بهره‌مندی ۵۳۰ هزار نفر از خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه

تهران (پانا) - مدیر کل دفتر امور توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی کشور، مهمترین خدمات و فعالیت های این دفتر در سال ۱۳۹۹ را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۷۷۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد
بهره‌مندی ۵۳۰ هزار نفر از خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه

محمدرضا شهبازی در خصوص ارائه خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه گفت:این خدمات در سال گذشته به بیش از ۴۸۰هزار نفر از افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی و همچنین به بیش از ۵۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در مناطق شهری کمتر برخوردار، خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه شهری ارائه شده است.

وی افزود:همچنین در سال گذشته بیش از ۲۷۰صندوق تامین مالی خرد با عضویت ۴هزار نفر از افراد دارای معلولیت واجد شرایط تشکیل و راه اندازی شده است.
شهبازی همچنین با مناسب سازی ۱۷هزار و ۳۴۰ منزل مسکونی و بیش از ۲هزار دستگاه خودروی افراد دارای معلولیت نیز اشاره کرد.

مدیر کل توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی در خصوص حمایت های مادی و مالی از دانشجویان تحت پوشش نیز گفت:این موضوع از طریق پرداخت کمک هزینه شهریه دانشجویی به بیش از ۱۳هزار و ۶۶۰ دانشجوی مشغول به تحصیل در دانشگاه های غیردولتی و همچنین کمک هزینه های تشویقی به بیش از ۲هزار و ۳۰۰نفر از دانشجویان دانشگاه های دولتی، به صورت ترمی، انجام شده است. همچنین ارزیابی و اقدامات لازم برای بهره مندی بیش از ۱۰هزار نفر از آزمون های سراسری در مقاطع مختلف تحصیلی، انجام گرفته است.

شهبازی افزود:همچنین ۷۸ هزار نفر از دانش آموزان دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی نیز از کمک هزینه های تحصیلی برخوردار شده اند.

وی گفت:در حدود ۱۵۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در سال گذشته، توسط کمیسیون های پزشکی تعیین نوع و شدت معلولیت، ارزیابی شدند و میزان و شدت معلولیت آنها تایید شد و اقدامات لازم برای دریافت پلاک ویژه افراد دارای معلولیت برای یک هزار و ۶۷۴نفر انجام شد و در حال حاضر بیش از ۲۸هزار نفر از افراد دارای معلولیت پلاک ویژه دریافت کرده اند. همچنین برای ۹۸۹نفر متقاضی طرح ترافیک در شهر تهران بیش از ۵۵هزار روز بر طرح ترافیک تأمین و ارائه شد.

شهبازی به حمایت از تردد افراد دارای معلولیت نیز اشاره کرد و گفت: در بخش پرداخت کمک هزینه های تردد برای تردد شغلی، آموزشی، درمانی، ورزشی و اوقات فراغت نیز بیش از ۶۷هزار نفر مورد حمایت های مالی قرار گرفتند.

وی گفت: ۱۲۰ نفر از افراد متقاضی بازنشستگی پیش از موعد افراد دارای معلولیت نیز مورد ارزیابی و اقدامات لازم برای بهره مندی از این امتیاز قرار گرفتند. همچنین اقدامات لازم برای بهره مندی از معافیت سربازی برای بیش از ۴هزار نفر از افراد دارای معلولیت، در کمیسیون های معافیت پزشکی سازمان بهزیستی (که با همکاری ناجا انجام می شود) صورت گرفت.

مدیر کل توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه پیگیری استخدام ۳درصد و اجرایی شدن سهمیه استخدام افراد دارای معلولیت به صورت مستمر انجام شده است؛ گفت:در سال گذشته ۱۳۰۶ مورد مجوز برای استخدام افراد دارای معلولیت وجود داشت که اقدامات لازم برای شرکت این افراد در آزمون های استخدامی انجام شد.
وی همچمین اقدام بسیار موثر سال گذشته را انعقاد تفاهم نامه بهزیستی با سازمان بیمه سلامت برای بهره مندی بیش از یک میلیون و ۶۷هزار نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان که دارای دفترچه بیمه سلامت هستند از خدمات نه گانه تعریف شده ستاره دار توانبخشی دانست و تاکید کرد که ادامه این رویه در سال ۱۴۰۰؛ می تواند بسیاری از مشکلات درمانی افراد دارای معلولیت را رفع کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار