اولین زن رزمنده فیلم‌ساز در گفت‌وگو با پانا:

انسیه شاه حسینی: عراق پس از «صدام» را به تصویر می کشم

این روزها می‌خواهم برای مردم عراق فیلمی به زبان عربی بسازم/ به‌عنوان خبرنگار در جبهه حضور داشتم/ برای جلب اعتماد تهیه‌کننده اول فیلم دیگری ساختم

تهران (پانا) – انسیه شاه‌حسینی، کارگردان سینما تجربه ساخت مستند و فیلم‌های کوتاه و بلند بسیاری را در کارنامه خود دارد اما بیشتر از همه او را به‌عنوان اولین زن خبرنگار و زن رزمنده‌ای می‌شناسند که درباره دفاع مقدس فیلم ساخته است. او تعریف می‌کند که چطور در یک عملیات شب سختی را گذرانده و همین سوژه ساخت فیلم جنگی‌اش شده است. وی این روزها عزمش را جزم کرده تا برای مردم عراق و شرایطی که در زمان حضور صدام تحمل کرده‌اند، فیلمی به زبان عربی بسازد.

کد مطلب: ۱۱۷۷۴۵۳
لینک کوتاه کپی شد
انسیه شاه حسینی: عراق پس از «صدام» را به تصویر می کشم

انسیه شاه‌حسینی، کارگردان سینما درباره ساخت فیلمش با موضوع رنج مردم عراق در زمان حضور صدام عنوان کرد: «پروژه سینمایی «به کودکان شلیک نکنید» نزدیک به ۵ سال است پروانه ساخت دریافت کرده است. متأسفانه این پروژه به مشکلاتی برخورد کرده است که عمدتاً مسائل مالی و سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود و البته خوشبختانه تهیه‌کننده اعلام کرده که این مشکلات به پایان رسیده و به‌زودی این فیلم را جلوی دوربین می‌بریم.»
فیلمم را به زبان عربی می‌سازم
کارگردان فیلم «غروب شد، بیا» اظهار کرد: «بازیگران این فیلم همه عراقی هستند و این احتمال وجود دارد که یک بازیگر ایرانی نیز حضورداشته باشد. همچنین تصمیم دارم این فیلم را به زبان عربی بسازم و بعد برای نسخه ایرانی دوبله فارسی می‌شود.»
شاه‌حسینی درباره دلیل ساخت فیلم به زبان عربی گفت: «درواقع چون قصه این فیلم درباره عراق است، فیلم نیز به زبان عربی ساخته می‌شود. این فیلم درباره اتفاقاتی است که از زمان سقوط صدام تا امروز در عراق رخ‌داده است.»
مشکلات مالی ساخت فیلم را به تعویق انداخت
انسیه شاه‌حسینی با اشاره به تعویقی که در ساخت فیلم «به کودکان شلیک نکنید» افتاده است، گفت: «این مدت اگرچه موفق به ساخت فیلم نشده‌ام اما توانستم نسبت به گذشته مطالعه بیشتری داشته باشم که این امر برای من بسیار مهم بود.»
وی درباره فعالیت‌های دیگری که این روزها مشغول به آن است، عنوان کرد: «هم‌اکنون در مرحله تحقیق برای ساخت مستندی اقلیمی در خطه خوزستان هستم که به‌محض تمام شدن تحقیقاتم اقدام به ساخت مستند می‌کنم.»
به‌عنوان خبرنگار در جبهه حضور داشتم
کارگردان فیلم «زیباتر از زندگی» درباره ایده اولیه ساخت فیلم «شب بخیر فرمانده» که اولین فیلمی است که یک زن رزمنده آن را ساخته است، گفت: «از سال 60 و زمان حضورم به‌عنوان خبرنگار در عملیات طریق‌القدس در انتظار ساخت فیلم «شب بخیر فرمانده» بودم که سرانجام موفق به ساخت آن شدم.»
وی افزود: «در عملیات طریق‌القدس که «بستان» آزاد شد. عراقی‌ها عقب‌نشینی کرده بودند و غروب آن روز به خاطر موج انفجاری که نزدیک من آمده بود، شرایط بدی پیدا کرده بودم. وقتی احساس کردم می‌توانم نفس بکشم از خدا خواستم، این اتفاقی که افتاده من را نکشد تا بتوانم این حادثه را تعریف کنم.»
برای جلب اعتماد تهیه‌کننده اول فیلم دیگری ساختم
شاه‌حسینی با اشاره به اینکه ساخت این فیلم دومین تجربه کاری او بوده، گفت: «تمام مدت بعد از جنگ به آن اتفاق و خاطره فکر می‌کردم و آرزویم بود که از تخصص کارگردانی‌ام استفاده کنم و این فیلم را بسازم و تمامی اتفاقات آن شب و روزها را به تصویر بکشم اما با توجه به اینکه کار اولم بود، زیاد مطمئن نبودم و ترجیح دادم ابتدا «غروب شد بیا» که فیلم جمع و جورتری بود را بسازم تا ضمن به دست آوردن تجربه، اعتماد تهیه‌کننده را نیز جلب کنم و بعد خاطرات جنگی خودم را نیز بسازم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار