معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

طرح شبکه شهرهای خلاق الگوسازی با تکیه بر مزایای فرهنگی هنری را گسترش می دهد

تهران (پانا) - سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درباره معرفی اولین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر نوشت، ارزش‌آفرینیِ فرهنگ‌وُهنر در واگرایی‌هایِ نظامِ شهری و توانمندسازیِ شهروندان، از کلیدواژه‌هایِ توسعه، تحرّک و رقابتِ در مدیریت شهری محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۷۹۶۱۵
لینک کوتاه کپی شد
طرح شبکه شهرهای خلاق الگوسازی با تکیه بر مزایای فرهنگی هنری را گسترش می دهد

سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی برای معرفی اولین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر نوشته است، ارزش‌آفرینیِ فرهنگ‌وُهنر در واگرایی‌هایِ نظامِ شهری و توانمندسازیِ شهروندان، از کلیدواژه‌هایِ توسعه، تحرّک و رقابتِ در مدیریت شهری محسوب می‌شود. تبلور و تسرّیِ مهارت‌های فردی و استعدادهای گروهی و تبدیل آن به عنوان یک قابلیتِ شهری، می‌تواند با عبور از فرضیه‌ی زوالِ شهرها به پیدایش مناطقی منجر شود که براساس توانش‌هایِ جمعیتیِ خود، بازآفرینی شده‌اند و در ادامه‌یِ فرآیندهایِ رونق‌بخشی و متمایز‌سازیِ متأثر از رشد اقتصادی، به پایگاهی توریستی تبدیل شده‌اند. تحققِ چنین شهر وُ تولدِ چنان شهروندانی، مرهونِ آمایشِ خلاقیت‌ها و سرنوشت‌سازی‌های مبتنی بر مهارت‌های فردی است.
حسینی در ادامه این پیام نوشته است: طرح «شبکه‌ی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر» با احصاءزادبوم‌هایِ فرهنگی در اضلاعِ این سرزمین، تمرکزِ خود را بر ساماندهی پایدارِ صنایع فرهنگی‌هنری و دست‌سازه‌های بومی قرار داده است و مصمّم است الگوسازی شهرها با تکیه بر مزیت‌های فرهنگی و هنری را گسترش دهد و به عنوان راهبردی برای «تمدن‌سازی» از آن سود ببرد. فرصت تلقی کردنِ «فرهنگ و هنر»، مستلزم کشفِ توانش‌ها، تربیتِ حرفه‌ای و ایده‌پردازی‌های خلّاقانه است. این وضعیت نه با فراخوان استعدادها به مرکز، بلکه با استانداردسازی زادبوم‌های مذکور و برنامه‌ریزی برای مدیریت بهره‌برداری از این بازار است. آرمانی تحقق‌یافته که با شعار «ایران، تهران نیست» آرزو می‌گردید وُ اکنون به مدارا و مُمارست و مجاهدت، به بار نشسته است.
شناسه‌شدن شهرها در طرح شبکه‌ی شهرهای خلاق فرهنگ و ُ هنر، بازگشت به جغرافیایی است که هر گوشه از آن به اعتبار و تجلّی یک هنر، نام و نشان داشته و میراث تاریخی آن زادبوم محسوب می‌شده است. خواهیم کوشید که این اتفاق، هوشمندانه با مواریث فرهنگی بیامیزد و شبکه‌ای تعامل‌خواه و تبادل‌پذیر ایجاد کند که مقصد آن علاوه بر آمایش سرزمین فرهنگ و هنر، هموارسازی مسیر پیدایش «تمدن نوین اسلامی» باشد.
معاون امور هنری در پایان پیام برای طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر آورده است: امیدواریم تحققِ این تکلیفِ دشوار، ظرفیت‌های پیدا و پنهانِ فرهنگ و هنر این سرزمین را مستدل وُ مستند، احصاء کرده و به هم‌نَوَردی نهادهای غیردولتی و سامانه‌های مردم‌محور، امکانِ شاخص کردن شهرها‌، اعتبارافزایی هنرمندان و اشتغال‌آفرینی مبتنی بر پدیده‌های فرهنگی‌هنری فراهم گردد.
آیین معرفی اولین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر یکشنبه پنجم اردیبهشت ماه ساعت ۱۴:۳۰ مجازی برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار