کارهایی که از آن متنفریم را چگونه انجام دهیم؟

تهران (پانا) - احساس آشفتگی و اضطراب می‌کنید و حالتان بد است چون باید کارهایی را انجام دهید که علاقه‌ای به آن‌ها ندارید؟ خودِ احساسات منفی به تنهایی می‌توانند مانعی برای انجام کارها باشند، چه برسد به اینکه از انجام این کارها متنفر هم باشید!

کد مطلب: ۱۲۰۰۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد
کارهایی که از آن متنفریم را  چگونه  انجام دهیم؟

به‌گزارش تبیان، مطالعات نشان می‌دهند علت تعلل در انجام کاری معمولاً به خود آن کار ربطی ندارد، بلکه به احساسات منفی ناشی از انجام آن کار مرتبط است. برای غلبه بر تعلل باید راه‌هایی پیدا کنید که این احساسات منفی را بپذیرید و بر آن‌ها غلبه نمایید. پس اول باید نگرشتان را تغییر بدهید.

پنج قدم به سوی تغییر نگرش

روش‌های زیر به شما کمک می‌کنند بر احساسات منفی خود غلبه کرده و نگرش منعطف‌تری پیدا کنید تا زمانی که مجبورید کاری را انجام دهید که علاقه‌ای به آن ندارید، بدانید چگونه با احساسات منفی ناشی از آن کنار بیایید.

1- به خودتان یادآوری کنید که چرا باید کار مورد نظر را انجام دهید
شما باید بدانید چرا و به چه علتی مجبور هستید کاری را انجام دهید و ریشه‌ی انگیزه‌تان را بدانید. اگر متقاعد شوید که لازم است کاری را انجام دهید، بخش زیادی از احساسات منفی‌تان کمرنگ‌تر خواهد شد.

2- به احساسات مثبتی فکر کنید که بعد از انجام کار خواهید داشت
کمی فکر کنید و احساسات خوب و خوشایندی را تجسم کنید که اگر موفق به انجام کار مورد نظر شوید خواهید داشت. ذهنتان را باز کنید و تمرکزتان را روی نتیجه بگذارید. مثلاً اگر از نظافت خانه متنفرید به حس خوبی فکر کنید که از یک خانه تمیز و مرتب خواهید داشت.

3- کار مورد نظر را به صورت یک چالش یا فرصت ببینید
مدام پیش خودتان تکرار نکنید که از انجام فلان کار نفرت دارم. در عوض آن کار را به چشم فرصتی ببینید که نتیجه‌ی خوبی عایدتان خواهد کرد. اگر کاری را که علاقه‌ای به آن ندارید به چشم چالشی خلاقانه ببینید، انجامش برایتان ساده‌تر خواهد شد.

4- با تغییر عبارت «مجبورم» به «بهتر است» یا «به نفعم است»، به حس شکرگزاری برسید
خیلی از مواقع می‌توانید به جای «مجبورم ...» از «بهتر است ...» استفاده کنید و تحت تأثیر همین تغییر ساده، احساس خود را نیز تغییر دهید. در همان مثال بالا وقتی پیش خود بگویید بهتر است خانه را تمیز و مرتب کنم، می‌توانید به این فکر کنید که یعنی خانه و سرپناهی دارم که می‌توانم آن را تمیز و مرتب کنم و بابت همین خدا را شکر می‌کنم. این طرز فکر کمکتان می‌کند در عرض مدت بسیار کوتاهی، انگیزه و حس خوب برای انجام کار مورد نظرتان پیدا کنید.

5- حواستان به کلماتی که استفاده می‌کنید باشد و تأثیرشان را دست‌کم نگیرید
همان‌طور که گفتیم، کلماتی مانند «متنفرم» یا «بدم می‌آید» فقط منجر به نگرش و حس منفی می‌شوند. شاید باور نکنید اما حتی تغییر «متنفرم» به «دوست ندارم» هم می‌تواند تفاوت زیادی در احساستان ایجاد کند. استفاده از کلمات با بار منفی کمتر، کمتر هم به شما احساس منفی می‌دهد و بیشتر احساس آرامش خواهید کرد. به هر حال شما قرار نیست بجنگید، فقط لازم است کاری را انجام دهید.
تغییر نگرش اتفاقی نیست که به یک باره رخ دهد و نیاز به تمرین مداوم دارد که باید در موقعیت‌های گوناگون امتحان کنید. ولی مطمئن باشید با بهتر شدن دیدتان، خیلی از کارها را ساده‌تر انجام خواهید داد.

حالا که نگرشتان را تغییر دادید چگونه باید کار مورد نظر را انجام دهید؟

چه قدم‌های کوچکی باید بردارید تا روندی بهتر و یکنواخت‌تر به سمت هدفتان داشته باشید؟ یادتان باشد که هیچ راه قطعی و کاملی برای شروع وجود ندارد. هر وقت در موقعیتی گرفتار شدید و به دنبال بهترین برنامه بودید، یادتان باشد که: «خود ِ شروع کردن همه چیز را تغییر می‌دهد». پس شروع کنید:

1- لیستی از تمام کارهایی که باید انجام شود تهیه کنید
هر آنچه لازم است انجام دهید را از مغزتان روی کاغذ بیاورید تا ذهنتان از آشفتگی و فکر اینکه از همه مهم‌تر کدام است آزاد شود. اهمیت نوشتن را دست‌کم نگیرید.

2- یک تا سه اولویت تعیین کنید
مهم‌ترین کاری که باید زودتر انجام شود چیست؟ چه چیزهایی در حال حاضر واقعاً اولویت دارند؟ از خودتان این سؤال را چند بار بپرسید و به ذهنتان اجازه دهید صادقانه جواب دهد و همان را بنویسید.

3- یک قدم کوچک به سمت جلو بردارید
حرکت کوچکی انجام دهید که پیش خودتان بدانید شروع کرده‌اید.

4- اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید
اگر به اطلاعات یا ابزارهای خاصی برای انجام کار نیاز دارید، تهیه کنید. مثلاً اگر لازم است نظر چند نفر دیگر را هم بدانید پس شروع کنید یا اگر لازم است چند آدرس را پیدا کنید دست به کار شوید.

5- جایی را برای حوادث غیرمترقبه در ذهنتان باز کنید
گاهی اوقات در بین برنامه‌ای که در حال انجامش هستید اتفاقاتی می‌افتد که انتظارش را نداشتید، در این‌جور مواقع اگر از قبل هیچ پیش‌زمینه و جایی برای این مشکل باز نکرده باشید خیلی جا می‌خورید و ممکن است به کلی برنامه‌تان را تعطیل کنید. پس همیشه برای هر اتفاقی آماده باشید.

6- هدف بزرگ تعیین نکنید
یادتان باشد شما قرار است کاری را انجام دهید که علاقه‌ی چندانی به آن ندارید، ضمناً به طور کلی بهتر است هدف‌های خود را کوچک‌تر کنید تا عملی‌تر باشند.

7- استراحت‌های کوتاه داشته باشید
استراحت‌های کوتاه کمک می‌کنند سطح انرژی‌تان حفظ شود. پنج دقیقه ورزش، گپ و گفتی با یک همکار یا دوست، یک مدیتیشن کوتاه یا چند دقیقه پیاده‌روی به شما کمک می‌کند با انرژی و ذهن بازتری ادامه دهید. وقتی علم هم این مسئله را تائید کرده چرا انجامش ندهید؟!

8- خودتان را تشویق کنید
بیشتر افراد وقتی کار را به انجام می‌رسانند احساس خوبی دارند نه احساس بد. پس بعد از انجام هر مرحله از کار، هرچند کوچک، خودتان را تشویق کرده و با گفتگوی مثبتی که با خود دارید از خودتان تشکر کنید، مثلاً: «آفرین! تو انجامش دادی» یا «بله من توانستم، من فوق‌العاده‌ام!» یا هر عبارتی که روی‌تان اثر می‌گذارد. تشویق و تقدیر، بخش پاداش‌دهی مغز را فعال می‌کند و شما احساس خوبی خواهید داشت تا باز هم کارهایی را که این احساس خوب را به شما می‌دهند انجام دهید. گفتگوهای مثبت با خود چند بار در طول روز، روحیه و اعتماد بنفس‌تان را تقویت خواهد کرد.

9- هر وقت لازم بود «قدم بزرگ» را بردارید
بعضی از کارها با قدم‌های کوچک شدنی نیستند. در این مواقع باید قدم بزرگ را بردارید. مثلاً شاید کاری که قرار است انجام دهید نیازمند این باشد که دو روز کامل برایش وقت بگذارید و نمی‌توانید این زمان را تقسیم کنید.

10- شهامت پذیرفتن این را داشته باشید که شما کامل و بی‌نقص نیستید
به طور کل این را فراموش نکنید که هیچ‌کس کامل نیست و اشتباه کردن بخشی از زندگی است. ما قرار نیست همیشه عالی و کامل باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار