کلانتری: زمین سالانه 250 میلی‌متر نشست می‌کند

تهران (پانا) - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت آخرین گزارش‌های سازمان زمین‌شناسی بیانگر این است که به‌طور متوسط کشور زمین سالانه ۲۵۰ میلی‌متر نشست می‌کند که این مشکلات ناشی از تصمیم‌گیری‌های غلط است.

کد مطلب: ۱۱۹۲۰۱۳
لینک کوتاه کپی شد
کلانتری: زمین سالانه 250 میلی‌متر نشست می‌کند

عیسی کلانتری در مراسم رونمایی از سند برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست که امروز به‌صورت آنلاین برگزار شد، اظهار کرد: انسان برای ادامه حیات خود به طبیعت نیازمند است. مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند که محیط زیست مسئله این دولت و آن دولت و این نسل و آن نسل نیست. در کشور اهداف کوتاه مدت بر منافع بلند مدت غالب شده است و ما حاضر هستیم که برای تولید چهار کیلو مواد غذایی محیط زیست را قربانی کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آخرین گزارش‌های سازمان زمین‌شناسی بیانگر این است که به‌طور متوسط کشور سالانه ۲۵۰ میلیمتر نشست می‌کند، گفت: این مشکلات ناشی از تصمیم‌گیری‌های غلط است. مسائلی از جمله کاهش منابع آب، فرسایش خاک، فرسایش ژنتیک و... غیرقابل جایگزین هستند. زمانی بیرجند شهر تمیز کشور بود اما الان مشهد و تبریز نیز به جمع شهرهای تمیز اضافه شده است. این مساله نشان می‌دهد که توسعه فرهنگ عمومی در مسائل محیط زیستی اثرگذار است.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه کاش همانگونه که مردم از راهنمایان محیط زیست تبعیت می‌کنند، سیاستگذاران نیز این گونه باشند، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه آمده است که کشور ۹۵ درصد در تولید محصولات کشاورزی خودکفا باشد. این یعنی بیلان منفی آب سه برابر امروز شود. از این‌رو ما نیاز داریم که به موازات فرهنگسازی برای مردم برای سیاستگذاران و تصمیم‌گیران هم فرهنگسازی کنیم. در سال ۱۹۷۰ غرب تصمیم گرفت که صنایع آلاینده را برای حفظ محیط زیست خود به کشورهای شرقی ارجاع دهد. در این زمان ایران نیز به‌دنبال مهد توسعه صنعت شدن بود.

وی با اشاره به اینکه در این جریان از این نکته غفلت شد که محیط زیست کره زمین به هم پیوسته است و اگر مزرعه‌ای در عراق رها شود، گرد و غبار آن تا ایران خواهد آمد و از ایران به سمت چین خواهد رفت، گفت: از سوی دیگر آب شدن یخ‌های قطبی کشورهای ساحلی را زیر آب خواهد برد.

کلانتری سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ما جزو ۱۰ کشور اول تولید کننده گازهای گلخانه‌ای هستیم و اجلاس پاریس را نیز نپذیرفته‌ایم، تصریح کرد: رهبر انقلاب از ۲۵ سال پیش در سخنرانی‌های خود بر این موضوع تاکید کرده‌اند که شدت انرژی باید در کشور کاهش یابد. این یعنی انرژی کمتری باید در کشور مصرف شود و از آلودگی کره زمین جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: باید بتوانیم فرهنگی که برای عموم مردم در حفاظت از محیط زیست را در نظر گرفته‌ایم در سر سیاست‌گذاران هم فرو ببریم و بگوییم که بدون حفظ محیط زیست کشور قادر به ادامه حیات نخواهد بود.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه ۴۰ سال پیش ۱۳۲ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر در کشور داشتیم و اکنون ۴۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر کشور کاهش یافته است، اظهار کرد: این یعنی توجهی به توسعه پایدار نداریم و توسعه پایدار را شوخی گرفته‌ایم. مردم متوجه می‌شوند که باید برای ادامه زندگی فرزندانشان در این سرزمین به حفظ محیط زیست توجه کنند. ما نیاز داریم که این توجه را به تصمیم‌گیران نیز منتقل کنیم تا منافع بلند مدت کشور قربانی نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار