9 محصول معدنی در بهار امسال با افزایش تولید مواجه شدند

تهران (پانا) - در بهار امسال از بین ۱۲ محصول منتخب معدنی، ۹ محصول رشد تولید و تنها سه محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت تولید داشته‌اند که در بین آن‌ها شمش آلومینیوم، ظروف چینی و شیشه جام بالغ بر ۳۰ درصد افزایش تولید داشته و در صدر جدول هستند.

کد مطلب: ۱۲۰۱۶۰۹
لینک کوتاه کپی شد
9 محصول معدنی در بهار امسال با افزایش تولید مواجه شدند

براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از عملکرد حوزه معدن و صنایع معدنی کشور در مجموع سه ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد که از ۱۲ محصول منتخب معدنی مورد بررسی قرار گرفته در این گزارش تولید شمش آلومینیوم، ظروف چینی، شیشه‌جام، کاشی و سرامیک، کاتد مس، ظروف شیشه‌ای، فولاد خام، سیمان و کنسانتره زغالسنگ به ترتیب از ۳۹.۹ درصد تا ۴.۹ درصد، بیشترین افزایش تولید را داشته و به ترتیب چینی بهداشتی، آلومینا و محصولات فولادی میزان تولیدشان نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته بین ۱۶.۸ درصد تا یک درصد کاهش یافته است.

هرچند که افت یک درصدی عدد کاهش قابل توجه نیست اما باتوجه به اینکه فولادسازان کشور به اوضاع خود می‌بالند و مرتبا از افزایش تولید، افزایش صادرات صحبت می‌کنند، آمار کاهشی چندان جالب نیست؛ البته که براساس برنامه‌های تعریف شده برای سال ۱۴۰۰ در بخش معدن، وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش تولید فولاد خام، آهن اسفنجی، آلومینا، کاشی و سرامیک و شیشه جام برنامه‌ریزی کرده اما در مقابل معتقد است که تولید محصولات فولادی، کاتد مس، شمش آلومینیوم و سیمان نسبت به سال ۱۳۹۹ کمتر شود که به‌نظر می‌رسد میزان بالای تولید این محصولات معدنی در سال گذشته، دلیل بر این تصمیم است.

فعالان معدنی گرچه در کاهش تولید محصولات فولادی مطابق برنامه‌ریزی وزارت صمت پیش رفته‌اند اما گویا در تولید شمش آلومینوم که در صدر افزایش تولید است و سیمان و کاتد مس، چندان اعتقادی به برنامه‌ریزی وزارت صمت ندارند.

طبق آمار، شمش آلومینیوم در مدت مذکور با رشد قریب به ۴۰ درصدی (۳۹.۹ درصد) بیشترین افزایش تولید را داشته است. در سه ماهه ابتدایی امسال تولید این محصول معدنی ۱۳۵ هزار و ۷۰۰ تن بوده است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۹۷ هزار تن شمش آلومینیوم تولید شده است.

پس از آن ۱۴ هزار و ۱۰۰ تن ظروف چینی و ۳۳۲ هزار و ۷۰۰ تن شیشه‌جام در سه ماهه سال جاری تولید شده که نسبت به ۱۰ هزار و ۳۰۰ تن ظروف چینی و ۲۵۳ هزار تن شیشه‌جام تولید شده در سه ماهه ابتدایی سال گذشته به ترتیب ۳۷.۹ و ۳۱.۵ درصد افزایش تولید را رقم زده‌اند.

کاشی و سرامیک نیز با ۲۲.۷ درصد افزایش تولید نسبت به سه ماهه ابتدایی سال گذشته که از ۸۹ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۶۰۰ متر مربع تولید شده بود، در مت مذکور سال جاری میزان تولید را به ۱۰۹ میلیون و ۵۷۴ هزار و ۳۰۰ متر مربع رسانده است.

رشد زیر ۱۰ درصدی ۵ محصول منتخب معدنی

الباقی محصولات معدنی مورد بررسی، زیر ۱۰ درصد افزایش تولید داشته‌اند؛ بدین صورت که کاتد مس با افزایش ۹.۴ درصدی تولید در سه ماه نخست سال جاری معادل ۷۸ هزار و ۶۰۰ تن تولید شده است. در فصل بهار سال گذشته میزان تولید این محصول معدنی برابر ۷۱ هزار و ۸۰۰ تن ثبت شده است.

ظروف شیشه‌ای و فولاد خام نیز به ترتیب افزایش ۷.۶ درصد و ۷.۵ درصد تولید را در سه ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند. در حالی که در مجموع سه ماه نخست سال گذشته ۱۷۴ هزار و ۲۰۰ تن ظروف شیشه‌ای و هفت میلیون و ۱۶۸ هزار و ۸۰۰ تن فولاد خام تولید شده که این آمار تولید در مدت مشابه سال جاری به ترتیب به ۱۸۷ هزار و ۴۰۰ تن (برای ظروف شیشه‌ای) و هفت میلیون و ۷۰۹ هزار و ۷۰۰ تن (برای فولاد خام) افزایش یافته است.

در نهایت نیز دو محصول سیمان و کنسانتره زغالسنگ کمترین رشد تولید را در مقایسه آماری فصل بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته ثبت کرده‌اند. در سه ماهه سال جاری سیمان با رشد پنج درصدی از ۱۶ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۳۰۰ تن در سه ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ به ۱۷ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۹۰۰ تن در سه مجموع سه ماهه نخست امسال رسیده است.

کنسانتره زغال‌سنگ نیز در سه ماهه ابتدایی سال جاری ۳۵۹ هزار و ۸۰۰ تن تولید شده که نشان از افزایش ۴.۹ درصدی این محصول معدنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد؛ چراکه در سه ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ از این محصول ۳۴۳ هزار تن تولید شده بود.

محصولات فولادی هم دچار افت تولید شد

در مقابل چینی بهداشتی ۱۶.۸ درصد، آلومینا ۱۰.۹ درصد و محصولات فولادی یک درصد کاهش تولید را در فصل بهار سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند.

در مدت مذکور سال جاری چینی بهداشتی ۲۰ هزار و ۷۰۰ تن تولید شده؛ در حالی که این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۲۴ هزار و ۹۰۰ تن ثبت شده است.

همچنین در حالی که در سه ماهه سال گذشته ۶۲ هزار و ۸۰۰ تن آلومینا تولید شده بود، این عدد در مدت مشابه امسال به ۵۶ هزار تن رسیده است.

کمترین افت تولید نیز مختص محصولات فولادی است که ۸۶۰۰ تن کمتر شده و از شش میلیون و ۳۳۰ هزار و ۷۰۰ تن تولید شده در سه ماهه ۱۳۹۹ به شش میلیون و ۳۲۲ هزار و ۱۰۰ تن در مجموع سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار