معلم منتخب آذربایجان غربی در گفت‌وگو با پانا:

معلم، مرهم است، آن‌گاه که رنجور زخم‌های خویشیم

ارومیه(پانا)- معلم منتخب استان آذربایجان غربی که خالق قریب به 200 محتوای درسی است می گوید معلم، مرهم است، آن‌گاه که رنجور زخم‌های خویش است.

کد مطلب: ۱۱۸۱۹۵۹
لینک کوتاه کپی شد
معلم، مرهم است، آن‌گاه که رنجور زخم‌های خویشیم

سمیه شریف پور به عنوان یکی از معلمان منتخب استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 98-99 انتخاب شده است. او دبیر شهرستان مهاباد، دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیای شهری با 10سال سابقه تدریس است که در دورترین روستاهای شهر خدمت کرده است. 38 ساله و دارای یک فرزند دختر است و بسیار به شغلش علاقه مند است. او همیشه اصلی ترین دغدغه خود را آموختن و فراگیری می داند.

چه اقدامات و اتفاقاتی رخ داد تا به کسب رتبه های برتر برسید؟

دارای سه مقام کشوری و چهار مقام استانی در طراحی سوالات عملکردی و نیز جشنواره نوآوری در تدریس، جشنواره الگوهای برتر درس تفکر و سبک زندگی، جشنواره تجربیات برتر در سنجش، جشنواره های غیرحضوری درس مطالعات هستم. امسال نیز به حول و قوه الهی از تیر 99 شروع به کار کرده و خالق قریب به 200 محتوای درسی به صورت حرفه ای شدم که مورد استقبال دبیران محترم درس مطالعات سراسر کشور قرار گرفت.

چه فعالیت های خاصی داشتید که باعث شد معلم منتخب شوید؟

بنده از بهمن 98 که بیماری کرونا باعث تعطیلی کلاس ها شد به فکر افتادم بطور جدی راهی برای جبران کلاسهای حضوری دانش آموزانم پیدا کنم. بنابراین با آشنایی که قبلا از نرم افزارهای فناوری داشتم سعی کردم محتواهای درسی و کمک درسی تولید کنم و همچین کل کتاب هر سه پایه را بصورت درسنامه در آورم و خوشبختانه این محتواها در شبکه شاد نیز بارگذاری شدند.ذنکته قابل ذکر اینکه در ساخت این نوع محتواها از نرم افزارهای ترکیبی و متنوع مانند: کامتازیا، اسنگیت، پاور، اینشات و کاین مستر و نیز دوبلاژ و متحرک سازی تصاویر استفاده کردم کاری که قبلا کمتر به آنها پرداخته شده بود و برای دانش آموزانم نیز بسیار نو و جذاب بود.

چه احساسی داشتید وقتی اطلاع پیدا کردید معلم منتخب شدید؟

احساس خوشحالی، امید و اینکه زحماتم نتیجه داد؛ زیرا برای ساختن یک محتوای حرفه ای و جالب گاها 2 الی 3 روز وقت می گذاشتم و شاید ده ها بار صدای یک متن را عوض می کردم و در این میان حتی به خانواده ام و کارهای روزانه منزل کمتر رسیدگی می کردم تا کارم به سرانجام برسد. صد البته که هر چه در 10 سال سابقه ام انجام دادم زنگ تفریحی بود در برابر 14 ماه آموزش مجازی .

از نظر شما یک معلم منتخب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

از خودگذشتگی، ایثار، تعامل، صبر، دانش و آگاهی که فکر می‌کنم در دوران آموزش مجازی همکارانم بسیار تجربه کرده اند.

برای پیشرفت بیشتر و توسعه فرهنگی، در زمینه شکوفایی استعدادهای دان‌آموزان چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟

دانش آموز مغز متفکر و کارآفرین کشور در اقتصاد دانش بنیان کشور است که هر چه بیشتر از آن بهره برداری شود بیشتر شکوفا می شود. باید دانش آموزانمان را قبول داشته باشیم و با صبر و حلم آنها را هدایت کنیم.

آیا روش خاص و منحصر به فردی در تدریس دنبال می کنید؟

همواره تاکید بر یادگیری عمیق و مفهومی و سوال پرسیدن از دانش آموزان دارم.

نظرتان در مورد آموزش مجازی در بستر برنامه شاد چیست؟

در شرایط کنونی کشور که همگان با کرونا دست و پنجه نرم می کردند، وجود یک شبکه یکپارچه و ملی که دانش آموزان سراسر کشور در قالب یک خانواده عضو آن شدند کاری بسیار بزرگ و پسندیده بود تا خلا معلم در کلاسهای حضوری جبران شود. هر چند در حد ناچیز و خدا را شاکریم که بین آموزش های قبلی و جدید دانش آموزان وقفه نیفتاد. هر چند لازم به ذکر است این شبکه عظیم نیاز به یک سری امکانات و بازنگری ها دارد، اما در کل در دوران کرونایی خوش درخشد و آموزش هیچ گاه تعطیل نشد.

دانش آموزان دیروز و امروز را چطور ارزیابی می کنید؟

تفاوت در پیشرفت ابزار آموزشی و اطلاعات زیاد دانش‌آموزان امروز است. امروزه یک دانش‌آموز دوم ابتدایی شاید به اندازه دانش‌آموز دیپلم قدیم سواد و اطلاعات داشته باشد بنابراین می طلبد معلمان عزیز همیشه بروز و مطلع از آخرین علم و فناوری های مرتبط با تدریس باشند.

معلمان دیروز و امروز را از نظر سیطح دانش چطور می‌بینید؟

معلمان قدیم مهربان، دلسوز و قاطع بودند. معلمان جدید ارتباط فردی و درسی بیشتری با دانش آموز دارند، از شیوه ها و فنون تدریس جدید استفاده می کنند.

بهترین و تلخ ترین خاطره خود را بیان کنید.

بهترین خاطره ام علاقه دانش آموزانم به درسی که ارائه دادم و بازخوردهای مثبت آن بعد از تدریس است و بدترین خاطره ام هم، قطع شدن و اختلال در شبکه شاد بوده است.

تعریفی از معلم بیان کنید.

معلم، مرهم است، آن‌گاه که رنجور زخم‌های خویشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار