جایگاه فیلم کوتاه در اکران (۱۳)

معراجی: فیلم کوتاه ذائقه مخاطب امروزی است

تهران (پانا) - نوشین معراجی معتقد است برای جشنواره‌ بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که سال‌ها تنها پشتیبان فیلمسازهای فیلم کوتاه بوده است، انتخاب شدن آن به عنوان جشنواره ای که فیلم برتر آن ضامن حضور در اسکار است اتفاق بزرگ و موفقیت‌آمیز است.

کد مطلب: ۱۲۰۱۱۳۳
لینک کوتاه کپی شد
معراجی: فیلم کوتاه ذائقه مخاطب امروزی است

نوشین معراجی نویسنده و کارگردان سینما درباره جایگاه سینمای کوتاه ایران به پانا گفت: « اکنون فیلم کوتاه به جایگاه نسبتاً مناسب و شناخته شده‌ای دست یافته است. جشنواره فیلم کوتاه تهران و سپس اکران‌های «هنر و تجربه» باعث شناخت بیشتر مخاطبان نسبت به عرصه فیلم کوتاه شد و هم اکنون این شاخه از سینما مخاطبان و طرفداران خود را دارد.»

وی درباره دلیل مقبولیت سینمای کوتاه ایران در جهان بیان کرد: «شاید دلیل این مساله روند رشد و تکامل بشر به سمت مینی‌مالیست باشد؛ آدم‌ها امروزه کم حوصله‌تر از سابق و مصرف‌گرا هستند بنابراین فیلم کوتاه شاید بتواند در کوتاه‌ترین زمان عمیق‌ترین مسائل را واکاوی کرده و به مخاطب ارائه دهد. سلیقه انسان امروز سلیقه خلاصه‌گویی است و حتی دیگر توان خواندن و شنیدن داستان‌های بلند را ندارد که شاید یکی از دلایل اصلی بالا رفتن جایگاه فعلی فیلم کوتاه این موضوع باشد.»

معراجی در مورد شرایط ساخت فیلم‌های کوتاهش نیز گفت: «من اغلب فیلم‌های کوتاهم را در سخت‌ترین شرایط موجود ساخته‌ام، چراکه همان طور که می‌دانیم فیلم کوتاه به دلیل نداشتن بازگشت سرمایه اغلب با سرمایه اندک شخصی یا با حمایت انجمن سینمای جوان که آن هم بسیار کم و اندک بوده ساخته شده است. بنابراین همیشه مجبور به سرعت عمل بخشیدن به پروسه تولید بوده‌ام که شرایط روانی و احساسی من را نسبت به میزانسن‌های طراحی شده‌ام، سخت می‌کرد.»

وی درباره حضور در جشنواره‌ها داخلی و خارجی و اینکه آیا حضور در آنها غایت فیلمسازهای کوتاه است یا خیر، اظهار کرد:«جشنواره‌های داخلی و خارجی خواه ناخواه بر رزومه فیلمساز بار مثبت زیادی اضافه می‌کند و یک فیلمساز با این رزومه به دست آمده می‌تواند نظر تهیه‌کننده جدید را برای ساخت فیلم بعدی خود جلب کند.»

کارگردان فیلم سینمایی «پسر» که این روزها در سینماهای «هنروتجربه» در حال اکران است، درباره مهیا شدن شرایط اکران برای فیلم‌های کوتاه و اینکه اگر شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که اکران برای سینمای کوتاه هم مساعد شود، آیا کیفیت فدای کمّیت می‌شود یا خیر؟ گفت: «این موضوع بستگی به نگرش فیلمسازها دارد. همان طور که در سینمای بدنه هنوز فیلمسازهایی هستند که بسیار مستقل و آرتیستی فیلم خاص می‌سازند و برای‌شان اهمیتی ندارد که آیا سالن‌های سینما را پر می‌کنند یا نه؛ در مورد فیلم کوتاه هم احتمالا این مساله پیش خواهد آمد که فیلمساز صاحب سبک به روش و کار خود ادامه می‌دهد و در نهایت مسیر درست خود را تثبیت خواهد کرد.»

وی درباره اینکه آیا اکران‌های موقتی مثل هنروتجربه به سینمای کوتاه کمک می‌کند؟ بیان کرد: «یکی از دلایلی که فیلم کوتاه امروز جایگاه مستحکم‌تری نسبت به سال‌های قبل دارد حمایت «هنر و تجربه» جهت اکران فیلم‌های کوتاه است. تا جایی که پیش از آن فرهنگ‌سازی درستی برای تقاضای این رشته خاص وجود نداشت اما امروزه مخاطبان عام نیز اکران‌های فیلم کوتاه را در هنرو تجربه دنبال می‌کنند.»

معراجی در پایان درباره پیوستن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در زمره جشنواره‌های معتبر جهانی که فیلم برگزیده‌اش به اسکار معرفی می‌شود، گفت: «برای جشنواره‌ای که سال‌ها تنها پشتیبان فیلمسازهای فیلم کوتاه بوده است، این اتفاق گامی بزرگ و موفقیت‌آمیز است. جشنواره فیلم کوتاه تهران با این دستاورد بزرگ بر اعتبار خود بسیار افزود که در همین راستا اعتبار فیلمسازهای خود و همچنین فیلم کوتاه را دوچندان کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار