که اهدای جایزه پروفسور وفا برای توسعه علوم بنیادی ایران کار بزرگی بوده است، این اقدام وظیفه معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و وزارت علوم را سنگین‌تر می‌کند.

ستاری با بیان اینکه مایه افتخار اینجانب است که اکنون، در هفته‌ای که مزین به نام پیامبر رحمت و مهر است و بنا به دو روایت اسلامی در مورد میلاد مبارک ایشان به هفته وحدت اسلامی نامگذاری شده، فرصت دیدار با جمعی از چهره‌های شامخ علمی در جهان اسلام را دارم، اظهار کرد: لذا ضمن تبریک این ایام به جامعه اسلامی و به طور ویژه دوستداران پیامبر بزرگ اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص)، لازم می‌دانم نیک اندیشی بزرگانی که با ابتکار هفته وحدت، تفاوت در روایت‌ها را به فرصتی برای تحکیم پیوندها در جامعه اسلامی بدل کردند، ارج نهم.

وی تاکید کرد: ما اکنون به واسطه چالش‌های مشترکی که جامعه بزرگ اسلامی با آنها روبرو است، اهمیتِ وحدت و همدلی و در مقابل، عوارضِ تفرقه و نفاق را به خوبی مشاهده می‌کنیم.

ستاری، خطاب به دانشمندان و فرهیختگان حاضر در این رویداد بین المللی علمی جهان اسلام، گفت: جامعه اسلامی همواره در معرض این انتخاب قرار دارد که چه نمایندگانی را برای ارائه تصویر و پیام اسلام به جهان معرفی کند؟ ما برای این پرسش، پاسخ تاریخی مناسبی را مبتنی بر میراث مشترک جهان اسلام می‌شناسیم؛ در قرن‌های مصطلح به "دوران طلایی" اسلام، همزمان با دوره شکوفایی علم و هنر در کشورهای اسلامی، صدا و لباس اسلام بر تن و زبان شخصیت‌های بزرگ علمی و فرهنگی همچون "ابونصر فارابی"، "مولانا جلال الدین"، "عمر خیام"، "محمد ابن موسی خوارزمی"، "ابن سینا"، "ابن هیثم" و بسیاری دیگر از دانشمندان سرآمد اسلام بوده است.

وی اضافه کرد: این شخصیت‌های نام آور از یک سو در عالی‌ترین مراتب علم و فرهنگ در زمانه خود قرار داشتند و از طرف دیگر شخصیت‌هایی فرامرزی بودند که اکنون آثار هر یک از آنها در شمار گنجینه‌های فرهنگی چند کشور اسلامی به حساب می‌آیند.

رئیس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص) شکوفایی جامعه اسلامی را مقارن با حضور چنین شخصیت‌هایی و در زمان و جایی دانست که تصویر اسلام در قاب علم و فرهنگ ارائه شده است، تاکید کرد: به تعبیر پیامبر عظیم الشأن ما، "دانشمندان وارثان انبیاء" هستند و بهترین نماینده برای رساندن پیام انبیاء به ذهن‌های جست وجوگرند.

ستاری خاطر نشان کرد: مبتنی بر این بینش، جامعه اسلامی در زمان حاضر می‌تواند بنا به اشتراک در دین، کتاب و رسول و گنجینه‌ای از میراث علمی و فرهنگی، زمینه ابتکارات جدید را برای برخورداری و پیشرفت مسلمانان جهان فراهم کند؛ در این رابطه، علم و فناوری به دلیل ماهیت فرافرهنگی خود، می‌تواند به عنوان چارچوبی برای همکاری‌های نوع دوستانه بین کشورهای اسلامی عمل کند.

وی اضافه کرد: اینجانب براساس تجربه جمهوری اسلامی ایران برای گذار به یک جامعه خلاق و نوآور به این باور دست یافته‌ام که علم و فناوری به شرط وجود اراده مشترک بین المللی ظرفیت کافی برای همکاری در خصوص رفع چالش‌های بزرگ جهانی را دارد و این در حالی است که کشورهای اسلامی به واسطه زمینه‌های مشترک فرهنگی از فرصت‌هایی بزرگ برای خلق اراده مشترک در راستای اقدامات جمعی برخوردارند.

ستاری افزود: از این رو در شرایط کنونی که کشورهای اسلامی با چالش‌های بزرگ اجتماعی روبرو هستند، این مسئولیت متوجه همه متفکران و دانشمندان بزرگ جهان اسلام است که به عنوان پرچمدار ابتکارات مشترک فرهنگی عمل کنند.

وی با بیان اینکه تلاش من و همکارانم در برگزاری جایزه مصطفی(ص)، معطوف به استفاده از علم و فناوری به عنوان یک مؤلفه فرصت ساز برای تقویت رشته‌های اخوت و مدارا در جامعه اسلامی است، اظهار کرد: بسیار خرسندم که به برکت این جایزه بین المللی شبکه ای از دانشمندان جهان اسلام برای نگرش مساله محور به علم و فناوری شکل گرفته است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: همچنین امیدوارم با اتکال به وعده راستین خدا که «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» ( مجادله، ۱۱)، دانشمندان برگزیده در جایزه مصطفی(ص) و فرهیختگانی که با ما در برگزاری این جایزه همکاری می‌کنند، در عالی‌ترین مراتب منزلت نزد خداوند بزرگ قرار گیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار