از اعلام زمان پایان سال تحصیلی برای ابتدایی‌ها تا توقف صدور مجوز مهدکودک‌ها

تهران (پانا) – این هفته جز ایام پرخبر برای دانش‌آموزان و فرهنگیان دوره ابتدایی بود. از یک طرف زمان دقیق پایان سال تحصیلی و نحوه برگزاری امتحانات و تعیین نمرات پایان سال برای این دوره مشخص شد و از طرفی صدور مجوز برای تاسیس مهدکودک جدید به حالت تعلیق درآمد.

کد مطلب: ۱۱۷۹۳۰۰
لینک کوتاه کپی شد
از اعلام زمان پایان سال تحصیلی برای ابتدایی‌ها تا توقف صدور مجوز مهدکودک‌ها

از سوی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش زمان دقیق پایان سال تحصیلی فعلی مشخص شد. رضوان حکیم زاده معاون وزیر آخر اردیبهشت ماه 1400 را پایان سال تحصیلی برای دوره ابتدایی اعلام کرد و از مدیران و معلمان خواست تا دهم خردادماه نتایج ارزشیابی پایان سال را در سامانه ثبت کنند. در مناطق قرمز ارزشیابی به‌صورت مجازی و با نظارت مدیران مدارس و معلمان انجام می‌شود. نمره خردادماه دانش آموزان براساس اطلاعات تحصیلی و نحوه عملکرد دانش آموزان در کلاس‌ها خواهد بود.

چندماه پیش با دستور وزیر آموزش و پرورش نهادی با نام «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» تاسیس شد که یکی از وظایف آن صدور مجوز تاسیس مهدکودک‌ها در سراسر کشور خواهد بود. این هفته مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش از توقف صدور مجوز برای تاسیس مهدکودک‌ها تا زمان تشکیل «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» خبر داد و گفت که اعطای مجوز جدید تأسیس مهدکودک، متوقف و مجوز جدیدی برای تشکیل مهد کودک و ادامه فعالیت آن‌ها برعهده دستگاه صادر کننده مجوز یعنی سازمان یادشده است.

گفتنی است اواخر سال گذشته، اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، تصویب و به دستگاه‌های مربوط ابلاغ شد؛ اما هنوز سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در مجموعه وزارت آموزش و پرورش تشکیل نشده است.

اعلام زمان پیش ثبت‌نام مدارس شاهد در پایه‌های ورودی «اول»، «هفتم» و «دهم»، معرفی اعضای تیم‌های ملی المپیادهای علمی دانش‌آموزی برای شرکت در رقابت‌های جهانی 2021، مشارکت «۳ هزار میلیاردی» خیّران مدرسه ساز در مدرسه سازی در سال ۹۹، برگزاری «پویش ادبی سعدی» در مدارس سراسر کشور، قول وزیر آموزش و پرورش مبنی برتعیین تکلیف نهایی استخدام معلمان حق التدریس و نهضتی از دیگر خبرهای مهم حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر هستند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

زمان پیش ثبت‌نام مدارس شاهد در پایه‌های ورودی «اول»، «هفتم» و «دهم»

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران زمان پیش ثبت‌نام مدارس شاهد در پایه‌های ورودی «اول»، «هفتم» و «دهم» را اعلام کرد.

محمدرضا رزاقی در خصوص ثبت‌نام مدارس شاهد اظهار کرد: پیرو جلسه ستاد مرکزی شاهد وزارت آموزش و پرورش، بازه زمانی ثبت نام پایه‌های ورودی اول ابتدائی، هفتم و دهم مشخص شد.

وی از الکترونیکی بودن فرآیند ثبت نام در مدارس شاهد خبر داد و افزود: ثبت نام در پایه اول ابتدایی از اول تا 25 خرداد ماه، پایه هفتم (دوره اول آموزش متوسطه) از 22خرداد ماه لغایت 15 تیر ماه و‌ پایه دهم (دوره دوم آموزش متوسطه) از اول تیر آغاز و تا 25 تیر ادامه خواهد داشت. خانواده‌ها می‌توانند با ورود به سامانه سجا به نشانیsaja.medu.ir نسبت به پیش ثبت نام فرزندان خود در پایه‌های اول ابتدایی، هفتم و دهم، اقدام کنند.

وی ادامه داد: پس از اتمام مهلت تعیین شده برای پایه‌های مختلف، دانش‌آموزانی که امتیاز لازم را کسب کرده‌اند پس از اطلاع رسانی که از طریق مدرسه صورت می‌گیرد، برای ارائه مدارک و تکمیل مراحل ثبت نام به مدرسه مراجعه کنند.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران گفت: زمان پیش ثبت نام دانش‌آموزان میان پایه مدارس شاهد، از اول تا دهم مرداد به صورت حضوری، در مدارس انجام خواهد شد.

آخر اردیبهشت پایان سال تحصیلی دوره ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی در گفت‌وگو با شبکه خبر، با اشاره به این‌که پایان اردیبهشت‌ماه، پایان سال تحصیلی 1400-1399 دوره آموزش ابتدایی است، گفت: در پایه اول، دوم و ششم ابتدایی، «ارزشیابی عملکردی» با نظارت مدیران مدارس انجام خواهد شد.

رضوان حکیم زاده در خصوص نحوه انجام ارزشیابی پایانی در سال تحصیلی 1400-1399، تصریح کرد: سال تحصیلی در دوره ابتدایی تا پایان اردیبهشت‌ماه، ادامه خواهد داشت و معلمان دوره ابتدایی موظف هستند، نتایج ارزشیابی نهایی پایان سال تحصیلی را براساس اطلاعات تحصیلی و نحوه عملکرد دانش آموزان در کلاس‌ها، حداکثر تا دهم خردادماه، در سامانه ثبت کنند.

وی در خصوص نحوه ارزشیابی دانش‌آموزان در پایه اول و دوم ابتدایی، گفت: با توجه به اهمیت آموزش مؤثر و یادگیری دانش‌آموزان در دوپایه اول و دوم ابتدایی، ارزیابی نهایی پایان سال تحصیلی، در این دوپایه با نظارت مدیران مدارس و به‌صورت ارزیابی عملکردی، صورت خواهد گرفت.

حکیم زاده ادامه داد: ارزیابی عملکردی دانش‌آموزان پایه اول و دوم در مناطق آبی به‌صورت حضوری و در مناطق قرمز که اجازه ارزشیابی حضوری داده نمی‌شود، به‌صورت مجازی و با نظارت مدیران مدارس و معلمان صورت خواهد گرفت.

معاون آموزش ابتدایی در خصوص ارزشیابی در پایه ششم گفت: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس، برای ارزشیابی پایه ششم، از روش ارزیابی عملکردی استفاده می‌کنیم و معلمان می‌توانند با توجه به عملکرد دانش‌آموز نمرات را اعلام کنند.

معرفی اعضای تیم‌های ملی المپیادهای علمی دانش آموزی برای شرکت در رقابت‌های جهانی 2021

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اسامی اعضای تیم‌های ملی المپیادهای علمی برای شرکت در رقابت‌های جهانی 2021 را اعلام کرد. اعضای تیم‌های ملی المپیادهای علمی بعد از رقابت طولانی و با گذراندن چندین مرحله آزمون و آموزش و دوره و اردو و انتخاب نهایی توسط کمیته‌های علمی المپیادها اعلام شد.

مشارکت «۳ هزار میلیاردی» خیّران مدرسه ساز در مدرسه سازی در سال ۹۹

رئیس جامعه خیّرین مدرسه ساز کشور، در راستای اجرای «بسته‌های تحولی» وزیر آموزش و پرورش با بیان این که تعهدات خیّرین مدرسه ساز در سال ۱۳۹۹ به ۳ هزار میلیارد تومان رسید، گفت: هموطنان نیکوکار کشورمان می‌توانند با پیوستن به طرح «آجر به آجر» در مدرسه سازی مشارکت کنند.

ناصر قفلی، با اشاره به آغاز پویش «آجرهای مهربانی» همزمان با ایام پر برکت ماه مبارک رمضان، گفت: این پویش نیز در قالب طرح ملی «آجر به آجر» و با هدف جلب مشارکت‌های خُرد مردمی، در امر نیک مدرسه‌سازی، با همکاری مجامع خیّرین مدرسه ساز استان‌ها، ادارات کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان‌ها و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در حال اجرا است.

رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، در ادامه به افزایش میزان تعهدات خیّرین کلان اشاره و اظهار کرد: با شکل گیری این پویش‌ها و تبیین اهداف و اهمیت مدرسه سازی، علاوه بر این که تعهدات پیشین، رشد قابل توجهی یافت؛ خیرین جدیدی نیز با شوق بیشتر وارد عرصه شدند و میزان تعهد خیّرین مدرسه ساز در سال ۱۳۹۹نسبت به سال پیش، با افزایش ۱۰۰درصدی به ۳ هزارمیلیارد تومان رسید.

توقف صدور مجوز جدید تأسیس مهدکودک تا زمان تشکیل «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک»

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، درباره وضعیت صدور مجوز اداره و نظارت بر پیش دبستانی‌‌های غیردولتی برای سال تحصیلی آتی توضیح داد و تأکید کرد: براساس تبصره 4 ماده 5 اساسنامه، تا زمان تشکیل «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک»، اعطای مجوز جدید تأسیس مهدکودک، متوقف و مجوز جدیدی برای تشکیل مهد کودک، صادر نخواهد شد و تا آن زمان، تمام ضوابط تأسیس مهدها و ادامه فعالیت آن‌ها برعهده دستگاه صادر کننده مجوز است.

سعید صالح درباره وضعیت صدور مجوز، اداره و نظارت بر پیش دبستانی‌های غیردولتی، برای سال تحصیلی 1401-1400، با توجه به تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، اظهار کرد: اواخر سال گذشته، اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، تصویب و به دستگاه‌های مربوط ابلاغ شد؛ اما هنوز سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در مجموعه وزارت آموزش و پرورش تشکیل نشده است. البته در اساسنامه مذکور، فرصت سه ماهه‌ای پس از ابلاغ، در نظر گرفته شده تا وزارتخانه بتواند این سازمان را راه‌اندازی کند.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر این که پس از تصویب دستورالعمل سازمان تعلیم و تربیت کودک عملاً اداره مهدهای کودک به وزارت آموزش و پرورش انتقال یافته و مسئولیتی بر عهده دستگاه‌های دیگر نیست؛ گفت: بر اساس تبصره ۴ماده ۵ اساسنامه، تا زمان ابلاغ مقررات و بخشنامه‌های جدید، تمام مهدهای کودک، پیش دبستانی‌ها و سایر مراکز نگهداری کودکان در بخش دولتی، غیردولتی، عمومی و خصوصی که تحت هر عنوانی فعالیت می‌کنند طبق بخشنامه‌ها، مقررات و دستورالعمل‌های قبلی، به فعالیت خود، ادامه می‌دهند و پس از آن، استمرار فعالیت آن ها بر اساس ضوابط و مقررات ابلاغی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، امکان پذیر خواهد بود.

برگزاری «پویش ادبی سعدی» در مدارس سراسر کشور

مدیر کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری «پویش ادبی سعدی» در مدارس سراسر کشور به مناسبت فرا رسیدن اول اردیبهشت ماه روز بزرگداشت سعدی در تقویم رسمی خبر داد.

علی رمضانی مدیر کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: «در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های فروردین و اردیبهشت 4 مناسبت بزرگداشت شاعران بزرگ کشور یعنی عطار نیشابوری،‌ سعدی،‌ فردوسی و خیام درج شده لذا پویش ملی «ستارگان آسمان ادب» راه‌اندازی شده است.»

وی با اشاره به اینکه روز چهارشنبه اول اردیبهشت ماه روز بزرگداشت سعدی است و این پویش در قالب پویش ادبی سعدی برگزار می‌شود افزود: «به این بهانه و با هدف آشنایی هرچه بیشر دانش‌آموزان سراسر کشور با اشعار و زندگی این مفاخر ادبی وزارت آموزش و پرورش با همکاری اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نخستین پویش ادبی «ستارگان آسمان ادب» را از تاریخ 25 فروردین ماه جاری تا 28 اردیبهشت ماه برگزار می‌کند.»

مدیر کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش افزود: «در این پویش دانش‌آموزان می‌توانند در 3 قالب پادکست، ویدئو کست و نقالی نسبت به بازخوانی و دکلمه اشعار این شاعران بزرگ اقدام کرده و آثار خود را از طریق بسترمجازی «شاد» برای دبیرخانه‌های این جشنواره ارسال کنند.»

رمضانی همچنین با اشاره به اینکه دبیرخانه دریافت آثار این پویش در 5 کانون فرهنگی تربیتی در استان‌های خراسان رضوی و فارس و در شهرستان‌های نیشابور، مشهد شیراز و گناباد است گفت: «دانش‌آموزان همچنین می‌توانند در باره زندگی و شعر این مفاخر ادبی نیز به تولید محتوا پرداخته و آثار خود را برای دبیرخانه‌های تخصصی ارسال کنند.»

تعیین تکلیف نهایی استخدام معلمان حق التدریس و نهضتی

به گفته وزیر آموزش و پرورش تعهدات ایجاد شده برای استخدام باید سرو سامان پیدا کند، از این رو وضعیت همه افرادی که پیش از سال ۹۲ با ما همکاری کردند، تا بهار امسال نهایی می‌شود، بنابراین تعهدی نسبت به تعهدات گذشته نخواهیم داشت.

محسن حاجی میرزایی در دوازدهمین شماره برنامه تصویری «نگاه هفته» آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع بهبود وضعیت نیروی انسانی به عنوان یکی از موضوعات مورد توجه این وزارتخانه براساس سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: در حوزه نیروی انسانی درحال رسیدن به یک آرامش نسبی در مجموعه بزرگ آموزش و پرورش هستیم.

وی با بیان اینکه تعهدات ایجاد شده برای استخدام باید سرو سامان پیدا کند، افزود: وضعیت تمام افرادی که پیش از سال ۹۲ با ما همکاری کردند، تا بهار امسال نهایی می‌شود، بنابراین تعهدی نسبت به تعهدات گذشته نخواهیم داشت.

وی همچنین در ادامه عنوان کرد: استخدام افراد در آموزش و پرورش پس از سال ۹۲ به این سمت هم از مسیر دانشگاه فرهنگیان و رجایی صورت می‌گیرد که از طریق دانشجو معلم و ماده ۲۸ می‌توانند هر ساله متناسب با وضعیت نیرو جذب کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: نیروهای حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی از مشمولان به شمار می‌روند. حدود دو سوم این نیروها وارد دانشگاه فرهنگیان شده‌اند و مابقی نیز در ماه‌های نخست سال ۱۴۰۰ تعیین تکلیف می‌شوند و همه آنان در دوره یک ساله دانشگاه فرهنگیان شرکت خواهند کرد.

به گفته وی یکپارچه سازی سامانه‌ها که اسفند سال گذشته به پایان رسید، در حال تست شدن است. همچنین برای سند دار شدن املاک آموزش و پرورش تعیین اولویت شده که با توافقات سازمان ثبت اسناد و بنیاد مسکن قرار شد همه دفاتر و همه املاک دارای سند خواهند شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار