*فرهاد قاسم پور

به بهانه روز شعر و ادبیات فارسی

شعر و ادبیات فارسی سنگ زیرین بنای هویت و فرهنگ ایرانی است و پرداختن به این موضوع و بزرگداشت میراث سترگ برجای مانده و قله‌های افتخار آمیز ادبیات فارسی دغدغه‌ای است که تنها با اکتفا به برنامه درس ملی و فعالیت‌های آموزشی دبیران درس ادبیات فارسی و کتاب‌های درسی محقق نخواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۱۵۸۶۸
لینک کوتاه کپی شد

معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با برنامه های مختلفی که در سطح مدارس به عنوان «فعالیت های مکمل برنامه درس ملی» برگزار می کند به دنبال ایجاد انس و علاقه بیشتر دانش آموزان با این مفاهیم خارج از فضای رسمی کلاس درس و در قالب هایی جذاب تر است.

ایجاد التذاذ ادبی و تعمیق مفاهیم بلند فرهنگ غنی ایرانی اسلامی در کام جان دانش آموزان ایران زمین و آشنایی آنها با میراث ارزشمند ادبی ایران و مفاخر زبان و ادبیات فارسی و شناسایی و جهت دهی به استعداد های ادبی دانش آموزان به بهانه برنامه های مختلف فرهنگی و ادبی از مهمترین اهداف برگزاری این رویداد های ارزشمند است.

«مدرسه مجازی شعر و داستان» که به بستری برای تربیت ورشد جریان شعر و داستان نویسی جوان کشور در کنار فعالیت های تربیتی تبدیل شده است از جمله برنامه هایی بود که از سال گذشته کار خود را آغاز کرد و توانست با برگزاری چند شب شعر در فضای مجازی و همچنین تشکیل کارگاه های متعدد آموزشی شعر و داستان با حضور استادان نام آور این حوزه در بستر الکترونیک اهداف خود را دنبال کند.

برگزاری جشنواره های گوناگون فرهنگی هنری در حوزه «آفرینش های ادبی» با رشته های متنوعی همچون «شعر»، «داستان نویسی»، «مشاعره»، «نقد شعر» و «نقد داستان »و رشته های ویژه جشنواره های فرهنگیان همچون «شعر کودک و نوجوان» و «داستان کودک و نوجوان» نیز مهمترین فعالیت های این بخش بود که بااستقبال بیش از یک میلیون نفر-رشته دانش آموز علاقه مند در سطح مدارس کشور برگزار شد.

تشکیل «انجمن های ادبی کانون های فرهنگی تربیتی سطح کشور» که مهمترین مرکز آموزش های نیمه تخصصی برای دانش آموزان علاقه مند به آفرینش های ادبی به شمار می آید در کنار برنامه پویش ادبی «ستارگان آسمان ادب» که به خوانش متون ادب پارسی توسط دانش آموزان در فضای مجازی می پردازد و به بهانه سالروز بزرگداشت شاعران نامی ایران زمین(سعدی،‌ فردوسی،‌ عطار و خیام نیشابوری) در بهار سال قبل برگزار شد نیز از شاخص ترین برنامه های منظومه فعالیت های مرتبط با آفرینش های ادبی است که در اداره کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی و در راستای تحقق اهداف سند تحول و برنامه درس ملی و در کنار فعالیت های دبیران زبان و ادبیات فارسی دنبال می شود.

امید است در سال تحصیلی آینده نیز با همراهی کارشناسان فرهنگی هنری و مربیان مدارس در سطح کشور و ادامه فعالیت هایی از این دست بتوانیم گامی کوچکی در مسیر آشنای بیشتردانش آموزان با فرهنگ و ادبیات فارسی برداریم.

*معاون برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی و هنری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار