فهیمه نظری*

موج پنجم

بیش از یک سال و اندی از حضور  ناخوانده ویروس کووید 19 در دنیا می‌‌گذرد. ترس و وحشت، سرایت بیماری و مرگ  میلیون‌ها انسان در سراسر دنیا سوغات این  ویروس منحوس بوده است. در این بین نحوه مواجهه بسیاری از جوامع در برخورد با ویروس کرونا به عنوان ملاک و معیار مهم و قابل ارزیابی در تداوم و یا گسست مهار این بیماری شناخته شده است.

کد مطلب: ۱۱۹۰۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد

کشور ما نیز از اسفند 98 با موج اول کرونا روبه‌رو شد. در این موج، به علت ناشناخته بودن ویروس، آماده نبودن مردم و مسئولین، تأمین مواد ضروری اقلام بهداشتی نظیر ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی در اولویت قرار گرفت و شرایط بسیار بحرانی هم برای مردم و هم برای نظام بهداشت و درمان به وجود آمد. بنابراین جهت کنترل شرایط بهترین تصمیم تعطیلی کشور بود. شاید بتوان گفت در موج اول، همکاری مردم با نظام بهداشت و درمان مثبت گزارش شد. در اواسط تابستان 99، مردم از خانه ماندن، فشارهای روحی ناشی از آن، تعطیلی کسب و کارشان خسته شدند و همین امر موجب شد تا برخی از پروتکل‌های بهداشتی از سوی آنها نقض و شکسته شود و جامعه با موج دوم کرونا مواجه شود. با فرا رسیدن پاییز99 افراد مبتلا به کرونا در سراسر کشور افزایش یافت و این بار با عبور از موج دوم، وارد موج سوم کرونا شدیم و این موج تا نوروز 1400 تداوم یافت.

با شروع سال نو به واسطه تناقض در اعمال و اجرای سیاستگذاری‌ها، دستورالعمل‌ها و عدم وحدت رویه بین دولت و وزارت بهداشت و سازمان‌های مسئول از یکسو و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم، از سوی دیگر بستر را برای ورود به موج چهارم مهیا ساخت. همراه با این موج، خوشبختانه با اقدام مناسب وزارت بهداشت واکسیناسیون افراد با اولویت قرار دادن گروه‌های درمانی و آسیب‌پذیر آغاز شد و تاکنون با توصیه‌های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت و درمان روبه‌روییم. در مقابل بسیاری از مردم به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی توجه جدی نشان نمی‌دهند.

نیک است بدانیم در حال حاضر، تنها کمتر از یک درصد از مردم جامعه ما علیه این بیماری واکسینه شده‌اند و هنوز بخش زیادی از مردم در ایران واکسن دریافت نکرده‌اند و باید ذکر شود که همچنان خطر مبتلا شدن مردم به کرونا و عوامل خطرزا نظیر فرارسیدن تعطیلات تابستانی، برگزاری مراسم عروسی قبل از ماه محرم، عزاداری ماه محرم و... وجود دارد. هریک از این موارد می‌‌تواند سلامت عموم مردم جامعه را به خطر اندازد. متأسفانه هشدارهای وزارت بهداشت و درمان در ایران نشان دهنده احتمال فرارسیدن موج و پیک جدید کرونا در کشور است. لذا ضرورت دارد تا بار دیگر مردم با یک تصمیم و اراده جمعی به توصیه‌ها جهت توقف و کنترل ویروس کرونا عمل و اقدام کنند. این امر میسر نمی‌گردد مگر با یک توافق دوجانبه از سوی مردم و مسئولین، از طریق آگاهی و آموزش دادن جدی و گوشزد کردن مرتب به مردم از طریق رسانه‌ها و البته همکاری مردم با آنها. به خاطر داشته باشیم هنوز این احتمال وجود دارد که هریک از ما در اثر عدم رعایت دستورات و پروتکل‌های بهداشتی به ویروس کرونای جهش یافته مبتلا شویم. پیشنهاد می‌‌شود کماکان توصیه‌ها را جدی بگیریم، از سفرهای غیر ضروری جداً بپرهیزیم، در تجمعات و مراسم حضور نداشته باشیم زیرا سهل‌انگاری هریک از ما می‌‌تواند لطمات جبران ناپذیری را بر زندگی دیگران وارد کند.

*جامعه‌شناس و استاد دانشگاه

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار