وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

تشکیل شبکه ملی تشکل‌های معلولیت بینایی، مصداق مشارکت اجتماعی است

تهران (پانا) - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پیامی به مناسبت بیست و سوم مهرماه(پانزدهم اکتبر) روز جهانی عصای سفید، تشکیل شبکه ملی تشکل‌های افراد دارای معلولیت بینایی و ایجاد ارتباط با مدیران اجرایی در سطوح مختلف را مصداق عینی قابلیت‌های افراد نابینا و کم ‌بینا در عرصه مشارکت‌های اجتماعی دانست.

کد مطلب: ۱۲۲۳۲۹۰
لینک کوتاه کپی شد
تشکیل شبکه ملی تشکل‌های معلولیت بینایی، مصداق مشارکت اجتماعی است

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در متن پیام «حجت الله عبدالملکی» آمده است: آگاهی، سرمایه‌ ای امیدبخش در جامعه نابینایان کشور است که با گام‌هایی استوار، افق نگاه خویش را به دورنمایی روشن و فردایی بهتر دوخته‌ اند و همچنان موانع را هوشمندانه در می‌نوردند تا ثابت کنند که «نابینایی، تنها در چشم ‌های فروبسته خلاصه نمی ‌شود بلکه دنیایی است پویا و روشن که امید به فردا و عشق به زندگی در آن می‌ جوشد.»

پیام ادامه یافت: بیست و سوم مهر ماه، روز جهانی عصای سفید، روزی که پیامی آشنا را در اذهان جامعه منعکس می‌سازد؛ توجه به حقوق افراد نابینا و کم ‌بینا و رفع موانع مشارکت اجتماعی آنان، وظیفه دینی و انسانی همه ما و لازمه توسعه یافتگی است. پیام بیست و سوم مهر ماه را در حالی می‌شنویم که جامعه ما از یک سو با پیامدهای اقتصادی و اجتماعی ناشی از تحریم های ظالمانه دشمنان و از سوی دیگر با مشکلات ناشی از شیوع بیماری کووید-۱۹ دست به گریبان است؛ شرایطی که تمامی اقشار مردم به ویژه افراد آسیب‌ پذیر را در مناسبات اجتماعی و فراهم ساختن امکانات معیشتی با مشکلات عدیده‌ای روبرو ساخته است.

در پیام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده است: بدیهی است در چنین شرایطی، افراد نابینا و کم ‌بینا با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد، علاوه بر این، احتمال تماس با آلاینده‌ های محیطی، ارتباطات اجتماعی این افراد را محدودتر می ‌سازد و بر نگرانی‌ های آنان می افزاید. با این حال، جای بسی خرسندی است که بارقه ‌های امید و تلاش در جامعه اسلامی ما بیش از پیش تجلی یافته و عزم ملی برای رفع مشکلات گروه‌ های مختلف به ویژه افراد دارای معلولیت به عنوان یک اولویت در دستور کار متولیان امر قرار دارد.

عبدالملکی در این پیام به برنامه های دولت در رسیدگی به مشکلات جامعه معولان آمده است: با تشکیل دولت سیزدهم، در سایه عنایات پروردگار، بخش عمده‌ ای از برنامه بر حل مشکل اشتغال و توسعه امکانات رفاهی متمرکز شده و برنامه‌ ریزی‌های منسجم ‌تری برای گسترش فرصت‌ های شغلی مورد انتظار نابینایان انجام خواهد شد. پر واضح است که اصلی‌ ترین سرمایه ما در پیمودن این مسیر، بهره ‌مندی از نظرات ارزنده نخبگان و فعالان امور روشندلان و اهتمام این افراد به تشکیل نشست ‌های مشترک در سطوح مختلف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رایزنی مؤثر با همکاران خدوم در این وزارتخانه و سازمان‌های زیرمجموعه آن است.

در بخش دیگر این پیام آمده است: امروز، روشندلان جامعه ما با قرار گرفتن در قله‌ های آگاهی و بلوغ اجتماعی، منشاء اثربخش‌ترین حرکت‌ها محسوب می ‌شوند که تشکیل شبکه ملی تشکل ‌های افراد دارای معلولیت بینایی و ایجاد ارتباط با مدیران اجرایی در سطوح مختلف، نمایندگان خانه ملت، اصحاب رسانه و اقشار مختلف مردم، مصداق عینی قابلیت‌ های افراد نابینا و کم ‌بینا در عرصه مشارکت ‌های اجتماعی است. با این حال وظیفه دولت در حمایت همه‌ جانبه از این افراد، بر مسئولان امر پوشیده نیست.

وی در این پیام خاطر نشان کرد: تلاش مضاعف برای افزایش منابع اعتباری اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و همسو کردن دستگاه‌ها با برنامه‌ های کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون، اهتمام جدی دستگاه‌ها به متناسب ‌سازی شرایط و امکانات شغلی خود با قابلیت ‌ها و محدودیت‌ های افراد نابینا و رفع موانع موجود در مسیر آموزش و اشتغال آنان، از مهمترین اقداماتی است که فرآیند توانمندسازی و تلفیق اجتماعی افراد دارای آسیب بینایی را تسریع خواهد کرد. در فراسوی این تلاش‌ها، آنچه بیشترین نقش را در ارتقاء کیفیت زندگی نابینایان خواهد داشت، امید، خودباوری و تقویت نگاه مثبت ‌نگر نسبت به ابعاد مختلف زندگی است، همان مواردی که امروز شاهد تبلور آن در جامعه نابینایان کشور هستیم؛ جامعه ‌ای که راه را از بیراهه می‌ شناسد و همگام با عصای سفید و هماهنگ با نوای امید در مسیر ترقی و شکوفایی راه می‌ پیماید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار