تداوم تولید و صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا

تهران (پانا) -  وزیر نفت ایران گفت: ایران در سه سال گذشته تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار داشته و با وجودی که صنعت نفت از این تحریم‌ها آسیب دیده اما تولید و صادرات نفت ادامه دارد.

کد مطلب: ۱۱۹۶۷۹۸
لینک کوتاه کپی شد
تداوم تولید و صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا

به گزارش ایرنا، « بیژن زنگنه » در صد و هشتاد و یکمین نشست اوپک، با قدردانی از « محمد بارکیندو» دبیر کل اوپک، برای مستندی که به پاس زحمات زنگنه تدارک دیده بودند، ادامه داد: دلیل زیربنایی موفقیت اوپک این است کهاوپک تنها سازمان اقتصادی در کشورهای در حال توسعه است که تاثیرات مستقیمی بر اقتصاد جهانی دارد.

وی افزود: اصل طلایی اوپک کلید موفقیت های برجسته در ۶۰ سال گذشته بوده است. در واقع درک و پذیرش نیاز برای همکاری در اوپک در کنار ثابت اقتصادی و مناقشات سیاسی اصل طلایی اوپک است.

وزیر نفت تاکید کرد: توافق همکاری با یکدیگر در داخل اوپک برای حفظ منافع ملی و روابط میان اعضای اوپک با توجه به نوسانات و تنش ها کلید مخفی در مداوت همکاری ها در اوپک است .همزمان همه ما از یک عضو اوپک بودن نفع بردیم.

زنگنه گفت: طی ۶۰ سال گذشته رعایت اصل طلایی باعث شده تا اوپک بتواند در بهبود شرایط برای کشورها موفق باشد. اهمیت تا انجا بوده وزرای نفت کشورهای عضو اوپک دومین وزیر خارجه کشورها به شمار می رفتند.

به گفته زنگنه، سیاست ایران همواره متمرکز بر بهبود همکاری و همگرایی بین اعضای اوپک و همکاری با تولید کنندگان و مصرف کنندگان بوده است.

وی با اشاره به اینکه اولین بار در کنفرانس ۱۰۳ اوپک در جاکارتا به عنوان وزیر نفت ایران در نشست اوپک شرکت کرده، افزود: از ان زمان تا کنون بازار جهانی نفت بالا و پایین های زیادی را تجربه کرده و از ۷ دلار تا بالای ۱۰۰ دلار بوده است.

وزیر نفت گفت: اوپک با رعایت به اصل طلایی، گذشته طلایی داشته و نه تنها منافع اعضا را تامین کرده بلکه اقدامات مهمی برای ثبات بازار داشته است تا سرمایه گذاری کافی برای تولید نفت انجام شود.

وی ادامه داد: با تشکیل اوپک پلاس مطمئنم با همین ذکاوت که اوپک اختراع شد و به موفقیت رسیده، در همین مسیر ادامه خواهد داد.

زنگنه افزود: ایران تحت سخت ترین تحریم های آمریکا در ۳ سال گذشته بوده و صنعت نفت هم متضرر شده اما ما ایرانی ها هنوز زنده هستیم و تحت زورگویی کوتاه نمی اییم.

وی با اشاره به اینکه با وجود تحریم ها تولید سلامت و صادرات نفت را داریم، گفت: با رویکار آمدن دولت سیزدهم بازنشسته خواهم شد و از همه خواهش می کنم لطف ها و همکاری زمان من را به وزیر نفت بعدی نیز انجام دهند.

زنگنه تاکید کرد: تشکر می کنم و تواضع برای حمایت ها و توجه به من کردید و خدمانی که برای کشورم انجام دادید. از وزرای نفت عضو اوپک تشکر می کنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار