رییس دانشگاه علوم پزشکی قم

آخرین اقدامات برای مقابله با کرونا در قم

قم (پانا) - رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، به تشریح آخرین اقدامات انجام شده در کنترل بیماری کرونا پرداخت و از تعطیلی احتمالی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات قم خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۲۴۹۸۷
لینک کوتاه کپی شد
آخرین اقدامات برای مقابله با کرونا در قم

دکتر محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم پیش از ظهر امروز در گفت‌وگوی خبری که به طور مستقیم از سیمای مرکز قم پخش شد، با اشاره به آماده شدن بیمارستان های کامکار و فرقانی برای بستری شدن بیماران کرونا اظهار کرد: پرسنل و پزشکان ما نیز به طور مستمر در حال ارائه خدمات هستند.
وی با تأکید بر لزوم حفظ آرامش شهروندان در شرایط فعلی، خاطر نشان کرد: اقدامات لازم در حال انجام است و افرادی که علائم سرماخوردگی به خصوص تب، سرفه شدید و تنگی نفس دارند هر چه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کنند.
رئیش دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به افرادی که دارای بیماری های دیابتی، ریوی، تنفسی و نظایر آن هستند تصریح کرد: مرگ و میر کرونا از آنفولانزا کمتر است و دو درصد مرگ و میر دارد در حالی که آنفولانزا بیش از چهار درصد را به کام مرگ کشانده است.
قدیر با بیان اینکه کرونا قابل کنترل است خواستار حفظ حفظ آرامش مردم شد و بیان کرد: توصیه می‌کنیم مردم در خانه‌های خود بمانند و در مراکز عمومی به ویژه حرم و جمکران حضور پیدا نکنند.
وی با تأکید بر لزوم شست‌وشوی مداوم دست ها با آب و صابون و مواد ضد عفونی افزود: در حالی که بعضی افراد شهر را ترک می‌کنند، پرسنل دانشگاه علوم پزشکی اعم از پرستار، بهیار، پزشکان و … در خط مقدم مواجهه با این بیماری در حال انجام وظیفه و خدمت به بیماران هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با درخواست از مردم برای حفظ آرامش خود یاد آور شد: همان گونه که عرض شد مرگ و میر کرونا از آنفولانزا کمتر است و باید مدیریت شود و افراد، زندگی معمول خود را با رعایت بهداشت فردی پیگیری کنند.

قدیر با بیان اینکه مردم لازم نیست در خانه لازم ماسک بزنند افزود: اگر ماسک به طور مداوم روی صورت باشد، منشأ عفونت می شود اما ماسک زدن در اجتماع و مواجهه با بیماران کمک می کند.
وی در خصوص کاهش ماسک در داروخانه‌های قم، گفت: ماسک به اندازه کافی در اختیار مردم قرار می گیرد و با ستاد بحران وزارت کشور صحبت کردیم، در اسرع وقت تامین شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: از نظر دارو و تجهیزات مشکل خاصی نداریم و دانشگاه به اندازه کافی، دارو و تجهیزات دپو کرده است، کمک های وزارت بهداشت هم وجود دارد، هرزمان به مشکل برخورد کنیم اعلام می‌کنیم.
قدیر با رد شایعات مربوط به قرنطینه شدن قم، گفت: ما هنوز به درجه‌ای از بحران نرسیدیم که لازم باشد شهر قرنطینه شود. توصیه ما حفظ آرامش و عدم حضور در مجامع عمومی است. مردم تا جای ممکن مسافرت نروند. حضور در خانه و عدم سفر را توصیه می‌کنیم تا خدای ناکرده در صورت ابتلا به کرونا، به جای دیگری منتقل نشود.
وی در خصوص تشخیص بیماری نیز گفت: در حال حاضر، نمونه‌ها را جمع آوری کرده و در عرض کمتر از یک روز به آزمایشگاه وزارت بهداشت ارسال می شود و در عرض کمتر از یک روز جواب داده می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: در حال فراهم کردن مقدمات لازم برای انجام آزمایشات مربوط به کرونا در قم هستیم و تلاش می‌کنیم آزمایش کرونا در قم انجام شود.
قدیر با اشاره به حضور نیروهای واکنش سریع وزات بهداشت در قم، گفت: از این طریق، بحث ساماندهی مراکز درمانی، نحوه پیگیری بیماران و خانواده بیماران دنبال می شود تا امکان ابتلا را کاهش دهیم.
وی افزود: خانواده افراد مبتلا به کرونا قرنطینه هستند چراکه احتمال ابتلای اعضای خانواده بالاست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص انتقال بیماران به تهران، تصریح کرد: تا کنون هیچ بیماری از قم به خارج از قم منتقل نشده است و تمام امور درمانی بیماران در قم انجام می شود.
قدیر تأکید کرد: مدارس و دانشگاه‌ها شاید چند روزی تعطیل شود و شهروندان تا جای ممکن در خانه بمانند و ایزولاسیون خانگی داشته باشند تا وضعیت عادی شود.
وی تأکید کرد: تعطیلی ادارات منوط به نظر و تشخیص استاندار قم خواهد بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: دو بیمارستان دیگر هم به عنوان بیمارستان معین مشخص کردیم و حتی آمادگی راه اندازی بیمارستان صحرایی هم داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار