شواهدی از حکومت آل بویه در تپه باستانی آغچه ریش چاراویماق به دست آمد

تبریز(پانا) - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت طی گمانه‌زنی‌های انجام شده در تپه باستانی آغچه ‌ریش شهرستان چاراویماق، شواهدی از مراکز حکومتی آل بویه در کشورمان به دست آمده است.

کد مطلب: ۱۱۴۳۶۳۰
لینک کوتاه کپی شد
شواهدی از حکومت آل بویه در تپه باستانی آغچه ریش چاراویماق به دست آمد

به گزارش اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، احمد حمزه زاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی گمانه‌زنی‌های انجام شده، شواهدی از آثار معماری (سنگ‌فرش، دیوارسنگی و دیوار خشتی)، تزئینات معماری (اندود گچی،کف‌های گچی و کاشی)، قطعات فلزی (آهنی)، آثار غنی سفالی و شیشه‌ای متعلق به قرون اولیه و میانی اسلام و همچنین متعلقات ارزشمندی مربوط به دوره آل‌بویه به‌دست‌آمده که در صورت ادامه کاوش‌ها می‌توان شواهد جدیدی از مراکز حکومتی دوره آل‌بویه در شمال غرب ایران به دست آورد.

وی افزود: با توجه به اهمیت حفاظت و صیانت از تپه باستانی آغچه‌ریش شهرستان چاراویماق که مابین محوطه‌ها و استقرارگاه‌های مهم دوره‌های سلجوقی و ایلخانی، همچون مراغه، سلطانیه، آق‌کند، اوجان و تخت‌سلیمان قرار گرفته است، اجرای گمانی‌زنی در این تپه باستانی و تعیین عرصه و حریم آن در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، آذربایجان‌شرقی در ادامه به اهمیت محوطه تپه باستانی آغچه‌ریش و لزوم تعیین حریم و عرصه آن اشاره کرد و گفت: این محوطه یکی از محوطه‌های تاریخی با شواهدی از استقرار و مرکز حکومتی قرون اولیه و میانی اسلام در شمال‌غرب ایران است که ارگ حکومتی، استقرارگاه مردم عادی، کارگاه‌های تولیداتی سفال و قبرستان را در خود جای داده است.

حمزه زاده با بیان اینکه گمانه‌زنی‌ها در محوطه تاریخی تپه آغچه‌ریش در راستای تعیین حریم و عرصه آن اجرا شده است، اظهار کرد: گمانه‌زنی‌های این تپه باستانی در مدت سه هفته به سرپرستی دکتر کاظم‌پور از اساتید برجسته حوزه باستان‌شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و نظارت حسین اسماعیلی عتیق مسئول باستان‌شناسی این اداره‌کل در ۴۲ نقطه انجام و پس از آن عملیات نقشه‌برداری آغاز شده است.

تپه آغچه ریش در شهرستان چاراویماق، بخش شادیان، روستای آغچه ریش واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۸۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهرستان چاراویماق در شمال غرب ایران و در جنوب استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

شهرستان میانه حدود شرقی، شهرستانهای هشترود و مراغه حدود شمالی و غربی و استانهای آذربایجان غربی و زنجان حدود جنوبی شهرستان را می پوشاند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار