کاظمی خبر داد

جزئیات برنامه درسی رشته امور تربیتی و مشاوره در دانشگاه فرهنگیان

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش از تصویب کلیات برنامه درسی رشته امور تربیتی و مشاوره به تفکیک در کارگروه هماهنگی و برنامه ریزی دانشگاه فرهنگیان خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۹۱۵۹۹
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات برنامه درسی رشته امور تربیتی و مشاوره در دانشگاه فرهنگیان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، علیرضا کاظمی گفت: در سال های گذشته رشته راهنمای و مشاوره با دو گرایش فعالیت های پرورشی و همچنین مشاوره وجود داشت و به جای این که به تنهایی پاسخگوی نیازهای دو پست سازمانی مجزا باشد، موجب شده بود که فارغ التحصیلان این رشته ترکیبی، به سردرگمی هویتی دچار شوند، به همین دلیل در سال 1398 در کارگروه هماهنگی و برنامه ریزی رشته های دانشگاه فرهنگیان رشته های برنامه ریزی امور تربیتی و مشاوره به تفکیک تصویب شد.

وی با اشاره به تغییر و تحولات سال های اخیر در همه عرصه ها افزود: نیازهای جدید در حوزه‌های فرهنگی و تربیتی به‌گونه‌ای است که والدین قادر به پاسخگویی به این نیازها نیستند و مربی امور تربیتی باید بتواند از عهده این مهم برآید. «هدایت اخلاقی و رفتاری، کمک به تحقق فرآیند تربیت‌پذیری و فرهنگ پذیری مطلوب، شکوفایی استعدادهای فطری دانش‌آموزان و سلامت نفسانی و کمک به ترویج سبک زندگی اسلامی» ازجمله وظایف سازمانی یک مربی امور تربیتی به‌حساب می‌آید.

معاون پرورشی و فرهنگی خاطر نشان کرد: در گذشته با حذف رشته امور تربیتی در حق بخش امور تربیتی اجحاف شده بود و این بخش واقعا تضعیف شد که با احیای آن مهمترین اتفاق در این حوزه رخ داده است زیرا تفکیک رشته‌های امور تربیتی و مشاوره از یکدیگر الزامی بود.

کاظمی اضافه کرد: یکی از نقش های مربی امور تربیتی استفاده از عوامل مدرسه و اولیا دانش آموزان برای نیل به اهداف تربیتی است لذا مربی امور تربیتی را باید برای رویارویی با مسائل و مشکلات حال و آینده آماده ساخت تا با همکاری معلمین و کادر مدرسه در جهت برطرف کردن خلأهای موجود در برنامۀ درسی رسمی، برنامه‌ریزی و برای ایجاد فضای مساعد برای شکوفایی استعدادهای فطری دانش‌آموزان فعالیت کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بخش اعظم فعالیت‌های ما قرآنی است البته روخوانی و روانخوانی قرآن جز بدیهیات این رشته محسوب می شود و باید دانشجویان این رشته بیشتر از دانشجویان در سایر رشته ها مسلط به قرآن و از دانش تفسیر و قرائت بهره مند باشند و البته آشنایی با دیدگاه های روانشناسی جز ضروریات این رشته هاست.

کاظمی با اشاره به فعالیت های متنوع معاونت پرورشی و فرهنگی افزود: بخش دیگری از فعالیت های این حوزه فرهنگی و هنری است لذا ضرورت دارد یک مربی امور تربیتی باید با انواع و اقسام هنرهای دستی تجسمی، موسیقی آوایی و غیره آشنایی داشته باشد.

وی با اشاره به تصویب نهایی رشته های برنامه ریزی امور تربیتی و مشاوره به صورت کارشناسی پیوسته تاکید کرد: در صورتی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز این رشته ها را تصویب کند در دفتر چه کنکور امسال اضافه خواهند شد و متقاضیان می توانند با انتخاب این کد رشته ها به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان مشغول شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار