در آخرین روز دولت دوازدهم در نشست با مدیران ارشد دولت؛

جهانگیری: مهمترین مانع برای عبور از شرایط کنونی دیرفهمی است

تهران (پانا) - معاون اول رییس جمهوری با اشاره به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور و فشار‌های حداکثری آمریکا و نیز پیامد‌های کرونا تاکید کرد ایران دوستی، مردم دوستی، تعهد به آرمان‌های امام، انقلاب و شهدا و نیز مسئولیت پذیری، دولت را به این نقطه رساند که حتی به تنهایی پای کار اداره کشور بایستد.

کد مطلب: ۱۲۰۴۴۱۵
لینک کوتاه کپی شد
جهانگیری: مهمترین مانع برای عبور از شرایط کنونی دیرفهمی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری صبح امروز(دوشنبه) در نشست با مدیران ارشد دولت تدبیر و امید گفت: ما چون نسبت به مردم مسئولیت داشتیم با وجود فشارهای داخلی و خارجی پای کار ایستادیم تا کشور را از پیچ خطرناکی که با آن مواجه بود، عبور دهیم. به فضل الهی این اتفاق افتاد و امروز کشور در ریل و جای مناسب خود قرار دارد.

جهانگیری با تقسیم نتایج عملکرد دولت تدبیر و امید به دو دوره 92 تا 96 و 96 تا به امروز گفت: هنگامی که آقای روحانی در سال 1392 عهده دار مسئولیت شدند کشور با تهدیدات و فرصت های مختلفی رو به رو بود. تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل ذیل فصل هفتم، تحریم‌های اروپا و تحریم‌های آمریکا، کشور را در تنگنای جهانی قرار داده بود. اقتصاد ایران با رکود تورمی مواجه بود و در سیاست داخلی در شرایط اوج اختلافات قرار داشتیم به طوری که نهادهای حکومتی رو به روی یکدیگر قرار داشتند که شاهد بارز آن پخش یک نوار در مجلس شورای اسلامی از سوی رییس یک قوه علیه روسای قوای دیگر بود.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه نتیجه انتخابات در سال 1392 افزایش امید مردم به تغییر و اصلاح امور بود، اظهار داشت: امید در میان مردم و نخبگان جامعه زنده شد، هنگامی که دولت شروع به کار کرد با وجود آنکه تحریم‌ها تا دی ماه 1394 ادامه داشت اما دستاوردهای دولت با هیچ دوره دیگری قابل مقایسه نیست به طوری که در این برهه تورم کاهنده، رشد اقتصادی و سرمایه گذاری فزاینده بود، بخش خصوصی فعالتر شد و انسجام در قوای سه گانه شکل گرفت. همه جریانات سیاسی امیدوار به آینده بودند.

برجام با هیچ دستاوردی قابل مقایسه نیست

جهانگیری با اشاره به توافق برجام میان ایران و شش کشور بزرگ جهان گفت: برجام بزرگترین دستاورد دیپلماسی دوران معاصر کشور است که با هیچ دستاوردی قابل مقایسه نیست. نتیجه مذاکره ما با کشورهای بزرگ این شد که آمریکایی‌ها می‌گفتند در این مذاکرات ایران سر ما کلاه گذاشته است.

یکی از نتایج کارآمدی دولت، این بود که تمام کسانی که در انتخابات ۹۴ مجلس گفتند حامی دولت هستند، منتخب مردم شدند

معاون اول رییس جمهوری گفت: یکی از نتایج کارآمدی دولت این بود که در انتخابات سال 1394 مجلس شورای اسلامی همه کسانی که اعلام کردند حامی دولت هستند منتخب مردم شدند، این نمایندگان در تهران آرایی کسب کردند که کف رأی آنها از سقف آرای نمایندگان دوره بعدی مجلس بالاتر بود.

جهانگیری افزود: رأی بیش از 24 میلیون نفر در انتخابات نفسگیر ریاست جمهوری در سال 1396 مهر تأیید به عملکرد، سیاست ها و صلاحیت شخصی دکتر روحانی بود. شاید برخی نتیجه انتخابات دولت اول روحانی را نه به دیگران تفسیر می کردند اما نتیجه انتخابات دولت دوم رأی مردم به کارنامه رییس جمهور مستقر بود.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه پس از شروع فعالیت دولت آقای روحانی در دور دوم، صهیونیست‌ها و دولت‌های مرتجع منطقه نظیر دولت سعودی مشکلاتی برای کشور ایجاد کردند و با تشویق رییس جمهور نادان آمریکا به خروج از برجام به دنبال فشار حداکثری و به زانو در آوردن و فروپاشی ایران بودند. در این مقطع دولت متحد و منسجم شد تا به گونه ای مقابل خواسته ظالمانه آمریکایی‌ها بایستند که به شکست آنها منجر شود.

جهانگیری با بیان اینکه در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر نقاط آسیب پذیر اقتصاد متمرکز شدیم تا در برابر تکانه‌های خارجی ناشی از تحریم ها مقاوم باشیم، گفت: متأسفانه از اواخر سال 1398 که به تدریج از آثار تحریم‌ها کاسته می‌شد به یکباره با دو حادثه کرونا، زلزله کرمانشاه و سیل ویرانگر که بیش از 100 هزار خانه را در 20 استان زیر و رو کرد، مواجه شدیم، برای درک آثار این پیامدها باید به این مسأله توجه کنیم که نرخ ارز در آخر سال 1398 با وجود همه فشارهای آمریکا 13 هزار تومان بود اما پس از آن فشار بیشتری بر اقتصاد کشور وارد شد.

اسرائیلی‌ها مامورانشان را به کشتی‌ها برای انفجار می‌فرستادند/ هیچ‌کس از ما نپرسید که دولت چگونه نفت فروخت؟

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به نشست دولت با رهبر معظم انقلاب پس از اعلام جنگ اقتصادی آمریکا و تأکید رهبری بر فرماندهی اقتصادی کشور از سوی رییس جمهور گفت: با فرمان ایشان، شورای عالی سه قوه تشکیل شد و ستاد اقتصادی دولت هر هفته دو جلسه برای اتخاذ تدابیر لازم تشکیل می‌داد و در کنار آن ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز فعالیت می‌کرد اما در طول این مدت هیچ کس از ما نپرسید که دولت چگونه نفت فروخت؟ در شرایطی که ترامپ و تیم او مصرانه ایستاده بودند تا نگذارند که یک بشکه نفت ایران فروخته شود آنها به 12 نفتکش ما در آبهای آزاد آسیب زدند، اسراییلی‌ها مأمورانشان را به کشتی‌ها برای ایجاد انفجار می‌فرستادند، ما در این وضعیت با آمریکا روبرو شده بودیم.

جهانگیری ادامه داد: برخی مدعی فروش نفت بودند ما به هر میزانی که می‌خواستند مجوز فروش نفت به آنها دادیم اما حتی یک نفر نیست که بگوید من یک بشکه نفت فروخته‌ام و پول آن را به خزانه واریز و به دولت کمک کرده‌ام. باید پرسید که این پول نفت چگونه جابجا شد؟

معاون اول رییس جمهوری با انتقاد از کسانی که مدیران بزرگ و دلسوز کشور را که طرح‌های بزرگ و ملی اجرا کردند تخریب و بدنام می‌کنند، گفت: اگر صنعت فولاد، پتروشیمی و مس کشور توسعه نیافته بود و به جای پول نفت بار اصلی اقتصاد و ارز کشور را تأمین نمی‌کرد ممکن بود خواب آمریکایی‌ها در زمین گیر کردن نظام جمهوری اسلامی تعبیر می‌شد.

چرا کسی نمی‌پرسد که این دولت چگونه 100 تا 130 میلیون دلار کالا با وجود تحریم‌ها وارد کشور کرد؟ در حالی که تک تک کشتی‌های ما را به نام تحریم کرده بودند

جهانگیری با اشاره به اینکه در این سال‌ها هیچ کارخانه‌ای به خاطر نبود مواد اولیه تعطیل نشد این سوال را مطرح کرد که چرا کسی نمی پرسد که چگونه پتروشیمی کشور به فروش رفت مگر کشتی‌ها، بانک‌ها و بنادر تحت تحریم قرار نداشت؟ چرا کسی نمی‌پرسد که این دولت چگونه 100 تا 130 میلیون دلار کالا با وجود تحریم‌ها وارد کشور کرد؟ در حالی که تک تک کشتی‌های ما را به نام تحریم کرده بودند.

معاون اول رییس جمهوری گفت: همه اینها به این خاطر انجام شد که اعضای دولت و رییس جمهوری تحت رهبری مقام معظم رهبری متعهد و هم پیمان شده بودند که سیاست آمریکا را به شکست بکشانند این اتفاق افتاد نه اینکه ما بگوییم آنها شکست خوردند بلکه خودشان به شکست فشار حداکثری اعتراف کردند.

برخی دوستان با نادانی به دولت فشار آوردند و زخم زبان زدند

جهانگیری با ابراز تأسف از اینکه برخی دوستان با نادانی به دولت فشار آوردند و زخم زبان زدند و حتی به دولت توصیه به استعفا و کناره‌گیری می‌کردند، گفت: البته ما در دوران جنگ اقتصادی سیاست هایی اتخاذ کردیم که در شرایط عادی با آن موافق نبودیم، دخالت‌هایی در امر اقتصاد داشتیم که خودمان مخالف آن مداخله ها بودیم زیرا در این مقطع توسعه مورد نظر ما نبود بلکه دولت به زندگی مردم به ویژه زندگی ضعیف‌ترین اقشار جامعه توجه داشت و متناسب با آنها سیاست اتخاذ می‌کرد.

معاون اول رییس جمهوری با قدردانی از مردم ایران که بزرگوارانه و صبورانه با وجود همه رنج‌ها به دولت کمک کردند تا سیاست.ها را پیش ببرد، اظهار داشت: اگر درآمد فروش نفت و میعانات نفتی که بیش از صد میلیارد دلار در سال می‌شد از بین نمی ‌رفت و ایران می‌توانست از خطوط ارزی خود که یک رقم آن 30 میلیارد دلار با یک کشور شرقی بود استفاده کند قطعاً شرایط فرق می‌کرد اگر این منابع در اختیار دولت قرار می‌گرفت با توجه سیاست‌های عالمانه امروز شرایط کشور و مردم متفاوت می‌بود.

جهانگیری به از دست رفتن بیش از یک و نیم میلیون شغل در اثر کرونا اشاره کرد و گفت: سلامت مردم در سال 1399 در معرض خطر قرار گرفت، کرونا همه دنیا را تحت تأثیر قرار داد اما پیامدهای منفی آن برای کشور ما با توجه به تحریم ها بیشتر بود.

معاون اول رییس جمهوری خطاب به ملت ایران گفت: رسانه‌های خارجی به کمک نیروهای برانداز و نیروهای کج سلیقه داخلی سعی کردند مهمترین سرمایه دولت یعنی امید، اعتماد و مشارکت مردم را از بین ببرند آنها به سرمایه اجتماعی دولت آسیب زدند و اگر این آسیب نبود می‌توانستیم از سرمایه اجتماعی برای پیشرفت امور بهتر استفاده کنیم.

بی‌توجهی به شکاف بین حاکمیت و جامعه و مردم و دولت ممکن است به حوادث نگران کننده‌ای منجر شود

جهانگیری با اشاره به قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها و نیز چالش‌ها و ابرچالش‌های پیش روی ایران گفت: مهمترین مانع برای این که ایران شرایط دشوار کنونی را پشت سر بگذارد دیرفهمی تحولات جامعه و جهان است قطعاً بی‌توجهی به سرمایه اچتماعی و رضایت مردم و نیز بی‌توجهی به شکاف بین حاکمیت و جامعه و مردم و دولت ممکن است به حوادث نگران کننده‌ای منجر شود.

معاون اول رییس جمهوری افزود: این دولت به پایان رسید و دولت جدید بر سر کار می‌آید با تمام وجود به عنوان یک ایرانی آرزو می‌کنم که دولت آینده بر مشکلات فایق آید. دولت جدید با توجه به هماهنگی سه قوه و حمایت نهادهای حاکمیتی از فرصت خوبی برخوردار است که اگر قدر دانسته شود و در جهت افزایش سرمایه اجتماعی از آن بهره‌برداری شود می‌توان نسبت به حل مشکلات امیدوار بود اما اگر این فرصت از دست رفت می‌تواند تبدیل به بحران شود و هنر مدیریت این است که نگذارد فرصت‌های طلایی از دست برود.

جهانگیری با توصیه به وزرا و مسئولان دولت تدبیر و امید برای ارائه و انتقال تجارب و نگرانی‌ها و راهکارهای خود به دولت آینده گفت: امیدوارم آنها نیز از این تجارب استفاده کنند. در این روزها هم آقای روحانی و هم من شرایط و مسائل را با رییس جمهور منتخب در میان گذاشتیم و هر جا که در ادامه کار نیاز باشد مشورت خواهیم داد. همه ما باید همیشه برای فداکاری و پاسداری از عظمت ایران، حفظ استقلال، آزادی، جمهوریت و صیانت از حقوق اساسی ملت آماده باشیم و با علاقه‌مندی در این موضوعات حضور به هم برسانیم امیدوارم که آینده ایران آینده مناسبی باشد و کشور با تدبیر عقلانیت و سیاست‌های مدبرانه از مخاطرات عبور کند.

معاون اول رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود با قدردانی از مدیران ارشد دولت تدبیر و امید به آنها خسته نباشید گفت و از رییس جمهور به عنوان فردی دانشمند و ارزشمند که از ابتدای پیروزی انقلاب در کنار امام عزیز و راحل و مقام معظم رهبری بودند، یاد کرد.

جهانگیری: با تجلیل از نقش کلیدی دکتر روحانی در استمرار نظام جمهوری اسلامی و خدمت به مردم در کسوت نمایندگی مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی و ریاست جمهوری گفت: دکتر روحانی همواره صاحب نظر و مرجع در هنگام سختی‌ها بوده است و در دوران جنگ تحمیلی و کمک به فرماندهی جنگ نقش بسزایی ایفا کرده است.

ارزش کارهای روحانی در آینده بهتر شناخته خواهد شد

معاون اول رییس جمهوری همچنین افزود: دکتر روحانی قبل از آنکه رییس جمهور کشور شود گنجینه اسرار کشور بود و در دوران ریاست‌جمهوری هم شخصیتی بودند که کشور را از دوران سختی عبور دادند و قطعاً ارزش کارهای ایشان در آینده بیشتر شناخته خواهد شد و من به نوبه خود به وی خسته نباشید می گویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار