در گفت‌وگو با پانا

موسوی چلک: «خشونت» در حال تبدیل به وجه مشخص رفتاری در جامعه است

تهران (پانا) - رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر ضرورت فراگیری مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی در کشور گفت با بررسی آمار پزشکی قانونی مشاهده می‌شود که میزان خشونت‌های اجتماعی و خانوادگی روبه‌ رشد است.

کد مطلب: ۱۰۹۴۵۴۵
لینک کوتاه کپی شد
موسوی چلک: «خشونت» در حال تبدیل به وجه مشخص رفتاری در جامعه است

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با پانا درباره چرایی افزایش خشونت در کشور اظهار کرد: «منشا هر خشونتی به عوامل متعددی در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد بستگی دارد. برخی خشونت‌ها از جمله خشونت خانگی ممکن است به دلیل مراجعه نکردن افراد در آمار ثبت نشود اما با این وجود، خشونت‌هایی که در دستگاه قضا بررسی و ثبت می‌شوند، شاخص بالایی دارند. آمارهای پزشکی قانونی نیز حاکی از افزایش خشونت‌های فیزیکی در سال 98 است که در برخی موارد به همسر و کودک آزاری، برخی در قالب خودکشی، سرقت و قتل‌های خانوادگی است.»

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: «همه خشونت‌ها از جمله خشونت‌هایی که دیده نمی‌شود یا خشونت‌هایی که دیده می‌شود از جمله خشونت‌های فیزیکی، بر جامعه تاثیر منفی دارد و بی‌توجهی به خشونت در جامعه و نبود برنامه‌ریزی‌های کوتاه و بلندمدت ممکن است تبعات پرهزینه‌‌ای برای کشور داشته باشد.»

نگرانی از افزایش خشونت در جامعه

وی با اشاره به نقش مردم در پیشگیری از خشونت‌ها اظهار کرد: «نقش مردم در این زمینه قابل توجه و مهم است. فراگیری مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد. امروز اتفاق‌هایی همچون قتل‌های خانوادگی که گاهی شاهد آن هستیم فقط نمونه‌هایی از مصادیق خشونت در جامعه است که رسانه‌ای می‌شود و طبق آمار خشونت‌ها در جامعه افزایش پیدا کرده است که جای نگرانی دارد. نه فقط در آمارهای پزشکی قانونی، بلکه بررسی آمارهای مراجع قضایی نیز نشان می‌دهد خشونت یکی از پرونده‌های قضایی با رتبه‌های آماری بالا در کشور ما است و پیشینه این موضوع به بیش از دو دهه قبل باز می‌گردد.»

برخی خشونت‌ها از جمله خشونت خانگی ممکن است به دلیل مراجعه نکردن افراد در آمار ثبت نشود اما با این وجود، خشونت‌هایی که در دستگاه قضا بررسی و ثبت می‌شوند، شاخص بالایی دارند. آمارهای پزشکی قانونی نیز حاکی از افزایش خشونت‌های فیزیکی در سال 98 است که در برخی موارد به همسر و کودک آزاری، برخی در قالب خودکشی، سرقت و قتل‌های خانوادگی است

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور با اشاره به نقش سیاست‌گذاری در کاهش خشونت گفت: «تصمیم‌گیری و سیاستگذاری‌ درست می‌تواند در کاهش و افزایش خشونت در جامعه تأثیر‌گذار باشد. حاکمیت، دولت و سیاستگذاران نقش‌هایی دارند که می‌توانند آرامش و فضای امن را برای مردم ایجاد کنند.

وی با تاکید بر ایتکه توجه به حقوق شهروندی به کاهش خشونت کمک می‌کند، بیان کرد: «به طور معمول ناکامی‌ها منجر به خشونت می‌شود و اگر به حقوق شهروندی توجه شود و به اجرای صحیح قانون و نبود ‌تبعیض، اطمینان حاصل شود، بدون ‌شک خشونت در رفتار مردم نیز کمتر نمود بیرونی خواهد داشت.»

ارتقای سلامت اجتماعی در جامعه وضع مناسبی ندارد

این مددکار اجتماعی تصریح کرد: «البته توجه به ارتقای سلامت اجتماعی در جامعه وضع مناسبی ندارد که محصول کم توجهی و بی‌توجهی به سلامت روانی و اجتماعی است و همین امر تاب‌آوری روانی و اجتماعی را به حداقل رسانده است. در عین حال باید بپذیریم که مهارت کنترل خشم، روابط بین فردی، روابط موثر، راه‌های مقابله با هیجان و استرس را آنگونه که باید بلد نیستیم و آشنا نبودن به این مهارت‌ها به افزایش خشونت‌ها در جامعه منجر می‌شود.»

موسوی چلک گفت: «خشونت در حال تبدیل به وجه مشخص رفتاری در جامعه است که این موضوع نگران کننده است و باید برای آن تدابیر لازم اتخاذ شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار