در گفت‌وگو‌ با پانا؛

مالکی: درباره FATF باید براساس منافع ملی تصمیم گرفته شود

نباید با اف‌ای‌تی‌اف برخورد سیاسی یا جناحی کرد/ ایران مذاکره را رد نمی‌کند/ آمریکا باید گام بزرگی برای اعتمادسازی بردارد/ اولویت اول کشور باید معیشت باشد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه FATF موضوعی بین‌المللی و مرتبط با منافع ملی کشور است، تاکید کرد با این موضوع نباید برخورد سیاسی یا جناحی کرد. چون جانبداری سیاسی و جناحی در خصوص FATF، ابتکار عمل را به دست غربی‌ها می‌دهد.

کد مطلب: ۱۲۲۱۸۵۹
لینک کوتاه کپی شد
مالکی: درباره FATF باید براساس منافع ملی تصمیم گرفته شود

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با پانا در رابطه با بازگشت ایران به مذاکرات احیای برجام، گفت: «ما مذاکره را نفی نکردیم، اما شرط و شروط داریم برعکس آنچه که در گذشته بود. در آن زمان آمریکا شرط می‌گذاشت و ما اکنون می‌خواهیم ابتکار عمل دست ما باشد؛ چرا که امروز دست ما پر است.»

وی ادامه داد: «از چه نظر دست ما پر است؟ از این جهت که ما هرچه که در برجام تعهد کرده بودیم پذیرفتیم و اجرا کردیم، خب الان اگر طرف مقابل بیاید و شرط هم برای ما بگذارد این توهین است، نه فقط به ما بلکه توهین به دنیاست.»

آمریکا اگر می‌خواهد اعتماد ایجاد کند، باید یک گام بزرگ بردارد

مالکی در ادامه بیان کرد: «آمریکا تا زمانی که اینطور رفتار کند این طرف قضیه دیوار بی‌اعتمادی همچنان وجود دارد؛ اگر آمریکا می‌خواهد اعتماد را برقرار کند قطع به یقین باید یک گام بزرگی بردارد.»

پرونده برجام نباید اولویت اول نظام باشد، اولویت اول نظام معیشت مردم است

عضو کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته‌ای دیگر تنها اولویت ما نیست، خاطرنشان کرد: «یک نکته دیگر این است که ما پرونده برجام را به عنوان یک پروژه و پرونده می‌بینیم و این تک پرونده نباید اولویت اول نظام باشد، اولویت اول نظام معیشت مردم است.»

رئیس‌جمهور موضع شفافی درباره مذاکرات دارد/ زمانی برای تلف کردن در مذاکره نداریم

وی افزود: «آقای رئیس‌جمهور هم موضع شفافی در قبال ادامه مذاکرات هسته‌ای دارد و اعلام کرده که مذاکرات نباید به صورت فرسایشی ادامه پیدا کند و باید کل تحریم‌ها برداشته شود. این سخن به آن معناست که ما مذاکره را رد نمی‌کنیم اما در این دولت مذاکره یک مکانیزم مشخص دارد و آمریکا باید یک نکته را در نظر بگیرد که ایرانِ دولت سیزدهم با هماهنگی‌ای که با مجلس دارد به‌دنبال این نیست که زمان را از دست بدهد، ما پیش از این به اندازه کافی زمان را از دست دادیم و دیگر زمانی برای تلف کردن در مذاکره نداریم.»

درباره FATF باید براساس منافع ملی تصمیم گرفته شود

مالکی همچنین درباره پیوستن ایران به FATF، گفت: «در خصوص FATF باید بدون توجه به شانتاژهای رسانه‌ای داخل و خارج و فقط با نظر به منافع ملی کشور تصمیم گرفته شود. کشورهای غربی عادت دارند که همیشه با بزرگ‌نمایی و تحریف، خواسته خود را بر سایر کشورها تحمیل کنند.»

FATF موضوعی بین‌المللی مرتبط با منافع کشور است، نباید با این موضوع برخورد سیاسی یا جناحی کرد

وی ادامه داد: «اگر منافع ملی کشور ایجاب می‌کند که FATF را نپذیریم، نباید به سمت پذیرش آن حرکت کنیم. FATF موضوعی بین‌المللی و مرتبط با منافع ملی کشور است. با این موضوع نباید برخورد سیاسی یا جناحی کرد. جانبداری سیاسی و جناحی در خصوص FATF، ابتکار عمل را به دست غربی‌ها می‌دهد.»

عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه تصریح کرد: «متأسفانه عده‌ای در داخل کشور، فعالین اقتصادی کشور را می‌ترسانند و می‌گویند در صورت عدم پیوستن به FATF نمی‌توانیم با دنیا مبادلات مالی داشته باشیم. این موضوع کاملاً غلط و غیر منصفانه است. ما در شرایط به مراتب بدتر توانستیم با دنیا مبادلات مالی داشته باشیم و این روند نیز ادامه خواهد داشت.»

گره زدن منافع کشور به ۴ کشور غربی اشتباه است

وی در پایان خاطرنشان کرد: «یکی از مهمترین اشتباهات و مغفولات سیاست خارجی ایران بی‌توجهی به ظرفیت کشورهای همسایه است. در صورتی که ظرفیت کشورهای همسایه فعال شود، مشکلات ارزی و صادراتی ایران حل خواهد شد. گره زدن منافع کشور به ۴ کشور غربی اشتباه است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار