پیام معاون حقوقی ریاست‌جمهوری به مناسبت روز کارگر

تهران (پانا) - لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با صدور پیامی روز جهانی کار و کارگر را تبریک گفت.

کد مطلب: ۱۰۶۰۱۳۸
لینک کوتاه کپی شد
پیام معاون حقوقی ریاست‌جمهوری به مناسبت روز کارگر

به گزارش روابط عمومی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، متن این پیام به شرح زیر است:

«قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به طور کلی و در فصل سوم، یعنی حقوق ملت به طور ویژه، بر لزوم توجه به کارگران و حقوق آنان تأکید فراوان کرده است. حق بهره‌مندی و انتخاب از مشاغل مورد علاقه شهروندان و در همین چارچوب تکلیف دولت بر ایجاد برابری در فراهم‌سازی اسباب ایجاد شغل (اصل28)، برخورداری از تأمین اجتماعی (اصل 29) و تهیه مسکن به طریق اولویت برای کارگران (اصل 31)، از جمله اصول مهمی هستند که در قانون اساسی به صراحت مورد اشاره قرار گرفته‌اند؛ در همین راستا، منشور حقوق شهروندی که در آذرماه سال 1395 ابلاغ شده است، فصل جداگانه‌ای را با عنوان «حق اشتغال و کار شایسته» از ماده (77) تا (84) به خود اختصاص داده و بدین سان بر لزوم توجه به کارگران به طور خاص تاکید گردیده است؛ حق آزادی مشاغل بدون تبعیض (ماده 77) حق بهره‌مندی از بهداشت محیطی و شغلی توأم با امنیت در پرتو شرایط جسمی و روحی (ماده 80)، حق بر دادرسی عادلانه اداری و تظلم‌خواهی(ماده 81)، ممنوعیت تبعض جنسیتی در بهره‌مندی از مشاغل (ماده 83) و ممنوعیت به کارگیری کودکان کار جز در راستای رعایت مصالح آنان (ماده 84) از جمله مهمترین حق‌های کارگران و این شهروندان هستند.

قانون کار یکی از مهم‌ترین گام‌های حقوقی در جهت احیای حقوق کارگران بوده است، این قانون با تنظیم قراردادهای کارگری- کارفرمایی و با توجه به عدم تعادل قدرت چانه‌زنی اقتصادی طرفین قرارداد، با بنا نهادن قواعد آمره متعدد مانند حداکثر ساعات کار، حداقل دستمزد و... تلاش نموده است تا عدالت توزیعی و معاوضی را محقق نماید. رژیم حقوقی تامین اجتماعی و مقررات متعدد پیرامون آن نیز از دیگر اقدامات حقوقی مهم در جهت حمایت از کارگران بوده است.

دولت در یک دهه اخیر با تهیه لوایح متعدد و تصویب قوانین متعدد جهت بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید تلاش نموده است فرصت‌های شغلی بهتر و شرایط اشتغال بهینه‌تر کارگران عزیز را فراهم آورد و با وضع مقررات متعدد توسط هیئت وزیران و دستگاه‌های اجرایی و وزراء مربوطه تلاش شده است رویکرد حمایتی به این قشر عزیز از جامعه ایرانی در شرایط اقتصادی سخت فعلی ناشی از تحریم‌های ظالمانه وجود داشته باشد.

معاونت حقوقی ریاست جمهوری از طریق معاونت نظارت بر قانون اساسی و اداره امور آموزش حقوق شهروندی در تلاش است تا از حق‌های متعددی همچون حق بر تفریح و شادمانی، حق بر بهره‌مندی از حقوق و مزایای مادی و تشویقی، حق بر رعایت سلامت کارگری و حق بر حمایت جامعه صیانت نماید و تلاش نماید تا نهادهای متولی مدیریت امور کارگران را نسبت به دسترسی این شهروندان به حق‌های مذکور و حمایت از آنان تشویق و راهنمایی نماید.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور روز کارگر را به همه این شهروندان عزیز و خانواده‌های ارجمند آنان تبریک می‌گوید و از تلاش‌های آنان برای تامین نیازهای کشور و نیز فداکاری که در ایام سخت مقابله با بیماری‌های‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا برای فراهم آوردن نیازهای اساسی مردم داشته‌اند، سپاسگزاری می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار