مشاهدات یک‌ خبرنگار از افغانستان پس از طالبان

تهران (پانا) - حامد هادیان خبرنگار ایرانی که قبل از جابجایی کامل حکومت افغانستان و استقرار طالبان به این کشور سفر کرده است، می گوید اوضاع افغانستان برای مردم این کشور گنگ است و آینده روشنی را پیش روی خود نمی بینند.

کد مطلب: ۱۲۲۳۹۲۰
لینک کوتاه کپی شد
مشاهدات یک‌ خبرنگار از افغانستان پس از طالبان

به گزارش ایسنا، این خبرنگار ایرانی درباره مشاهدات خود از وضعیت این روزهای افغانستان می گوید: قبل از جابجایی حکومت، من علاقه زیادی داشتم که به افغانستان بروم و بعد از استقرار طالبان در حالی که راه های هوایی بسته بود و بسیاری از نخبگان و خبرنگاران داخلی و خارجی از افغانستان مهاجرت کرده بودند از راه زمینی به افغانستان رفتم.
او با بیان اینکه قبلا به سوریه و عراق هم سفر کرده است، می گوید: با خبرهایی که از رسانه ها می شنیدم احساس خطر نمی کردم و زمانی که از مرز رد شدم عکس ویزایم را منتشر کردم و چون تا آن زمان ویزای طالبان منتشر نشده بود شبکه های بین المللی و توییتر طالبان آن را نشان داد.

هادیان که در برنامه سلام تهران شبکه تهران حاضر شده بود، درباره اوضاع و احوال جدید مردم افغانستان می گوید: افعانستان به دلیل اینکه سالهای متوالی درگیر جنگ بوده اوضاع خوبی ندارد حکومت قبل سه ماه آخر به کارمندان حقوق نداده بود الان هم طالبان در حوزه اقتصادی و رفاه مردم مشکل دارند؛ اوضاع افغانستان برای مردم این کشور گنگ است و آینده روشنی را پیش روی خود نمی بینند.

این خبرنگار ایرانی که از نزدیک با مردم افعانستان دیدار داشته است، می گوید: مطالبه اصلی مردم از حکومت جدید آن است که همه قومیتها در کشور به کار گرفته شوند؛ امنیت و رفاه برای آنها محقق شود و از لحاظ امنیت اقتصادی به ثبات برسند هر چند که انفجارهای دو هفته اخیر در افعانستان دوباره این امنیت را مخدوش کرد.

هادیان با بیان اینکه تقریبا نیمی از مردم افغانستان به ایران سفر کرده اند، می گوید: آنها از لحاظ فرهنگی قرابت نزدیک و عمیقی با ایرانیها دارند، کلیت افغانی ها احساس خوبی نسبت به ایرانیها دارند و چون با ما هم دین و هم زبان هستند، موسیقی و مداحی ایرانی گوش می کنند، کتابهای ایرانی می خوانند و شاعران ایرانی را می شناسند؛ هَزاره ها و قزلباشها شیعه اند، پشتوها و تاجیکها ایران را دوست دارند و خیلی از آنها مایلند به ایران مهاجرت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار