واکنش معاون اول رئیسجمهوری به طرح فضای مجازی مجلس:
اینترنت از مواضع آشکار عدالتخواهی در کشور است
نمیتوان به مردم چیزی گفت ولی کار دیگری انجام داد/ نمیتوان به مردم دروغ گفت/ با علم و فناوری نمیتوان مبارزه کرد/نمیتوان با مردم خود مبارزه کرد، پیشرفت کشور در گرو سازگاری، گفتوگو و جلب مشارکت مردم برای وضع قوانین جدید است/ باید پیشرفت و توسعه ایران به جایگاهی برسد که مردم به زندگی در ایران افتخار کنند
تهران (پانا) - معاون اول رئیسجمهوری با اشاره به اینکه اقتصاد دیجیتال، هآی تک و مبتنی بر آی تی و آی سی تی جهت گیری آینده اقتصاد دنیا است، تاکید کرد ایران میتواند با بهرهگیری از نسل جوان زبده و تحصیلکرده در دانشگاههای داخل و خارج، اقتصادی مبتنی بر آی تی و آی سی تی داشته باشد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی معاون اول رئیسجمهوری، جهانگیری صبح امروز (شنبه) در آیین افتتاح نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت که در سازمان آموزش فنی-حرفهای کشور و با حضور روسای سازمانهای فنی-حرفهای سراسر کشور برگزار شد، به ورود دانش و فناوریهای نوین در فضای جدید جهانی و ورود به داخل کشور اشاره و تصریح کرد: نباید زمانی که با یک پدیده جدید روبرو میشویم تنها به فکر عوارض سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت استفاده از آن پدیده باشیم.
معاون اول رئیسجمهوری با تاکید بر اینکه باید از گذشته درس عبرت گرفت، به مقاومت در استفاده از همه پدیدههای نو نظیر راه آهن، تلویزیون، ویدیو و ماهواره اشاره کرد و گفت: در مقطعی از تلویزیون به عنوان اتاق شیطان یاد میشد. این در حالی است که امروز در همه روستاهای کشور از این تجهیزات دنیای ارتباطات استفاده میشود. باید در نظر داشت که با علم و فناوری نمیتوان مبارزه کرد البته این مباحث نیازمند قواعد و قوانین حکمرانی دقیقی هستند که باید به درستی نوشته شود.
وی افزود: ممکن است شبکهای در فضای مجازی ایجاد و تحت تاثیر سیاستهای جایی از دنیا قرار داشته باشد و عوارضی برای کشور به وجود آورد اما باید در نظر داشت که نمیتوان با مردم خود مبارزه کرد و پیشرفت کشور در سازگاری، گفتوگو و جلب مشارکت مردم برای وضع قوانین جدید است.
امکانپذیر نیست که در دنیای امروز مطلبی را از مردم مخفی و یا بر آنها تحمیل کرد
جهانگیری با تاکید بر اینکه اتکا بر فناوریهایی نظیر آی تی و آی سی تی موجب افزایش شفافیت است، تصریح کرد: امکانپذیر نیست که در دنیای امروز مطلبی را از مردم مخفی و یا بر آنها تحمیل کرد. امروز نمیتوان به مردم دروغ گفت. کشور در مرحلهای قرار دارد که نمی توان به مردم چیزی گفت ولی کار دیگری انجام داد.
معاون اول رئیسجمهوری با اشاره به فعالیت اقتصادی چندین میلیون ایرانی در فضای مجازی و اینترنت، ادامه داد: اینترنت از مواضع آشکار عدالت خواهی در کشور است تا جایی که یک روستایی در منطقه خاش در سیستان بلوچستان با استفاده از اینترنت و ایجاد کسب و کار توانسته کالاهای خود را با جلب مشتری به سراسر دنیا بفروشد که این مهم از مزایای بسیار زیاد گسترش اینترنت و پهنای باند در کشور است که با تلاشهای دولت تدبیر و امید فراهم شده است.
وی همچنین با اشاره به شیوع بیماری کرونا تصریح کرد: اگر اینترنت، پهنای باند و امکانات و زیرساختهای فضای مجازی در این دولت توسعه نیافته بود کشور با مشکلات عدیدهای روبرو میشد. اگر پهنای باند در کشور ایجاد نمیشد ۱۴ میلیون دانش آموز، ۹۰۰ هزار معلم، ۴ میلیون دانشجو و اساتید دانشگاه نمیتوانستند از طریق شبکههای مجازی و همچنین شبکه شاد در آموزش و پرورش کلاسها و آموزش های خود را برقرار کنند.
جهانگیری تاکید کرد: در حال حاضر ۲۰ میلیون خانوار با بهره گیری از فضای مجازی و اینترنتی میتوانند وام قرض الحسنه دریافت و یا خرید الکترونیکی داشته باشند. دنیای مجازی و اینترنت و اقتصاد مرتبط با این بخش دنیای متفاوتی خواهد بود.
معاون اول رئیسجمهوری با تاکید بر اینکه هنر مراکز فنی و حرفهای در کشور این است که تحلیلی دقیق نسبت به آینده اقتصاد کشور و جهان داشته باشند، افزود: افراد باید متناسب با تحلیلهای اقتصادی به روز آموزش ببینند تا منبع درآمد برای خود داشته باشند. به منظور تحقق این مهم در جلسات اول شورای آموزش فنی و حرفه ای سیاستهای مبتنی بر آینده پژوهی و علم بروز، اقتصادی جهانی و حرکت اقتصادی کشور اتخاذ شد.
وی با بیان اینکه اگر مهارت آموزی سنتی و مدرن متناسب با شرایط جدید جایگاه خود در کشور را پیدا کند مسائل کشور حل میشود، ادامه داد: افراد دارای مهارت حتما میتوانند شغل پیدا کنند و یا تبدیل به یک کارآفرین شوند. در یکی از بازدیدهای خود از دانشگاه فنی و حرفهای از رییس سازمان فنی و حرفهای پرسیدم که چند نفر از فارغالتحصیلان از دانشگاههای مرتبط با این سازمان میتوانند بعد از فارغ التحصیلی صاحب شغل و یا منبع درآمد شوند که رییس این سازمان با اطمینان بالایی اعلام کرد که درصد بالایی از فارغ التحصیلان از دانشگاهها و هنرستانهای مرتبط با این سازمان می توانند صاحب شغل شوند.
جهانگیری با بیان اینکه افرادی که در جامعه دورههای مهارت آموزی را در مراکز فنی حرفهای طی کردهاند به درجهای میرسند که با اعتماد به نفس بالا میتوانند در کشور کار ایجاد کنند، افزود: آموزش مهارت میتواند به بالا رفتن اعتماد به نفس فرد کمک بالایی نماید تا جایی که خود را کارآفرین بداند و با ریسک بالا به ایجاد اشتغال در کشور و سرمایهگذاری مبادرت کند.
معاون اول رئیسجمهوری با تاکید بر اینکه توانمندی و بالندگی ملی کشور با ایجاد مهارت افزایش مییابد، ادامه داد: اگر نیروی بیکار در کشور وجود داشته باشد، سرمایه بزرگی از کشور هدر میرود و نیروی انسانی سرمایهای است که به وسیله آن میتوان اقتصاد بزرگ کشور را به نقطهای برسانیم که بیکاری در کشور با توجه به مهارت افزایی کاهش یابد.
عنوان دانشگاهی زمانی به کار میآید که برای تولید کار و بعنوان منبع درآمد استفاده شود
وی تبدیل مهارت آموزی به فرهنگ عمومی و گفتمان غالب در جامعه را مهمترین رسالت سازمان فنی و حرفهای توصیف و تاکید کرد: مقام معظم رهبری دو مبنای توسعه و تولید علم و فناوری را در کشور بنا گذاشتهاند که الان تبدل به گفتمان غالب در کشور شده است و توسعه و پیشرفت ایران بدون توسعه علم امکانپذیر نیست.
جهانگیری همچنین به تعداد بالای فارغ التحصیلان در دانشگاههای کشور با مدارک بالای تحصیلی اشاره کرد و افزود: زمانی در جامعه همه به دنبال این بودند که در رشتههای پزشکی و مهندسی تحصیل کنند و یا با مدارک دکتری فارغ التحصیل شوند بطوریکه امروز تعداد زیادی از افراد با مدارک تحصیلی عالی در کشور وجود دارند اما نمیتوانند با این مدارک منبع درآمدی برای خود و خانواده ایجاد کنند. متاسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که افراد با مدارک بالا و حتی دکتری و فوق لیسانس آزمونهای مشاغل پایین شرکت میکنند.
وی ادامه داد: عنوان دانشگاهی زمانی به کار میآید که برای تولید کار و بعنوان منبع درآمد استفاده شود.
معاون اول رئیسجمهوری همچنین بر بروزرسانی دانش کارگران و مدیران خط تولید در کارخانهها و بنگاههای اقتصادی تاکید کرد و افزود: باید کسانی که در یک بنگاه اقتصادی مشغول به کار است بدانند دستگاهی که با آن کار میکنند در طول زمان چه تغییراتی داشته است و با بروز رسانی و بهرهوری به بنگاه اقتصادی خود کمک نمایند. مهمترین اتفاق برای نیروی انسانی در بنگاه اقتصادی آموزشهای مداوم، بروز و مبتنی بر یافتههای جدید علمی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه تردیدی نیست مهمترین و اصلی ترین وظیفه مردم و مسئولان توسعه ایران است، اظهار داشت: باید پیشرفت و توسعه ایران به جایگاهی برسد که مردم از اینکه در ایران زندگی میکنند و ایرانی هستند به خود افتخار کنند. تنها گذشته ایران افتخارآمیز نیست بلکه باید امروز همه ایرانیان به جایگاهی رفیع از رفاه، توسعه و اشتغالزایی و زندگی آبرومندانه برسند.
جهانگیری با بیان اینکه توسعه مسیر جدیدی نیست که خلق کنیم بلکه راهی است که همه دنیا با موفقیت طی کردهاند، ادامه داد: توسعه نیازمند سیاستهای عالمانه و منطبق با فرهنگ جامعه و مسائل محلی هر کشور است و باید در این مسیر از تجارب موفق سایر کشورها بهره بگیریم.
معاون اول رئیسجمهوری با تاکید بر اینکه توسعه پایدار بدون توسعه علمی و فناوری ممکن نیست، افزود: هیچ کشوری نمیتواند تنها بر منابع طبیعی خدادادی تکیه کند و شاید در برههای از زمان با استفاده از مواهب این منابع طبیعی اقتصادی بزرگ با رفاه و زیرساختهای توسعهای داشته باشد ولی اگر این کشور متکی به توسعه پایدار و توجه به مباحث انسانی و علم و براساس پیش بینی آینده از اقتصاد توسعه نباشد باید منتظر روزی باشد که این منابع تمام میشود و مردم این کشور به چرخه فقر ورود پیدا میکنند.
وی با تاکید بر اینکه باید توسعه مبتنی بر توسعه علمی، فناوری و آینده اقتصاد ایران باشد، ادامه داد: باید اقتصاد ایران از اتکا بر منابع طبیعی به اقتصاد دانش بنیان، نخبه محور و با نگاه به دنیای دیجیتال باشد.
معاون اول رئیسجمهوری تصریح کرد: توسعه منابع انسانی اولویت نخست کشور است و کشوری که نیروی انسانی زبده که از هر نظر توانایی تولید کار و ثروت دارد، مسیر توسعه را به سرعت به خوبی طی میکند.
جهانگیری با اشاره به اینکه در چهل سال گذشته طبق شاخصهای بین المللی جایگاه و رتبه خوبی در توسعه انسانی در جمهوری اسلامی ایران بوجود آمده است، ادامه داد: نوآوری و خلاقیت مهمترین ویژگیها در بحث توسعه انسانی است و دانشگاه های بزرگ به این سمت میروند که دانشگاههای نسل جدید باید کارآفرین بوده و تنها به فارغالتحصیل دانشجویان خود فکر نکرده بلکه به دنبال پرورش کارآفرین و یک فرد توانا به تولید و خلق کار باشند.
وی همچنین به اهمیت آموزش و پرورش در شکلگیری پرورش نیروی انسانی در کشور اشاره و تصریح کرد: در کنار آموزشهای کلاسیک در وزارتخانههای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیاز به آموزشهای مکمل دیگری است که از ضرورت های اجتناب ناپذیر برای زندگی فردی و اجتماعی آحاد جامعه است که در غیر اینصورت نمیتواند از توانمندیهای شخصی و زندگی اجتماعی بهره کامل را ببرد.
جهانگیری با اشاره به اینکه طبق تحلیل جامعه شناسان در حال عبور از دوران مخاطرهآمیز و با مخاطرات متعددی هستیم ادامه داد: از یک طرف تحریم و فشارهای اقتصادی علیه کشور، زندگی مردم را سخت کرده است، همچنین مخاطره کرونا تمام ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و در کنار این مسائل مشکلات محیط زیستی و مخاطرات طبیعی نیز جامعه را با خطراتی روبرو کرده است که البته این کشور برای عبور از این مخاطرات و دور زدن تنگناها نیازمند مجموعه از آموزش های مکمل است تا از دل تهدید فرصت بوجود آید و با کمک یکدیگر بتوانیم از این مخاطرات با موفقیت عبور کنیم.
معاون اول رئیسجمهوری خاطرنشان کرد: باید جهتگیری آموزش مهارتهای فنی حرفهای به این سمت رود تا انسانی توانمند بسازد تا بتواند در زندگی فردی و اجتماعی تغییر بوجود آورد.
وی همچنین بر اهمیت آموزش مهارتهای قدیمی و سنتی در کنار آموزشهای مدرن در دنیا تاکید کرد و گفت: مهارتهای سنتی از جمله ساختمان سازی، کارهای فیزیکی و مکانیکی در یک جامعه مدرن همچنان یک نیاز جدی است اما مهمترین موضوعی که باید جهتگیری آموزشهای فنی و حرفهای در دانشگاهها و هنرستانهای کشور باشد این مهم است که اقتصاد جهان به چه سمتی میرود و به چه نیرویی نیاز دارد.
نباید این پندار در جامعه بوجود آید که بر مردم با مشکلات معیشتی حکومت کنیم
جهانگیری ضرورت کاهش اتکا به درآمدهای نفتی را از سیاستهای اصلی کشور خواند و با اشاره به کاهش درآمدهای نفت پس از تحریم های آمریکا، گفت: باید از همه ظرفیتهای کشور برای توسعه و کاهش فقر در کشور استفاده شود. امکان ندارد که یک ایرانی دلسوز آینده ایران و مردم کشورش باشد و نسبت به این مساله دغدغه نداشته باشد. نباید این پندار در جامعه بوجود آید که بر مردم با مشکلات معیشتی حکومت کنیم.
معاون اول رئیسجمهوری در ابتدای سخنان خود با ابراز خرسندی از حضور در سازمان آموزش فنی و حرفهای در روزهای پایانی دولت از تمامی دست اندرکاران و فعالان آموزش مهارتهای فنی و حرفهای در سراسر کشور قدردانی کرد.
محمد شریعتمداری وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه بکارگیری نیروهای جوان و بانوان منشا خدمات گستردهای در سازمان فنی و حرفه ای شده است ادامه داد: نهضت مهارت افزایی که با همت دولت تدبیر و امید در کشور بوجود آمده است بدون همکاری صنعتگران و کارآفرینان امکانپذیر نیست.
وی همچنین تولید محصولات فرهنگی دییجیتال و الکترونیک، آموزش مهارت های فنی و حرفه ای در دانشگاه ها و مدارس علی رغم شروع کرونا، بالا بردن سطح آموزش معلولان و بازتوانی مهارت آسیب دیدگان اجتماعی و همچنین توان افزایی روستاییان و عشایر را از جمله اقدامات وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی و همچنین سازمان فنی و حرفه ای در دولت دوازدهم برشمرد.
وزیر آموزش و پرورش: اقبال اجتماعی به یادگیری مهارتهای فنی و حرفه ای در کشور در حال افزایش است
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز با تاکید بر اینکه مهارتهای فنی و حرفهای مهمترین مهارتها برای مشارکت موثر اجتماعی است، افزود: آموزش مهارتهای فنی و حرفهای در هنرستانهای کشور تا جایی که ۵۰ درصد دانش آموزان دوره متوسطه قادر به گذراندن این آموزشها و مهارتها باشند از اولویتهای جدی این وزارتخانه است و خوشبختانه اقبال اجتماعی به یادگیری مهارتهای فنی و حرفه ای در کشور در حال افزایش است.
همچنین در این مراسم با حضور اسحاق جهانگیری و بصورت ویدئو کنفرانسی از ۳۵۴ مرکز جوار و بین کارگاهی بهره برداری و همچنین از ۵۰۰ استاندارد جهانی رونمایی شد. پیش از این مراسم نیز جهانگیری از نمایشگاهی که توانمندیهای نیروهای آموزش دیده در سازمان فنی و حرفهای در بخشهای رباتیک، خراطی، جواهرسازی، طراحی مهندسی و مکانیک، مکاترونیک و تولیدات محصولات پزشکی و بهداشتی را به نمایش گذاشته بود، بازدید کرد.
ارسال دیدگاه