حضور کتابخانه ملی ایران با «لیبتک» در کنار پیشگامان کتابداری دنیا در ایفلا

تهران (پانا) - خبرنامه فناوری اطلاعات «ایفلا»، (فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابداری) در شماره اخیر خود، گزارشی از اقدامات نوآورانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در زمینه «لیبتک» را منتشر شد.

کد مطلب: ۱۱۹۱۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد
حضور کتابخانه ملی ایران با «لیبتک» در کنار پیشگامان کتابداری دنیا در ایفلا

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ایفلا (فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابداری) از بخش ها و کمیته های مختلفی تشکیل شده است که یکی از این بخش ها فناوری اطلاعات است. این بخش با هدف ارتقا و توسعه کاربرد فناوری اطلاعات در خدمات کتابخانه ای با در نظر داشتنِ روش ها، استانداردها، فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی از سال 1963 ذیل «ایفلا» تشکیل شده است.

مدیریت و سیاستگذاری فناوری اطلاعات، متن کاوی، یادگیری ماشینی، پردازش زبان طبیعی، هوش مصنوعی، رباتیک، تحول دیجیتال، پلتفرم های ارتباطی و تحلیل داده های کلان بخش هایی از دامنه مهم ترین موضوعاتی است که در این بخش به آن پرداخته می شود. از سال 2004 خبرنامه ای در همین حوزه منتشر می شود که مهم ترین تجربیات کشورهای پیشگام دنیا در خصوص کاربرد فناوری اطلاعات در کتابخانه ها را ارائه می دهند.

خبرنامه فناوری اطلاعات «ایفلا»، (فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابداری) در تازه ترین شماره خود، گزارشی از اقدامات نوآورانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را در زمینه «لیبتک» منتشر کرده است. مجموعه مقالات و گزارش های این خبرنامه در سالیان اخیر درباره کشورهای توسعه یافته و بیان آخرین دستاوردهای فناورانه حوزه کتابداری و علم اطلاعات بوده است.

از همین رو در این شماره از خبرنامه گزارشی از اقدامات نوآورانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در زمینه «لیبتک» توسط بابک زنده دل نوبری مدیرکل برنامه ریزی و نظارت و مظفر پاسدار شیرازی معاون توسعه مدیریت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به رشته تحریر درآمده است و این نکته که طرح موضوع «لیبتک» برای نخستین بار توسط جمهوری اسلامی ایران در «ایفلا» اتفاق می افتد می تواند نشان دهنده تلاش های کتابخانه ملی ایران در راستای تحول فناورانه در سال های اخیر باشد.

وقتی سه سال قبل (1398) برای نخستین بار سند تحول دانش بنیان سازمان تدوین و به تصویب رسید، سازمان «یادگیرنده و نوآور» یکی از مهم ترین راهبردهای تحقق چشم انداز «حافظه ملی در خانه هر ایرانی» معرفی شد. برای تحقق این راهبرد، پلتفرم نوآوری باز «لیبتک» طراحی و پیاده سازی شد و اکنون روایت این اقدامات در جدید ترین شماره خبرنامه فناوری اطلاعات «ایفلا» در معرض دید کتابداران و فناوران دنیا قرار گرفته است.

این گزارش در آغاز به بیان مفهوم نوآوری باز پرداخته است. پس از آن مثال هایی از پیاده سازی نوآوری باز در برخی کتابخانه ها و آرشیوهای دنیا ارائه شده و در ادامه داستان نوآوری «لیبتک» بیان شده است. تعریف و دامنه کاربرد «لیبتک»، زمان بندی اجرای رویدادهای لیبتک و دیگر جزئیات رویداد نخست «لیبتک» (ویتا) که در سال 1398 به انجام رسیده بود، بخش دیگری از گزارش است. معرفی مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور سازمان نیز از دیگر بخش های آن است.

در پایان نیز به طور خلاصه فعالیت و دستاوردهای تیم «سندجو» به عنوان یکی از تیم های موفق رویداد نخست بیان شده است. مشروح این گزارش در نشانی اینترنتی زیر قابل مشاهده و دسترس است:

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار